Icon
Loistavia uutisia digimainostaja: puolet mainoksistasi huomataan! IABlogi

Loistavia uutisia digimainostaja: puolet mainoksistasi huomataan!

26.05.2016 | Interquest

Mediakäytön myllerryksessä digitaalinen mainonta jatkaa voittokulkuaan Suomessa - mainospanostuksilla mitattuna digimainonta kasvoi suurimmaksi sysäten nyt myös sanomalehdet jalustaltaan (IAB kvartaalitiedote, 10.5.2016). Osa näistä panostuksista menee kuitenkin harakoille, sillä silmille hyppivä tai merkityksetön mainonta johtaa todennäköisimmin vain kuluttajien ärtymykseen ja mainonnan esto-ohjelmien käytön kasvuun.

Yli puolet mainonnasta huomataan laajalti, ja näkyvyys onkin toki tärkeä mainonnan onnistumisen mittari. Silti hyvin huomatustakin mainonnasta vain noin puolet osuu maaliinsa ja vaikuttaa aidosti kohderyhmäänsä. Korkeasta huomioarvosta ei siis ole itseisarvoksi, vaan kohdennukselle on syytä uhrata ajatus tai kaksi. Tavoittelenko näitä ihmisiä? Saanko heidät kiinni sopivalla hetkellä? Ja onko tämä juuri oikea media tuoda palveluani esiin?

Paitsi kohdennus, toimivimpia toteutuksia yhdistää myös selkeästi esiin tuotu ja kiinnostava sisältö, joka lisää kiinnostusta kohderyhmän parissa. Hyvinkin huomatut mainokset vaipuvat helposti keskinkertaisuuden alhoon sisällön saadessa aikaan lähinnä kyllästyneitä haukotuksia. Huomiota ei kuitenkaan kannata hakea hinnalla millä hyvänsä, sillä väärin kohdennettu ja riittävän häiritsevä tai epäselvä sisältö saa aikaan myös negatiivisia brändimielikuvia.

Mainonnan hyvän vastaanoton aikaan saama noste kannattaa toki ottaa talteen ja toimivimmille kampanjoille tyypillistä onkin, että myös mainostaja tuo itsensä selvästi esiin, mikä auttaa osaltaan myönteisten brändimielikuvien rakentamisessa.

Onnistuneen markkinointiviestinnän ilosanoman levittämiseksi InterQuest julkaisi jälleen vuotuisen Digimainonta-selvityksen, jossa luotiin katsaus suomalaisen digimainonnan nykytilaan.

Haluatko parantaa digimainontaasi? Tilaa raportti tästä.

Kirjoittaja Jaakko Hautanen toimii Insight Plannerina asiakasymmärrystoimisto InterQuestissa.

InterQuestin aikaisemmat IABlogikirjoitukset:

Törmäytä ja etsi kipupisteet – rakennusaineet aitoon asiakaskeskeiseen kulttuuriin
Ota Ryhmä 99 haltuun – kolme vinkkiä tehokkaampaan brändimainontaan
Ota monimediallisuudesta täydet tehot irti – jokainen kohtaaminen merkitsee!
Hyödynnä digimainonnan monimuotoisuus

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää

03.06.2021

Peliala tarjoaa uusia mahdollisuuksia mainostajalle

Peliala on noussut maailman suurimmaksi viihdetoimialaksi. Mainostajalle tämä tarjoaa uusia mahdollisuuksia mielenkiintoisen mediaympäristön, laajan ja sitoutuneen yleisön sekä laadukkaiden mainosratkaisujen osalta.

lue lisää