Icon
Loistavia uutisia digimainostaja: puolet mainoksistasi huomataan! IABlogi

Loistavia uutisia digimainostaja: puolet mainoksistasi huomataan!

26.05.2016 | Interquest

Mediakäytön myllerryksessä digitaalinen mainonta jatkaa voittokulkuaan Suomessa - mainospanostuksilla mitattuna digimainonta kasvoi suurimmaksi sysäten nyt myös sanomalehdet jalustaltaan (IAB kvartaalitiedote, 10.5.2016). Osa näistä panostuksista menee kuitenkin harakoille, sillä silmille hyppivä tai merkityksetön mainonta johtaa todennäköisimmin vain kuluttajien ärtymykseen ja mainonnan esto-ohjelmien käytön kasvuun.

Yli puolet mainonnasta huomataan laajalti, ja näkyvyys onkin toki tärkeä mainonnan onnistumisen mittari. Silti hyvin huomatustakin mainonnasta vain noin puolet osuu maaliinsa ja vaikuttaa aidosti kohderyhmäänsä. Korkeasta huomioarvosta ei siis ole itseisarvoksi, vaan kohdennukselle on syytä uhrata ajatus tai kaksi. Tavoittelenko näitä ihmisiä? Saanko heidät kiinni sopivalla hetkellä? Ja onko tämä juuri oikea media tuoda palveluani esiin?

Paitsi kohdennus, toimivimpia toteutuksia yhdistää myös selkeästi esiin tuotu ja kiinnostava sisältö, joka lisää kiinnostusta kohderyhmän parissa. Hyvinkin huomatut mainokset vaipuvat helposti keskinkertaisuuden alhoon sisällön saadessa aikaan lähinnä kyllästyneitä haukotuksia. Huomiota ei kuitenkaan kannata hakea hinnalla millä hyvänsä, sillä väärin kohdennettu ja riittävän häiritsevä tai epäselvä sisältö saa aikaan myös negatiivisia brändimielikuvia.

Mainonnan hyvän vastaanoton aikaan saama noste kannattaa toki ottaa talteen ja toimivimmille kampanjoille tyypillistä onkin, että myös mainostaja tuo itsensä selvästi esiin, mikä auttaa osaltaan myönteisten brändimielikuvien rakentamisessa.

Onnistuneen markkinointiviestinnän ilosanoman levittämiseksi InterQuest julkaisi jälleen vuotuisen Digimainonta-selvityksen, jossa luotiin katsaus suomalaisen digimainonnan nykytilaan.

Haluatko parantaa digimainontaasi? Tilaa raportti tästä.

Kirjoittaja Jaakko Hautanen toimii Insight Plannerina asiakasymmärrystoimisto InterQuestissa.

InterQuestin aikaisemmat IABlogikirjoitukset:

Törmäytä ja etsi kipupisteet – rakennusaineet aitoon asiakaskeskeiseen kulttuuriin
Ota Ryhmä 99 haltuun – kolme vinkkiä tehokkaampaan brändimainontaan
Ota monimediallisuudesta täydet tehot irti – jokainen kohtaaminen merkitsee!
Hyödynnä digimainonnan monimuotoisuus

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää