Icon
Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan IABlogi

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

09.06.2021 | Anne Sassi, Hannaleena Koskinen

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

SOK:n Smart Marketing haluaa olla johtava, markkinoinnille Suomessa kehityksen suuntaa näyttävä kaupan media. Olemme toimineet kaksi vuotta ja kasvuvauhtimme sekä asiakkaidemme palaute puhuvat puolestaan: kun mediamainonta on sukeltanut vuodessa lähes 20 prosenttia, uimme kasvuluvuillamme vastavirtaan.

Tärkeintä meille on asiakkaidemme tyytyväisyys. Mainostaja-asiakkaidemme nettosuositteluindeksi onkin ollut jopa yli 80. Esimerkkejä tyytyväisyyden aiheista löytyy: Onnistuimme toimenpiteillämme tuottamaan ja todentamaan referenssiasiakkaillemme jopa yli 80 prosentin myynnin kasvun. Kiitämme luottamuksesta ja suositteluhalukkuudesta asiakkaitamme. Meihin luotetaan ja meitä halutaan suositella muille!

Mutta mikä on kaupan media? Mikä tekee kaupan mediasta erityisen verrattuna muihin markkinoinnin alustoihin? Reseptimme auttaa mainostajia menestymään on varsin yksinkertainen: ymmärrä, kohdenna, tavoita ja mittaa.

Liiketoiminnan ytimessä on meillä kauppa, ja sen miljoonat päivittäiset asiakaskohtaamiset eri kanavissamme – aina kivijalasta digitaalisiin kuluttajapalveluihimme. Kaupan media perustuu asiakasdatan jalostamiseen asiakkaan itsensä hyödyksi muiden muassa asiakasymmärrysvetoisen, palvelevan markkinoinnin konseptien kautta.

Emme myy pelkkää mediatilaa vaan tarjoamme mainostajille ratkaisuja koko kuluttajan ostopolun varrelle harkinnasta itse ostotapahtumaan. Pystymme tavoittamaan asiakkaan ja vaikuttamaan heidän ostopäätöksiinsä vielä aivan viime metreillä kivijalkakaupassa tai verkossa. Tähän vain harva toimija pystyy.

Kaupan media on myös ekosysteemi – palveluverkosto, jossa jokainen osa tuo kokonaisuuteen lisää hyötyä, ja jossa kuluttajia palvellaan yhteistyössä. Ekosysteemissä myös kokonaan uusien liiketoimintatapojen syntyminen on mahdollista!

Filosofiamme on valjastaa asiakasymmärrys asiakkaan hyödyksi

Olemme myös erityisen hyviä kysymään tarkkoja kysymyksiä ja antamaan mainostajille niihin mieltä avartavia vastauksia. Emme vain kerro, kuinka paljon markkinointikampanja kasvatti myyntiä. Haluamme myös valottaa mainostajille syitä, jotka kasvattivat myyntiä sekä kertoa heille, miten erilaiset kanavat konvertoivat. Pystymme myös esimerkiksi pureutumaan maantieteellisiin eroihin ja kellonaikoihin: Milloin asiakkaita kannattaa tavoitella? Oliko tuote erityisen suosittu pääkaupunkiseudulla vai kenties pohjoisessa?

Kaupan mediana S-ryhmän Smart Marketing on mainostajan laaja-alainen kumppani, joka tarjoaa syvällistä asiakasymmärrystä, tavoittaa joka päivä lähes jokaisen suomalaisen ja mittaa tuloksia ja markkinointitoimenpiteitään tarkasti. Mittaaminen ja todentaminen ovatkin avain parantamiseen, niin markkinoinnissa kuin myös mainostajan liiketoiminnan kehityksessä.

Kaupan median filosofia on valjastaa lukuisat asiakaskohtaamiset ja niistä kertyvä asiakasymmärrys ennen kaikkea asiakkaan itsensä hyödyksi. Näin mainostajat ja kauppa voivat yhdessä entistä paremmin tuottaa arvoa kuluttajien asiakaskokemukseen myös kaupallisilla toteutuksilla.

Kaupan kyky kohdata kuluttaja ostopolun eri käänteissä sekä hyödyntää ja mitata asiakasymmärrystä asiakaskokemuksen parantamiseksi on ylivertainen. Maailmalla menestyjäyritykset ovat tämän oivaltaneet. Käytännössähän tämä menestysresepti perustuu kuluttajan arjen ymmärtämiseen ja pääsyyn ostopolulle sen kaikissa eri vaiheissa.

Kun suomalaiset markkinoijat alkavat pikkuhiljaa ymmärtää kaupan median toiminnan erityisyyttä, nekin ovat alkaneet hyödyntää palvelevia markkinointiratkaisujamme ja asiakasymmärrystä enenevässä määrin.

Jos vielä pohdit, missä kaupan median juju piilee, kerromme mielellämme lisää tarjoamistamme mahdollisuuksista. Kannattaa hypätä ajoissa voittajien kelkkaan.

Anne Sassi & Hannaleena Koskinen,

Smart Marketing, SOK Medialiiketoiminta

Anne Sassi (SVP SOK Medialiiketoiminta) vastaa SOK:lla oman median kehityksestä sekä julkaisu- ja medialiiketoiminnasta. Hannaleena Koskinen (VP, Business Lead SOK Medialiiketoiminta) vastaa SOK:lla S-ryhmän kaupan mediasta ja muista kaupallisista markkinointipalveluista yrityksille.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää