
Kuka kuuntelee ja mistä tiedämme sen?
Yrittäjä kuin yrittäjä tekee kaikkensa, jotta saa viestitettyä relevantille kohdeyleisölle, miksi näiden tulisi ostaa tai tilata nimenomaan heidän tuotteitaan tai palveluja eikä kilpailijoiden tarjontaa.
Rakennamme koukuttavia verkkosivustoja potentiaalisille asiakkaillemme ihailtaviksi, optimoimme sivut hakukoneille ja Googlen sääntöjen mukaisesti, tuotamme mielenkiintoisia blogikirjoituksia ja vetäviä tiedotteita sekä varmistamme, että olemme kaikkialla sosiaalisessa mediassa.
Mutta mistä tiedämme, että meitä kuunnellaan? Mistä tiedämme, että asiaankuuluvat silmät ja korvat ovat kuulolla? Miten varmistamme, ettemme vain huuda tuuleen?
Tehokkuusmittarit – onnistumisten ja epäonnistumisten mittaaminen
Verkkomarkkinoinnin tehokkuuden mittaamiseen on tarjolla monia eri työkaluja, joiden avulla voidaan saada selville omien verkkosivujen vahvuudet ja heikkoudet. Suosituin näistä on tällähetkellä Google Analytics, joka on sekä ilmainen että helppokäyttöinen.
Google Analytics voi kertoa meille mistä vierailijat tulevat sivustoillemme (esimerkiksi sosiaalisesta mediasta, tai kenties tiedotteiden kautta), mitä vierailijat sivuilla tekevät ja kuinka kauan – ja josko ostavat mitään tai ottavat yhteyttä sivustojen kautta. Tämän tiedon avulla pystymme kehittämään sivustojen tehokkuutta ja analysoimaan mikä sivuissa potentiaalisesti mättää ja mikä ei.
Google Analytics kertoo meille myöskin millä laitteilla kuluttajat päätyvät sivuillemme. Käyttävätkö he pääasiassa älypuhelimia sivujen selailuun, vai kenties tabletteja tai vanhoja kunnon päätteitä? Tästä tiedosta viisastuneena voimme varmistaa, että kaikilla laitteilla on helppo selata sivustojamme, ja että sivustomme ovat responsiiviset hyvän käyttäjäkokemuksen takaamiseksi.
Verkkosivujen kävijäseuranta
Jotta saamme selville tietoa siitä, miten kävijät ja vierailijat käyttäytyvät verkkosivuillamme tai muilla digialustoillamme heidän on jätettävä jonkunlainen “digitaalinen jalanjälki”. Ja jotta tämä tapahtuu, meidän tulee asettaa verkkoalustoillemme kävijänseuranta. Tämä on tottakai yrittäjille ja mainostajille tehokas tapa analysoida potentiaalisten asiakkaiden käyttäytymistä, mutta voi samalla olla kiistanalainen aihe.
Meidän tuleekin siis kohdella kuluttajia kunnioituksella, vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Meidän tulee varmistaa, että vierailijamme tietävät, että sivuillamme käydessään he suostuvat jättämään tietoja käynnistään.
Luottamus on avain pitkäjänteiseen asiakassuhteeseen
Kävijäseuranta mahdollistaa pääsyn tehokkaaseen markkinoinnin työkaluun, joka taas mahdollistaa sen, että voimme palvella asiakaskuntaamme parhain mahdollisin keinoin ja voimme tarjota kuluttajille mainontaa, tietoa ja tarjouksia, jotka ovat juuri heille ajankohtaisia ja asiaankuuluvia. Mitä parempi käyttäjäkokemus sivustoilla ja muilla alustoillamme vierailijoilla on, sitä varmemmin vahvistamme, että he tulevat käymään uudestaankin.
Mitä seuraavaksi?
Tiedon keruu, kävijäseuranta tai Google Analyticsin asentaminen ei ole minkään arvoista, jos sitä ei osata käyttää hyödyksi aktiivisesti ja jatkuvasti.
Sivuston suunnittelun, muokkaamisen ja optimoinnin tulisi aina olla työn alla.
Asiakkaidemme tarpeet, mieltymykset ja odotukset muuttuvat koko ajan, ja sivuston on otettava huomioon nämä seikat - tai paremminkin, ennakoida muutosta. Jos joku asia on varmaa, kilpailijat ovat juoksussa mukana!
Kaikki kerätyt tiedot tulisi tarkistaa päivittäin, jos mahdollista, ja tätä dataa tulisi analysoida verkkosivujen, sosiaalisen median alustojen ja muiden toimintojen ehostamiseksi jatkuvalla syötöllä. Ei riitä, että markkinointistrategia luodaan kerran, vaan sen tulisi elää, muokkautua ja tehostua kuukaudesta toiseen. Markkinointistrategian tulisi seurata kausiluonteisuutta ja olla aina pari askelta edellä muita.
Meidän yrittäjien ja mainostajien tehtävänä on olla kuluttajien kristallipallo. Meidän tulee tietää, ennakoida ja ennustaa, mitä tapahtuu mitä seuraavaksi.
12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää29.08.2025
IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa
Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.
lue lisää15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää