Icon
Kuka kuuntelee ja mistä tiedämme sen? IABlogi

Kuka kuuntelee ja mistä tiedämme sen?

05.06.2015 | Saija Mahon

Yrittäjä kuin yrittäjä tekee kaikkensa, jotta saa viestitettyä relevantille kohdeyleisölle, miksi näiden tulisi ostaa tai tilata nimenomaan heidän tuotteitaan tai palveluja eikä kilpailijoiden tarjontaa.

Rakennamme koukuttavia verkkosivustoja potentiaalisille asiakkaillemme ihailtaviksi, optimoimme sivut hakukoneille ja Googlen sääntöjen mukaisesti, tuotamme mielenkiintoisia blogikirjoituksia ja vetäviä tiedotteita sekä varmistamme, että olemme kaikkialla sosiaalisessa mediassa.

Mutta mistä tiedämme, että meitä kuunnellaan? Mistä tiedämme, että asiaankuuluvat silmät ja korvat ovat kuulolla? Miten varmistamme, ettemme vain huuda tuuleen?

Tehokkuusmittarit – onnistumisten ja epäonnistumisten mittaaminen

Verkkomarkkinoinnin tehokkuuden mittaamiseen on tarjolla monia eri työkaluja, joiden avulla voidaan saada selville omien verkkosivujen vahvuudet ja heikkoudet. Suosituin näistä on tällähetkellä Google Analytics, joka on sekä ilmainen että helppokäyttöinen.

Google Analytics voi kertoa meille mistä vierailijat tulevat sivustoillemme (esimerkiksi sosiaalisesta mediasta, tai kenties tiedotteiden kautta), mitä vierailijat sivuilla tekevät ja kuinka kauan – ja josko ostavat mitään tai ottavat yhteyttä sivustojen kautta. Tämän tiedon avulla pystymme kehittämään sivustojen tehokkuutta ja analysoimaan mikä sivuissa potentiaalisesti mättää ja mikä ei.

Google Analytics kertoo meille myöskin millä laitteilla kuluttajat päätyvät sivuillemme. Käyttävätkö he pääasiassa älypuhelimia sivujen selailuun, vai kenties tabletteja tai vanhoja kunnon päätteitä? Tästä tiedosta viisastuneena voimme varmistaa, että kaikilla laitteilla on helppo selata sivustojamme, ja että sivustomme ovat responsiiviset hyvän käyttäjäkokemuksen takaamiseksi.



Verkkosivujen kävijäseuranta

Jotta saamme selville tietoa siitä, miten kävijät ja vierailijat käyttäytyvät verkkosivuillamme tai muilla digialustoillamme heidän on jätettävä jonkunlainen “digitaalinen jalanjälki”. Ja jotta tämä tapahtuu, meidän tulee asettaa verkkoalustoillemme kävijänseuranta. Tämä on tottakai yrittäjille ja mainostajille tehokas tapa analysoida potentiaalisten asiakkaiden käyttäytymistä, mutta voi samalla olla kiistanalainen aihe.

Meidän tuleekin siis kohdella kuluttajia kunnioituksella, vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Meidän tulee varmistaa, että vierailijamme tietävät, että sivuillamme käydessään he suostuvat jättämään tietoja käynnistään.



Luottamus on avain pitkäjänteiseen asiakassuhteeseen

Kävijäseuranta mahdollistaa pääsyn tehokkaaseen markkinoinnin työkaluun, joka taas mahdollistaa sen, että voimme palvella asiakaskuntaamme parhain mahdollisin keinoin ja voimme tarjota kuluttajille mainontaa, tietoa ja tarjouksia, jotka ovat juuri heille ajankohtaisia ja asiaankuuluvia. Mitä parempi käyttäjäkokemus sivustoilla ja muilla alustoillamme vierailijoilla on, sitä varmemmin vahvistamme, että he tulevat käymään uudestaankin.



Mitä seuraavaksi?

Tiedon keruu, kävijäseuranta tai Google Analyticsin asentaminen ei ole minkään arvoista, jos sitä ei osata käyttää hyödyksi aktiivisesti ja jatkuvasti.

Sivuston suunnittelun, muokkaamisen ja optimoinnin tulisi aina olla työn alla.

Asiakkaidemme tarpeet, mieltymykset ja odotukset muuttuvat koko ajan, ja sivuston on otettava huomioon nämä seikat - tai paremminkin, ennakoida muutosta. Jos joku asia on varmaa, kilpailijat ovat juoksussa mukana!

Kaikki kerätyt tiedot tulisi tarkistaa päivittäin, jos mahdollista, ja tätä dataa tulisi analysoida verkkosivujen, sosiaalisen median alustojen ja muiden toimintojen ehostamiseksi jatkuvalla syötöllä. Ei riitä, että markkinointistrategia luodaan kerran, vaan sen tulisi elää, muokkautua ja tehostua kuukaudesta toiseen. Markkinointistrategian tulisi seurata kausiluonteisuutta ja olla aina pari askelta edellä muita.

Meidän yrittäjien ja mainostajien tehtävänä on olla kuluttajien kristallipallo. Meidän tulee tietää, ennakoida ja ennustaa, mitä tapahtuu mitä seuraavaksi.

18.11.2022

Videomainonnalla menee kovaa Euroopassa ja Suomessa

IAB Europe julkaisee vuosittain AdEx Bencmark raportin, joka mittaa ja arvioi Euroopan digitaalisen mainonnan panostuksia kattaen kaikkiaan 28 eri markkinaa. Tästä täydessä AdEx raportissa kuvataan eri formaattien ja kanavien vaikutukset Euroopan digitaaliseen mainontaan, joka päätyi 30,5 prosentin vuotuiseen kasvuun vuonna 2021. Euroopan koko digitaalisen mainonnan panostukset olivat vuonna 2021 92 miljardia euroa.

lue lisää

15.11.2022

IAB Jäsenesittely: Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Aste Helsinki ja Teemu Martikainen

lue lisää

01.11.2022

Miten julkaisija voi aloittaa brand safety -työn?

Bränditurvallisuus eli brand safety on ollut digitaalisessa mainonnassa puheenaiheena jo vuosia. Sen tärkeys on vain korostunut viime vuosien tapahtumien - maailmanlaajuisen pandemian sekä Ukrainassa sodittavan sodan – takia. Varsinkin uutismediat ovat joutuneet arvioimaan tarkasti millaisessa sisällössä on sopivaa näyttää mainontaa, ja onko asiassa niin sanottuja harmaan sävyjä. Toinen tärkeä alue bränditurvallisuuden kannalta ovat palvelut, joissa sisältö on kävijöiden itse tekemää ja julkaisemaa, kuten myynti-ilmoitukset, blogit, vlogit yms., jotka kaikessa runsaudessaan voivat olla aivan laidasta laitaan; erittäin turvallista, tai erittäin haitallista brändeille.

lue lisää

24.10.2022

Brand Safetyn customointi mainostajaa varten

IAB Finlandin Mainonnan laatu -työryhmä toteuttaa syksyn aikana bränditurvallisuuteen liittyviä infograafeja, joiden tarkoitus on antaa mainostajille, toimistoille sekä julkaisijoille konkreettisia vinkkejä siitä, miten Brand Safetyn kanssa päästään konkreettisesti liikkeelle.

lue lisää