Icon
Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset IABlogi

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

07.06.2022 | IAB Finland

IAB Europen lippulaivatapahtuma Interact 2022 järjestettiin toukokuun lopulla Madridissa. IAB Finlandin Mira Vaurula osallistui tapahtumaan tavaten kollegoita toimialalta ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Tähän artikkeliin on kasattu Interactin suurimmat opit

interact

Euroopan digitaalisessa mediamarkkinassa kasvua yli 30 %

Interact 2022 alkoi perinteisesti IAB Europen Adex -lukujen julkaisulla: Euroopan digimarkkina raportoidaan vuosittain Adex-tutkimuksessa ja vihdoin vuoden 2021 luvut olivat valmistuneet. Koko raportti on ladattavissa IAB Europen sivuilta, mutta tässä tärkeimpiä poimintoja julkaisusta.

  • Euroopan digitaalisen mainonnan määrä kasvoi 2021 vuonna jopa 30,5 % saavuttaen jo 92 miljardia euroa kokoluokassa
  • Videomainonnan lisäksi kasvajana digitaalinen audio, jonka kasvu on hurjat 50,2 % koko markkinassa
  • Videomainonta jatkaa myös kasvua 46,2 % vauhdilla; videomainonta kasvaa etenkin sosiaalisen median kanavissa, mutta myös displayn sisällä

Kuluttajatrendeinä Attention economy ja etätyön vaikutukset kulutuskäyttäytymiseen

Yhtenä aiheena esiin nousi kuluttajissa tapahtuneet muutokset ja etenkin huomion saavuttamisen tärkeys digitaalisessa mainonnassa.

Microsoft oli toteuttanut Forresterin kanssa tutkimuksen tämän päivän kuluttajasta ja siitä, kuinka kuluttaja vaihtelee työmoodista kotimoodiin työpäivän aikana monta kertaa kun etätyön määrä on lisääntynyt ja vakiintunut. Nyt kuluttaja tekeekin yhä enemmän ostopäätöksiä työpäivän aikana pienissä hetkissä, joihin brändin pitäisi päästä käsiksi. Tämä voi vaatia brändeiltä segmentoinnin päivitystä tähän hetkeen ja tilanteeseen.

Toisena aiheena paneelikeskustelussa svyvennyttiin siihen, kuinka huomiota kuvaavat mittarit ovat relevantimpia mainonnan osalta kuin esimerkiksi viewability. Panelistit olivat sitä mieltä, että viewabilityn merkitys tulee tulevaisuudessa vähenemään ja sen tilalle tulee muita mittareita, joiden avulla saadaan laadukkaampaa dataa mainonnan toimivuudesta.

Ympäristövastuu digitaalisen markkinoinnin ekosysteemissä

Seminaarin parasta antia oli puheenvuorot ja keskustelut ympäristövastuun merkityksestä digitaalisen markkinoinnin ekosysteemissä. Andrew Hayward-Wright alusti aihepiiriä kertomalla faktoja internetin aiheuttamista päästöistä. Kuulostaa huolestuttavalta, että internetin päästöt ovat samaa luokkaa globaalisti kuin ilmailusta aiheutuvat päästöt. Digitaalinen mainonta yksistään luo hiilidioksidipäästöjä 60 miljoonaa tonnia. Päästöjä aiheuttaa etenkin digitaalisen mainonnan hankintaketju. Mainostaja voi omalta osaltaan yrittää pienentää päästöjen määrää esimerkiksi hyödyntämällä kohdennuksien ja datan käyttöä tietoisesti ja harkiten.

Googlen puheenvuorossa Googlen Head of Sustainability Adam Elman kertoi esimerkkejä, miten Googlen teknologia auttaa mm. kaupunkeja suunnittelemaan Google Mapsin datan pohjalta parempia pyöräilymahdollisuuksia.

Julkaisijoiden bisneksen ytimessä on kirjautunut kuluttaja

Seminaarissa useammassa puheenvuorossa käsiteltiin premiummainosympäristöjen toimivuutta ja bisnesmalleja. Telegraph kertoi puheenvuorossaan heidän bisneksen keskiössä olevista tilaajista ja kuinka he suojelevat tilaajiaan huonolta mainoskokemukselta parantamalla mainospaikkojen sijaintia ja määrää sekä tarjoamalla relevantimpaa ja kohdennetumpaa mainontaa perustuen mm. lukuhistoriaan. He ovat siirtyneet katsomaan statistiikoissaan mainonnan osalta brand safetya, brand attentionia ja brand impactia. 

Lisäksi puheenaiheina kaupan media, metaverse, tekoäly sekä kriisitoiminta

Muissa puheenvuoroissa käsiteltiin kaupan median kasvua Euroopassa ja globaalisti. Nähdään, että kaupan median toimialalle nousee uusia pelureita, kuten lentoyhtiöt ja Uber. Erikseen nostettakoon vielä seminaarin sisällöistä IAB Ukrainan toimitusjohtajan Anastasiya Baydachenkon puheenvuoro kuinka IAB Ukraina toimi kriisissä ja oli etenkin toimialan tukena sekä antoi osaamistaan informaatiosodankäyntiin. Ensimmäinen seminaaripäivä päättyi tunteellisesti seisoviin aplodeihin, kun kollegat salissa halusivat osoittaa solidaarisuutta koko Ukrainalle.

Mira Vaurula, Head of Business and Development,
vastaa IAB Finlandilla koulutus- ja tapahtumatoiminnasta.

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

19.03.2014

Uudella innolla digihaasteiden kimppuun

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää

09.10.2014

Trollaus – sisältömarkkinoinnin uhka vai mahdollisuus?

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää

19.09.2016

Kiinnostaako markkinointiteknologia? Tule mukaan työryhmään.

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää

13.10.2016

Saisinko vielä yhden markkinointiteknologian, kiitos!

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää

17.04.2025

KonversiO-Optimistit: High Impact – Pelastaako uusi formaatti bannermainonnan?

Tervetuloa kuuntelemaan IAB Finlandin KonversiO-Optimistit -podcastia, jossa sukellamme display-mainonnan syövereihin ja nostamme pöydälle high impact -mainosformaatit. Mitä ne oikeastaan ovat? Mitä myyttejä niihin liittyy? Ja ennen kaikkea – voivatko ne pelastaa väsähtäneen bannermainonnan?

lue lisää