
IAB:n Sosiaalisen median työryhmä
Monet ovat kyselleet, mitä IAB Finlandin sisällä tehdään, minkälaista on yhteistyö ja miten eri suositukset syntyvät. Ajattelin aloittaa kertomalla mitä sosiaalisen median työryhmässä tehdään.
Sosiaalisen median työryhmä on perustettu vuonna 2011 IAB:n sisällä, ja allekirjoittanut on toiminut sen vetäjänä alusta asti. Ryhmä perustettiin suuren kiinnostuksen johdosta sosiaalisen median markkinointia kohtaan ja alan yhteisten pelisääntöjen muodostamiseksi.
Vuoden 2011 aikana saimme julkaistua sosiaalisen median markkinoinnin eettisen ohjeistuksen, joka on ladattavissa osoitteesta http://www.iab.fi/media/pdf-tiedostot/111116iabsomemarkkeettinenohjeistus260811.pdf, josta henkilökohtaiset suuret kiitokset haluan esittää työryhmälle! Tämän lisäksi veimme hyvinkin pitkälle hahmotelman miten sosiaalisen median markkinointia voisi mitata, ja tämä on tarkoitus julkaista vuoden 2012 aikana. Tämän lisäksi ryhmäläiset kävivät 3 eri seminaarissa puhumassa IAB:n edustajina sosiaalisesta medista.
IAB Finlandin tavoitteena on poistaa alan menestymisen esteitä vahvistamalla internetin ja interaktiivisen viestinnän roolia markkinoinnin, mainonnan ja myynnin kentässä sekä kehittämällä alan osaamista ja yhteistyötä. Tämä myös ohjaa sosiaalisen median työryhmän työtä ja määrittelee ryhmän tavoitteita. Ryhmässä olemmekin ottaneet tänä vuonna seuraavat tavoitteet:
1. Verkkomainonnan kasvattaminen
2. Alan kehittäminen
- Suomen sosiaalisen median toimijoiden ja työkalujen listaus koko alan käyttöön
- Sosiaalisen median markkinoinnin mittaamisen suosituksen julkaisu
3. B2B Sosiaalisen median haltuunotto
4. Yhteistyön tiivistäminen muiden alan toimijoiden kanssa
5. IAB:n sisäinen kehittäminen, ja sen rakentamisessa avustaminen
6. IAB:n jäsenmäärän kasvattamisessa tukeminen
Näistä tärkeimpiä ovat juuri sosiaalisen median mittaus ja sosiaalisen median toimijoiden listaus.
Olennainen osa ryhmän toimintaa ovat olleet Case-esittelyt sosiaalisen median markkinoinnin alueelta. Näitä ovat käyneet läpi Suomi24, IRC-Galleria, Muropaketti, Nokia. Tulossa on mitä jännittävimpiä caseja sekä keskustelua sosiaalisesta mediasta!
Yhteistä keskustelua käymme tällähetkellä Facebookissa ja palavereita on n. 6 kappaletta vuodessa. Tarpeen mukaan niitä pidetään myös enemmänkin.
Mukaan koko toimintaan pääsee kuka tahansa IAB:n jäsen. Kannattaa siis käyttää jäsenetu hyödyksi, ja tulla mukaan kehittämään koko mainosalan kenttää! Muistakaa, että olemme kaikki IAB:laisia jotka olemme mitenkään verkkomainosalan kanssa tekemisissä.
IAB:n jäseneksi voi helposti liittyä seuraavan lomakkeen kautta jos vielä ei ole: http://www.iab.fi/iab-yhteiso/jasenyys.html
Lisätietoa muista työryhmistä löytyy: http://www.iab.fi/iab-yhteiso/tyoryhmat.html
30.05.2025
IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?
Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.
lue lisää23.05.2025
IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?
Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää09.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2
Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?
lue lisää