Icon
IAB:n Sosiaalisen median työryhmä IABlogi

IAB:n Sosiaalisen median työryhmä

26.04.2012 | Jari Jaanto

Monet ovat kyselleet, mitä IAB Finlandin sisällä tehdään, minkälaista on yhteistyö ja miten eri suositukset syntyvät. Ajattelin aloittaa kertomalla mitä sosiaalisen median työryhmässä tehdään.

Sosiaalisen median työryhmä on perustettu vuonna 2011 IAB:n sisällä, ja allekirjoittanut on toiminut sen vetäjänä alusta asti. Ryhmä perustettiin suuren kiinnostuksen johdosta sosiaalisen median markkinointia kohtaan ja alan yhteisten pelisääntöjen muodostamiseksi.

Vuoden 2011 aikana saimme julkaistua sosiaalisen median markkinoinnin eettisen ohjeistuksen, joka on ladattavissa osoitteesta http://www.iab.fi/media/pdf-tiedostot/111116iabsomemarkkeettinenohjeistus260811.pdf, josta henkilökohtaiset suuret kiitokset haluan esittää työryhmälle! Tämän lisäksi veimme hyvinkin pitkälle hahmotelman miten sosiaalisen median markkinointia voisi mitata, ja tämä on tarkoitus julkaista vuoden 2012 aikana. Tämän lisäksi ryhmäläiset kävivät 3 eri seminaarissa puhumassa IAB:n edustajina sosiaalisesta medista.

IAB Finlandin tavoitteena on poistaa alan menestymisen esteitä vahvistamalla internetin ja interaktiivisen viestinnän roolia markkinoinnin, mainonnan ja myynnin kentässä sekä kehittämällä alan osaamista ja yhteistyötä. Tämä myös ohjaa sosiaalisen median työryhmän työtä ja määrittelee ryhmän tavoitteita. Ryhmässä olemmekin ottaneet tänä vuonna seuraavat tavoitteet:

1. Verkkomainonnan kasvattaminen

2. Alan kehittäminen

- Suomen sosiaalisen median toimijoiden ja työkalujen listaus koko alan käyttöön

- Sosiaalisen median markkinoinnin mittaamisen suosituksen julkaisu

3. B2B Sosiaalisen median haltuunotto

4. Yhteistyön tiivistäminen muiden alan toimijoiden kanssa

5. IAB:n sisäinen kehittäminen, ja sen rakentamisessa avustaminen

6. IAB:n jäsenmäärän kasvattamisessa tukeminen

Näistä tärkeimpiä ovat juuri sosiaalisen median mittaus ja sosiaalisen median toimijoiden listaus.

Olennainen osa ryhmän toimintaa ovat olleet Case-esittelyt sosiaalisen median markkinoinnin alueelta. Näitä ovat käyneet läpi Suomi24, IRC-Galleria, Muropaketti, Nokia. Tulossa on mitä jännittävimpiä caseja sekä keskustelua sosiaalisesta mediasta!

Yhteistä keskustelua käymme tällähetkellä Facebookissa ja palavereita on n. 6 kappaletta vuodessa. Tarpeen mukaan niitä pidetään myös enemmänkin.

Mukaan koko toimintaan pääsee kuka tahansa IAB:n jäsen. Kannattaa siis käyttää jäsenetu hyödyksi, ja tulla mukaan kehittämään koko mainosalan kenttää! Muistakaa, että olemme kaikki IAB:laisia jotka olemme mitenkään verkkomainosalan kanssa tekemisissä.

IAB:n jäseneksi voi helposti liittyä seuraavan lomakkeen kautta jos vielä ei ole: http://www.iab.fi/iab-yhteiso/jasenyys.html

Lisätietoa muista työryhmistä löytyy: http://www.iab.fi/iab-yhteiso/tyoryhmat.html

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää

02.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1

Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.

lue lisää

28.04.2025

IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

lue lisää

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää