Icon
Koronavirus markkinoinnin muutoksen kiihdyttäjänä IABlogi

Koronavirus markkinoinnin muutoksen kiihdyttäjänä

11.08.2020 | Tuukka Aaltonen, Relevant Digital

Kesälomilta palataan tilanteeseen, jossa on edelleen paljon pandemiasta johtuvaa epävarmuutta mutta myös uutta toiveikkuutta. Keväällä monet meistä seurasivat tarkalla silmällä markkinoinnin ja mainonnan muutoksia, kun koronaviruksen ensimmäinen aalto muutti ihmisten käyttäytymistä. Nyt toivotaan ettei toinen aalto iske kovaa ja samalla mietitään mihin pitäisi panostaa vai pitäisikö vielä odottaa.

Kevään uhkaavimpien uutisten kohdalla saatettiin tehdä nopeita päätöksiä kampanjoiden siirtämisestä muutamilla viikoilla ja joillain aloilla ymmärrettävästi himmailtiin enemmänkin. Monilla oli hankalaa mutta toiset tekivät ennätyksiä. Suomessa esimerkiksi Keskolla oli valtavan hyvä kevät ja kansainvälisesti Facebook, Google ja Amazon kaikki tekivät hurjia tuloksia.

Onko nyt siis oikea aika hidastella kehitysprojekteja vai laittaa niihin vauhtia? NYU Sternin markkinoinnin professori Scott Galloway on jo muutaman kuukauden toistanut, että kuvainnollisesti kevään ja kesän muutama kuukausi ovat nopeuttaneet verkkokaupan kehitystä kymmenellä vuodella. Ellei siis keväällä pärjännyt suhteessa kilpailijoihin niin nyt pitäisi painaa kaasua jotta pysyy vauhdissa.

Asiat eivät palaa samaan tilaan missä ne olivat ennen pandemiaa, vaikka koronatilanne kuinka tasautuisi ja rokotteet tulisivat markkinoille. Parhaiten pärjänneet yritykset ovat koko kevään ja kesän ajan hioneet (verkko)markkinoinnin ja -myynnin prosesseja tiptop-kuntoon. Siksi ne ovat avainasemassa yhä parantamaan tulostaan seuraavan erän eli syksyn alkaessa. Niillä seuraavat kehitysprojektit ovat jo alkamassa.

Ellei suuria yllätyksiä tapahdu niin loppuvuosi menee ‘uuden normaalin’ parissa. Vaikka edelleen on epävarmuutta niin monia asioita voidaan jo ennustaa. Ovatko esimerkiksi teidän markkinointi ja ostoprosessit valmiina siihen, että vuoden lopussa häämöttävän joulusesongin aikana yhä kasvava osuus ostoksista ja niiden harkinnasta tehdään verkossa monissa eri kanavissa?

Onko olo luottava, että paikallinen kilpailija ei vie joululahjamyyntiä tai nyt jo Ruotsinkin verkkokauppansa lanseeraava Amazon ei vie sitä kohta kokonaan? Hivuttautuessaan yhä lähemmäs Suomea Amazon luo uhkakuvia mutta samalla se tuo mukanaan monille mahdollisuuksia uusien markkinointi- ja myyntikanavien muodossa. Nekin vaativat kuitenkin selvittelyä ja sovittelua yhteen nykyisten markkinoinnin ja myynnin prosessien kanssa.

Nyt on siis aika kääriä hihat ja ryhtyä toimeen. Keskustelu sisäisesti ja toimistokumppanien kanssa alkakoon siitä missä halutaan olla joulusesongin alkaessa tai seuraavan vuoden alussa ja mitkä ovat askeleet, joilla tavoitteisiin päästään. Onko riittävä osaaminen ja resurssit valmiina vai tarvitaanko niitä lisätä?

Älkää myöskään jättäkö tärkeitä kanavia kuten ohjelmallista ostamista vain toimistojen hoidettavaksi, kun talon sisällä keskitytään tutumpiin Facebookiin, hakuun tai markkinoinnin automaatioon. Vaikka kumppani tekisikin toimenpiteet esimerkiksi siellä ohjelmallisen ostamisen puolella niin on hyvä ymmärtää miten ja miksi ne tehdään kuten tehdään. Sillä tavoin tuloksia on helpompi tulkita ja keskustelu toimistokumppaninkin kanssa voi olla hedelmällisempää, kun molemmilla puolilla ymmärrätte asiat ja voitte siksi yhdessä miettiä syvemmin mitkä ovat juuri teille tärkeimmät kehityskohteet kyseisen kanavan tekemisessä.

Jos uusia markkinointeknologioita harkitessa meinaa mennä sormi suuhun niin teknologioihin erikoistuneiden toimistojen lisäksi kannattaa tutustua aiheeseen IAB:n kesän kynnyksellä julkaistusta uudistetusta markkinointiteknologian oppaasta. Oppaasta saa perusteet melkein mihin tahansa markkinointeknologioiden alueeseen ja löytää ohjelmistoja mistä aloittaa. Syvälle opas ei mene aiheissa vaan siihen pisteeseen päästessä parhaan avun saakin kenttään erikoistuneista toimistoista, uusilta osaavilta rekryiltä tai asiaan tarkemmin vihitystä IAB:n oppaasta. Joten eipä siinä. Aloitetaan


Kirjoittaja Tuukka Aaltonen on Relevant Digitalin projektipäällikkö. Hän auttaa julkaisijoita, toimistoja ja mainostajia tekemään parempaa dataohjautuvaa markkinointia sekä kehittämään liiketoimintaansa.

14.12.2020

Sijoitatko fiksusti markkinoinnin automaatioon eli ihmisiin, prosesseihin ja teknologiaan?

Markkinoinnin automaation ympärillä liikkuu edelleen paljon kysymyksiä. Mikä teknologia hankkia? Miten valjastaa datamme turvallisesti järjestelmän kautta orkestroitavaan markkinointiin? Miten myynnin ja markkinoinnin teknologia sopivat yhteen, mitä vanhoja järjestelmiä voin jättää pois? Markkinoinnin ekosysteemit monimutkaistuvat entisestään, miten sijoittaa niihin sopivasti?Vaikea ja haastava vuosi on kohta takanapäin.

lue lisää

25.11.2020

Markkinointiteknologiaa B2B-yritykselle

Verkkosivu ei ole enää vain yrityksen käyntikortti ─ se on parhaimmillaan myös B2B-myyjän kylmäsoitto, myyntislidet, hissipuhe ja tilauslomake.

lue lisää

13.10.2020

Martech blueprint on Rosettan kivi keskusteluihin markkinoinnin ja IT:n välillä

Ajoittain löydämme itsemme palaverista, jossa kaikki puhuvat eri kieltä. IT:n vuokaaviot näyttävät markkinoinnille hieroglyfeiltä ja markkinoinnin konseptit kuulostavat IT:lle muinaiselta kreikalta. Ongelma on yhteinen ja se kaipaa ratkaisuja.

lue lisää

11.08.2020

Koronavirus markkinoinnin muutoksen kiihdyttäjänä

Kesälomilta palataan tilanteeseen, jossa on edelleen paljon pandemiasta johtuvaa epävarmuutta mutta myös uutta toiveikkuutta. Nyt toivotaan ettei toinen aalto iske kovaa ja samalla mietitään mihin pitäisi panostaa vai pitäisikö vielä odottaa.

lue lisää