Icon
IAB:n Sosiaalisen median työryhmä IABlogi

IAB:n Sosiaalisen median työryhmä

26.04.2012 | Jari Jaanto

Monet ovat kyselleet, mitä IAB Finlandin sisällä tehdään, minkälaista on yhteistyö ja miten eri suositukset syntyvät. Ajattelin aloittaa kertomalla mitä sosiaalisen median työryhmässä tehdään.

Sosiaalisen median työryhmä on perustettu vuonna 2011 IAB:n sisällä, ja allekirjoittanut on toiminut sen vetäjänä alusta asti. Ryhmä perustettiin suuren kiinnostuksen johdosta sosiaalisen median markkinointia kohtaan ja alan yhteisten pelisääntöjen muodostamiseksi.

Vuoden 2011 aikana saimme julkaistua sosiaalisen median markkinoinnin eettisen ohjeistuksen, joka on ladattavissa osoitteesta http://www.iab.fi/media/pdf-tiedostot/111116iabsomemarkkeettinenohjeistus260811.pdf, josta henkilökohtaiset suuret kiitokset haluan esittää työryhmälle! Tämän lisäksi veimme hyvinkin pitkälle hahmotelman miten sosiaalisen median markkinointia voisi mitata, ja tämä on tarkoitus julkaista vuoden 2012 aikana. Tämän lisäksi ryhmäläiset kävivät 3 eri seminaarissa puhumassa IAB:n edustajina sosiaalisesta medista.

IAB Finlandin tavoitteena on poistaa alan menestymisen esteitä vahvistamalla internetin ja interaktiivisen viestinnän roolia markkinoinnin, mainonnan ja myynnin kentässä sekä kehittämällä alan osaamista ja yhteistyötä. Tämä myös ohjaa sosiaalisen median työryhmän työtä ja määrittelee ryhmän tavoitteita. Ryhmässä olemmekin ottaneet tänä vuonna seuraavat tavoitteet:

1. Verkkomainonnan kasvattaminen

2. Alan kehittäminen

- Suomen sosiaalisen median toimijoiden ja työkalujen listaus koko alan käyttöön

- Sosiaalisen median markkinoinnin mittaamisen suosituksen julkaisu

3. B2B Sosiaalisen median haltuunotto

4. Yhteistyön tiivistäminen muiden alan toimijoiden kanssa

5. IAB:n sisäinen kehittäminen, ja sen rakentamisessa avustaminen

6. IAB:n jäsenmäärän kasvattamisessa tukeminen

Näistä tärkeimpiä ovat juuri sosiaalisen median mittaus ja sosiaalisen median toimijoiden listaus.

Olennainen osa ryhmän toimintaa ovat olleet Case-esittelyt sosiaalisen median markkinoinnin alueelta. Näitä ovat käyneet läpi Suomi24, IRC-Galleria, Muropaketti, Nokia. Tulossa on mitä jännittävimpiä caseja sekä keskustelua sosiaalisesta mediasta!

Yhteistä keskustelua käymme tällähetkellä Facebookissa ja palavereita on n. 6 kappaletta vuodessa. Tarpeen mukaan niitä pidetään myös enemmänkin.

Mukaan koko toimintaan pääsee kuka tahansa IAB:n jäsen. Kannattaa siis käyttää jäsenetu hyödyksi, ja tulla mukaan kehittämään koko mainosalan kenttää! Muistakaa, että olemme kaikki IAB:laisia jotka olemme mitenkään verkkomainosalan kanssa tekemisissä.

IAB:n jäseneksi voi helposti liittyä seuraavan lomakkeen kautta jos vielä ei ole: http://www.iab.fi/iab-yhteiso/jasenyys.html

Lisätietoa muista työryhmistä löytyy: http://www.iab.fi/iab-yhteiso/tyoryhmat.html

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää

29.08.2025

IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa

Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.

lue lisää

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää