Icon
Levitä tekoäly-ymmärrys koko organisaatioon IABlogi

Levitä tekoäly-ymmärrys koko organisaatioon

28.03.2018 | Digital Media Finland

Digitaalisen markkinoinnin ammattilaiselle tekoälyyn perustuvat työmenetelmät ovat mitä todennäköisimmin jo arkipäivää. Ellei näin ole, niin on aika pistää töpinäksi. Tekoälyn ennakoidaan olevan keskeisin teknologia, joka markkinoinnissa pitää ottaa entistä paremmin haltuun.

Mikä mahtaakaan olla tilanne organisaatioiden muissa toiminnoissa?

Tekoäly voi olla kätevä kaveri muun muassa rekrytoinnissa ja työvuorojen suunnittelussa. Lemmikkieläintarvikkeita myyvä Musti ja Mirri onnistui sekä lisäämään tuottavuutta ja myyntiä että parantamaan asiakaspalvelua käyttämällä tekoälyä työvuorojen optimointiin.

Hyvistä kokemuksista huolimatta tekoälyyn liittyy vielä paljon ennakkoluuloja ja jopa pelkoja, puhumattakaan osaamisen puutteesta. Näiden hälventämisessä sekä ymmärryksen ja osaamisen levittämisessä tekoälyä hyödyntävillä markkinoinnin osaajilla voisi olla merkittävä rooli.

Tekoälyn hyödyntäminen kokonaisvaltaisesti liiketoiminnan kehittämisessä tarkoittaa rohkeita panostuksia oikeanlaisen osaamisen hankkimiseen ja kehittämiseen. Oikeanlainen osaaminen taas vaatii oikeanlaista asennetta. Ihmisten täytyy olla valmiita siihen, että nykyiset työtehtävät voivat poistua tekoälyn korvaamina jopa kokonaan ja uusia työtehtäviä tulee tilalle. Lisäksi ihmisen tulee oppia tekemään töitä yhdessä tekoälyn ja robottien kanssa monin eri tavoin.

Markkinointi on onnistunut muuttumaan, mutta tarvitaan vielä kokonaisvaltaisempi muutos.

Vaikka asiakkaiden käyttäytyminen ei yrityksessä vielä edellyttäisikään tekoälyyn perustuvien uusien ratkaisujen käyttöönottoa, niin yhtiön sisäistä asenne- ja osaamispalettia kannattaa rakentaa tästä hetkestä eteenpäin. Tekoälyn hyödyntäminen tulee muutaman vuoden kuluessa olemaan yhtä luonteva osa ihmisten työ- ja arkielämää kuin tietokoneiden ja älypuhelimien käyttö tänään.

Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti.

Lue Digital Media Finlandin aiemmat kirjoitukset:

Pelastaako datakohdennus tv-mainonnan?
360-videomainonta hakee uomiaan
Mitä johdon pitäisi tietää markkinoinnista

28.05.2024

Osa 1: Luvanvaraisen datan keskiössä asiakas

Digiloikka muuttui ajankohtaiseksi monille organisaatioille viimeistään koronavuonna 2020. Poikkeusvuosien aikana piti keksiä nopeasti, miten omaa liiketoimintaa sopeutetaan ja toteutetaan fyysisten kohtaamisten estyessä. Asiakkaat siirtyivät digitaalisiin kanaviin kulutusvalintojen muuttuessa merkittävästi. Monessa organisaatiossa paljastui puutteita oman datan keräämisessä, käsittelyssä, ja hyödyntämisessä liiketoimintaan.

lue lisää

28.05.2024

Osa 2: Muotoile ja testaa läpinäkyvästi

Digiloikka muuttui ajankohtaiseksi monille organisaatioille viimeistään koronavuonna 2020. Poikkeusvuosien aikana piti keksiä nopeasti, miten omaa liiketoimintaa sopeutetaan ja toteutetaan fyysisten kohtaamisten estyessä. Asiakkaat siirtyivät digitaalisiin kanaviin kulutusvalintojen muuttuessa merkittävästi. Monessa organisaatiossa paljastui puutteita oman datan keräämisessä, käsittelyssä, ja hyödyntämisessä liiketoimintaan.

lue lisää

23.05.2024

IAB Jäsenesittely: Teads ja Niklas Kevin

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Teads ja Niklas Kevin

lue lisää

22.05.2024

Alma Media tarjoaa ohjelmallisen mainonnan tilannekatsauksen: Näin Suomi bidaa vuonna 2024

Alman vuoden 2024 alussa toteutettu Näin Suomi bidaa -kyselytutkimus on jälleen saanut paljon huomiota valottaessaan ohjelmallisen mainonnan tilan Suomen markkinoilla. Kyselyyn vastasi yli sata ohjelmallista mainontaa ammattimaisesti toteuttavaa henkilöä, kattavasti niin mediatoimistoista kuin mainostajan trading deskeissä.

lue lisää