Icon
Korona kiihdyttää siirtymää hukkamarkkinoinnista palvelevaan markkinointiin IABlogi

Korona kiihdyttää siirtymää hukkamarkkinoinnista palvelevaan markkinointiin

21.04.2020 | Hannaleena Koskinen, SOK Media

Miten ihmiset suhtautuvat markkinointiin korona-aikana? Miten lähestyä asiakasta poikkeustilanteessa? Nämä ovat kysymyksiä, joita jokainen markkinoija on tänä keväänä pohtinut kuumeisesti. Miten reagoi yritys, jonka liiketoiminta perustuu asiakkaan kohtaamiselle? Kuinka kanavat ja sisällöt muuntuvat korona-aikana?

Itse ajattelen, että markkinoijien tulisi nyt jarrun sijasta painaa kaasua ja ottaa digitalisaation tarjoamat työkalut käyttöönsä entistä järkevämmin ja systemaattisemmin. Erityinen aika vaatii erityistä hienovaraisuutta. Markkinoinnin täytyy nyt olla äärimmäisen palvelevaa ja empaattista. Korona-aikana olemme tiimieni kanssa käyneet enemmän ja syvällisempiä keskusteluja mainostajien kanssa. Valtaosa mainostajista on terävöittänyt palvelukulmaansa puhtaan kaupallisen viestin kustannuksella.

Poikkeustilanne on nostanut tiukentuneiden resurssien vuoksi myös markkinoinnin kohdennettavuuden sekä mitattavuuden ja vaikuttavuuden todentamisen esille entistä vahvemmin. Kenelläkään ei ole varaa hukkamarkkinointiin. Markkinoijan on nähtävä, mikä tilanteessa on oleellista, ja fokusoitava siihen. Esimerkiksi turvallisen asioinnin viestiminen tai asiakkaan ohjaaminen kivijalan sijasta verkkoon, vaativat markkinoijalta paitsi pelisilmää, myös ymmärrystä omista asiakkaistaan. Tilanne, jossa mainostajan liiketoiminta on pysähtynyt ja tulovirta pitäisi pystyä varmistamaan tulevaisuudessakin, vaatii markkinoinnilta hienovaraisuutta.

Markkinoijan täytyy tunnistaa ihmisten aidot tarpeet sekä niihin liittyvät muutokset. Monien ihmisten tarpeet ovat koronan myötä saattaneet muuttua äkillisesti sekä määrällisesti että laadullisesti, kun koko perhe työskentelee yhtäkkiä saman katon alla. Kotona oleilu on lisääntynyt kaikilla. Myös kuluttajien media- ja kanavakäyttö ovat muuttuneet poikkeusaikana. Viestien sisällön ja oikea-aikaisuuden merkitys on harpannut uudelle tasolle. Olen tiimieni kanssa saanut todistaa asiakasymmärrysvetoisen markkinoinnin merkityksen kasvua poikkeustilanteen pakottamana myös toimialoilla, joilla sitä ei ole aiemmin hyödynnetty.

Uskallanpa väittää, että käsillämme on palvelevan markkinoinnin tulikoe. Osaammeko kuunnella ja palvella markkinoinnilla kuluttajia? Tunnistammeko heidän uuteen elämäntilanteeseensa liittyvät muutokset?

Empatian käsite saa uusia ulottuvuuksia

Toisista ihmisistä on pidettävä huolta paremmin kuin koskaan. Empatian käsite saa myös markkinoinnissa uusia ulottuvuuksia. Sen lisäksi, että meidän on ymmärrettävä kuluttajien toiveita ja huolia, eri markkinointitoimijoiden on myös puhallettava yhteen hiileen, tarjottava ja kehitettävä yhdessä ratkaisuja.

Uskon vakaasti, että kriisiaikana pärjäävät ne yritykset, jotka etsivät ja ovat löytäneet uusia digitaalisia ekosysteemejä ja yhdessä tekemisen muotoja. Sama trendi on näkynyt maailmalla jo ennen koronaa: kukaan ei pärjää yksin. Yhteisöllisyys on päivän sana myös digitalisaatiossa.

Tämä kevät opettaa markkinoijille paljon. Digitalisaatio ottaa jättiharppauksia. Digitaalisten työkalujen järkevä ja ammattitaitoinen hyödyntäminen auttaa meitä myös ymmärtämään, millaista on juuri tähän tilanteeseen sopiva markkinointi ja millaisilla toimilla on vaikuttavuutta. Monilla ihmisillä on aito hätä. Muu kuin palveleva viestintä saattaa loukata ja häiritä ihmisiä.

Pidetään siis toisistamme huolta näinä vaikeina aikoina, mutta ei lakata kehittämästä uusia markkinointipalveluita ja digitaalisia työkaluja, jotka muuttavat markkinointia yhä palvelevammaksi ja herkemmäksi. Ei lakata myöskään luomasta digitaalisia markkinointiekosysteemejä. Autetaan mainostajaa yhdessä entistä palvelevamman markkinoinnin tekemisessä ja markkinointihävikin pienentämisessä.

Kirjoittaja Hannaleena Koskinen työskentelee medialiiketoiminnan vetäjänä SOK Mediassa tittelillä Head of Commercial Marketing Services. 

13.01.2023

IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus

IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.

lue lisää

12.01.2023

IAB Studio: Datan merkitys digitalisoituvassa B2B markkinoinnissa

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin lisäksi Mira ja Patrick Nordic Morningilta. Mira Mäkiranta on pitkään työskennellyt datan parissa ja vetää muun muassa Nordic Morningin datatiimiä. Patrick Juselius puolestaan vetää Nordic Morningin asiakkuustiimiä ja ratkoo asiakkaiden haasteita yhdessä Miran kanssa.

lue lisää

20.12.2022

IAB Studio: Vastuullisuus markkinoinnin työpöydällä

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Miran kanssa Mirka Rikman Dagmarilta ja hän toimii siellä Senior Media Investment Strategina, Elina Lammintausta Nesteeltä, jossa hän toimii tittelillä Team Leader, Brand Performance Marketing ja kolmantena vieraana Jaakko Rautanen, joka toimii ChannelFactoryn maajohtajana Suomessa.

lue lisää

16.12.2022

IAB Studio: Missä mennään evästeiden kanssa - olemmeko me valmiina muutokseen?

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin kanssa Jan Ketonen Adformilta ja Sanna Myller LähiTapiolalta. Tässä jaksossa Pasi, Jan ja Sanna keskustelevat evästemuutoksesta vähän laajemmin. Mistä on tarkemmin kyse ja ennen kaikkea, miten se tulee vaikuttamaan markkinointiin.

lue lisää