Icon
IAB:n Sosiaalisen median työryhmä IABlogi

IAB:n Sosiaalisen median työryhmä

26.04.2012 | Jari Jaanto

Monet ovat kyselleet, mitä IAB Finlandin sisällä tehdään, minkälaista on yhteistyö ja miten eri suositukset syntyvät. Ajattelin aloittaa kertomalla mitä sosiaalisen median työryhmässä tehdään.

Sosiaalisen median työryhmä on perustettu vuonna 2011 IAB:n sisällä, ja allekirjoittanut on toiminut sen vetäjänä alusta asti. Ryhmä perustettiin suuren kiinnostuksen johdosta sosiaalisen median markkinointia kohtaan ja alan yhteisten pelisääntöjen muodostamiseksi.

Vuoden 2011 aikana saimme julkaistua sosiaalisen median markkinoinnin eettisen ohjeistuksen, joka on ladattavissa osoitteesta http://www.iab.fi/media/pdf-tiedostot/111116iabsomemarkkeettinenohjeistus260811.pdf, josta henkilökohtaiset suuret kiitokset haluan esittää työryhmälle! Tämän lisäksi veimme hyvinkin pitkälle hahmotelman miten sosiaalisen median markkinointia voisi mitata, ja tämä on tarkoitus julkaista vuoden 2012 aikana. Tämän lisäksi ryhmäläiset kävivät 3 eri seminaarissa puhumassa IAB:n edustajina sosiaalisesta medista.

IAB Finlandin tavoitteena on poistaa alan menestymisen esteitä vahvistamalla internetin ja interaktiivisen viestinnän roolia markkinoinnin, mainonnan ja myynnin kentässä sekä kehittämällä alan osaamista ja yhteistyötä. Tämä myös ohjaa sosiaalisen median työryhmän työtä ja määrittelee ryhmän tavoitteita. Ryhmässä olemmekin ottaneet tänä vuonna seuraavat tavoitteet:

1. Verkkomainonnan kasvattaminen

2. Alan kehittäminen

- Suomen sosiaalisen median toimijoiden ja työkalujen listaus koko alan käyttöön

- Sosiaalisen median markkinoinnin mittaamisen suosituksen julkaisu

3. B2B Sosiaalisen median haltuunotto

4. Yhteistyön tiivistäminen muiden alan toimijoiden kanssa

5. IAB:n sisäinen kehittäminen, ja sen rakentamisessa avustaminen

6. IAB:n jäsenmäärän kasvattamisessa tukeminen

Näistä tärkeimpiä ovat juuri sosiaalisen median mittaus ja sosiaalisen median toimijoiden listaus.

Olennainen osa ryhmän toimintaa ovat olleet Case-esittelyt sosiaalisen median markkinoinnin alueelta. Näitä ovat käyneet läpi Suomi24, IRC-Galleria, Muropaketti, Nokia. Tulossa on mitä jännittävimpiä caseja sekä keskustelua sosiaalisesta mediasta!

Yhteistä keskustelua käymme tällähetkellä Facebookissa ja palavereita on n. 6 kappaletta vuodessa. Tarpeen mukaan niitä pidetään myös enemmänkin.

Mukaan koko toimintaan pääsee kuka tahansa IAB:n jäsen. Kannattaa siis käyttää jäsenetu hyödyksi, ja tulla mukaan kehittämään koko mainosalan kenttää! Muistakaa, että olemme kaikki IAB:laisia jotka olemme mitenkään verkkomainosalan kanssa tekemisissä.

IAB:n jäseneksi voi helposti liittyä seuraavan lomakkeen kautta jos vielä ei ole: http://www.iab.fi/iab-yhteiso/jasenyys.html

Lisätietoa muista työryhmistä löytyy: http://www.iab.fi/iab-yhteiso/tyoryhmat.html

03.12.2024

Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming

Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?

Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa.  Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.

lue lisää

18.11.2024

Markkinoinnin vaikuttavuus: Mitä sinun tulee tietää lyhyen ja pitkän aikavälin mallintamisesta

Tutkimukset osoittavat, että markkinoinnilla on merkittävä rooli yrityksen kasvun edistäjänä. McKinseyn analyysin mukaan toimitusjohtajat, jotka ovat asettaneet markkinoinnin kasvusuunnitelmiensa keskiöön, saavuttavat kaksi kertaa todennäköisemmin yli 5 prosentin vuotuisen kasvun verrattuna kilpailijoihinsa. Jotta markkinointipanostukset voidaan kohdentaa oikein, tulee niiden vaikuttavuus olla todennettavissa.

lue lisää