Icon
Laatu edellä ongelmien kimppuun IABlogi

Laatu edellä ongelmien kimppuun

19.11.2015 | Lotta Heikkeri

IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehan vieraili keskiviikkona Helsingissä kertomassa digitaalisen mainonnan kuulumisia. Why join the navy when you can be a pirate -ravintolaan oli kokoontunut runsaasti maamme digimainonnan vaikuttajia vaihtamaan ajatuksia.

Alati kansainvälistyvää digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin alaa kohtaavat monet haasteet, joita tärkeimpiä ovat tietosuoja sekä mainonnan elinvoimaisuutta uhkaavat ilmiöt, kuten mainonnanesto-ohjelmat ja bottiliikenne.

Mainonnan laatu nostettiin tärkeäksi tekijäksi ongelmia ratkoessa. Alan on otettava vastuu mainonnan laadukkuudesta ja keskityttävä tarjoamaan entistä parempaa käyttäjäkokemusta. Feehan painotti, että asioita ei ratkota yksittäisen tahon toimesta, vaan keskusteluun tarvitaan mukaan kaikki IAB-maat sekä alan eri toimijoiden yhteenliittymät.


Digi on kuuma aihe Brysselissä

IAB Europe tekee aktiivista edunvalvonta- ja lobbaustyötä EU-tasolla, jossa digitaalisuus nousee esiin monissa hankkeissa. Lainsäädännön uudistukset ja Digital Single Market -projekti ovat esimerkkejä siitä, kuinka tärkeänä digitaalisuutta pidetään Brysselissä.

Viime aikoina IAB Europe on keskittynyt eritoten tietosuoja-asetusuudistukseen vaikuttamiseen. Uudistuksessa eletään tällä hetkellä kriittisiä aikoja, ja moni alan yrityksiin vaikuttava asia on vielä auki. Feehan esitti huolensa siitä, että uudessa asetuksessa voitaisiin pahimmillaan asettaa samanlaisia vaatimuksia niin arkaluontoisen henkilökohtaisen tiedon kuin esimerkiksi verkkoselaimen suhteen.

”Pahimmassa tapauksessa uudistuksessa ei ole tämän osalta minkäänlaista spektriä, vaan kaikki data nähdään samanarvoisena.”


Mainonta luo työpaikkoja

IAB Europe julkaisee pian tutkimuksen digitaalisen mainonnan vaikutuksesta Euroopan talouteen ja työllisyyteen. The White Paper on Digital Advertising in the European Economy -raportissa arvioidaan, että digitaalinen mainonta on luonut yli miljoona työpaikkaa. Työpaikkojen ja talouskasvun lisäksi sillä on rooli ajatusten ja tiedon levittämisessä muualle yhteiskuntaan.

”Digitaalinen mainonta on hautomo, jonka tuottamia erilaisia ajatuksia ja taitoja voidaan käyttää muuallakin”, Feehan kertoi.


Digital Advertising in the European Economy -webinaari järjestetään perjantaina 20.11. klo 12 Suomen aikaa. Rekisteröityä voi täältä.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää