Työryhmät

Monipuolinen työryhmätoiminta on yksi IAB Finlandin tarjoamista merkittävistä jäseneduista. Osallistumalla työryhmätoimintaan kasvatat omaa osaamispääomaasi, verkostoidut alan tärkeimpien toimijoiden kanssa sekä olet mukana kehittämässä digimainontaa ja vaikuttamassa koko alaa ohjaaviin päätöksiin. Työryhmät tarjoavat faktaa ja inspiraatiota IAB:n jäsenille!

Kaikki työryhmämme ovat jäsenillemme avoimia, tietosuojatyöryhmää lukuunottamatta. Kerromme mielellämme lisää, ota yhteyttä toimisto(at)iab.fi.


Task force ja työryhmissä työstetään ohjeistuksia ja oppaita alan edistämiseksi

Task force -ryhmien asialistoilla on mm. mainosmuotostandardeja, alan terminologian yhtenäistämistä, mittausmuotoja ja raportointitapoja, tutkimustapoja ja tutkimusprojekteja sekä yleisellä tasolla digitaalisen markkinoinnin menestyksen esteiden poistaminen ja tunnetuksi tekeminen mainostajille. Ryhmät julkaisevat myös oppaita ja järjestävät seminaareja. 

Työryhmien luomia standardeja ja suosituksia

Työryhmien julkaisemia oppaita

 

IAB:n työryhmät ja task force -ryhmät tällä hetkellä:

Mittaustyöryhmä

Mittaustyöryhmä on tauolla. Työryhmässä paneudutaan digitaalisen mainonnan tehon mittaamiseen. Ryhmän teemoja ovat muun muassa mainonnan tehon mittaristot, viewability ja datan hyödyntäminen.

Tietosuojatyöryhmä

Työryhmän puheenjohtajana toimii Anna Paimela, Iconics Consulting.

Työryhmän tehtävä on kartoittaa ja käydä läpi niitä itsesääntelyyn ja lainsäädäntöön liittyviä asioita, jotka vaikuttavat verkkomarkkinointiin ja verkkomedioiden toimintaan. Näitä ovat mm. EU-lainsäädännön uudistukset.

Työryhmän perustamiseen on vaikuttanut mm.

  • EU:n tulevat hankkeet, jotka kohdistuvat digitaaliseen mainontaan ja mediaan, mm. evästeet ja tietosuoja
  • IAB Europen aktiivinen toiminta Brysselissä ja tarve yhteistyölle kansallisten järjestöjen kanssa
  • alan itsesääntelyn tärkeyden korostaminen
  • tarve hyvän tietosuojan periaatteille

Tietosuojatyöryhmä on työskennellyt viime aikoina mm. EU:n sähköisen viestinnän tietosuojan direktiivin, evästeartiklan implementoinnin ja Euroopan laajuiseen, selainkäyttäytymiseen perustuvaan kohdennettuun mainontaan (OBA) liittyvän ohjeistuksen jalkauttamisen parissa. Katso työryhmän vetäjän videohaastattelu täältä.

Tietosuojatyöryhmään on valittu IAB:n jäsenyrityksistä verkkomarkkinoinnin lainsäädännön asiantuntijat mahdollisimman laajasti koko digimainonnan arvoketju huomioiden yhdeksi toimintakaudeksi kerrallaan. Jäsenet edustavat neljää eri verkkomediaa, mainostajaa, suunnittelutoimistoa, asianajotoimistoa sekä mainosverkostoa.

Tietosuojatyöryhmän edustajat 2016

  • Anna Paimela, Iconics Consulting, pj
  • Juha Karonen, Mirum Agency
  • Kaija Kuusimaa, K-Plus
  • Elina Tenhunen, Otavamedia
  • Petra Wikström-van Eemeren,  MTV (varapj)
  • Anu Perrotta, MTV
  • Tiina Kerttula, Alma Media
  • Jukka Sundquist, Klikkicom
  • Laura Teirikko, Eversheds Asianajotoimisto oy

Ota yhteyttä: etunimi.sukunimi(at)iconics.fi
Tutustu myös verkkomainonnan tietosuoja -osioon.

Mobiili task force

Ryhmän vetäjänä toimii Juho Juhantalo Google Finlandilta.

Mobiili task force -työryhmän tehtävänä on standardoida mobiilimainonnan mainosformaatit, levittää tietoutta mobiilimainonnasta ja -ratkaisuista sekä helpottaa mainostajia saamaan mobiilimainonta mukaan markkinointitoimenpiteisiin.

Ryhmä haluaa kasvattaa mobiilityöryhmän kokoa aktiivisesti ja koota dynaamisen, sitoutuneen ryhmän erilaisia osaajia mobiilimarkkinoinnin alalta. Ryhmä on työskennellyt viime aikoina mm. mobiilimainonnan perusmainosformaattien standardoinnin ja mobiilitermien määrittelyn parissa.

Ota yhteyttä: minna.vehmas(at)iab.fi

Sosiaalisen median task force

Työryhmän puheenjohtajana toimii Jari Jaanto (Co-founder, IRC-Galleria ja Ninchat).

Sosiaalisen median task force -ryhmän agendalla on mm. some-mittaamisen suositukset, toimijoiden listaaminen sekä sosiaalisen median markkinoinnin ohjeistuksia, sanastoja ja case-esityksiä. Ryhmän aikaansaannoksia on mm. Sosiaalisen median eettinen ohjeistus ja blogiyhteistyön opas.

Tällä hetkellä ryhmällä on kaksi alatyöryhmää: työntekijälähettilyys-työryhmä sekä tubettajat-työryhmä.

Ryhmät tapaavat niin oikeassa elämässä kun sosiaalisessa mediassakin. Katso Some-ryhmän vetäjän Jari Jaannon videohaastattelu täältä.

Ota yhteyttä: etunimi.sukunimi(at)somia.fi

Tyontekijälähettilyys-työryhmän puheenjohtajana toimii Taru Laurila Dinglestä. Ryhmä on kyselyllä selvittänyt työntekijälähettilyyden nykytilaa Suomessa ja koostaa aiheesta opasta sekä järjestää syksyllä 2016 seminaarin. Ota yhteyttä etunimi.sukunimi(at)dingle.fi.

Tubettajat-työryhmän puheenjohtajana toimii Satu Apukka United Srcreensiltä.
Ryhmä työstää parhaillaan opasta mainostajan ja tubettajan väliseen yhteistyöhön sekä järjestää seminaarin alkuvuonna 2017. Ota yhteyttä etunimi.sukunimi(at)unitedscreens.fi.


Ohjelmallisen ostamisen task force

Työryhmän puheenjohtajana toimii Jukka Sundquist Klikkicomilta.

Ohjelmallisen ostamisen task force käynnistyi keväällä 2014, ja se on julkaissut Ohjelmallisen ostamisen oppaan. Syksyllä 2016 ryhmä työsti haastattelusarjan, joka huipentui seminaariin. Puheenjohtaja Jukka Sundquist kertoo videohaastattelussa ryhmän toiminnasta täällä.

Ota yhteyttä: etunimi.sukunimi(at)klikki.com


Natiivimainonnan task force

Työyhmän puheenjohtajana toimii Veera Sydänmaanlakka, A-lehdet.

Natiivimainonnan työryhmä aloitti toimintansa syyskuussa 2014. Se julkaisi Natiivimainonnan oppaan keväällä 2015, ja opas päivitetään alkuvuodesta 2017. 

Ota yhteyttä: birgitta.takala(at)iab.fi

Videomainonnan työryhmä

Työryhmän puheenjohtajana toimii Teemu Suominen Nelonen Medialta.

Videomainonnan työryhmän toiminta käynnistyi uudelleen keväällä 2015. Työryhmä on julkaissut Online-videomainonnan oppaan. Infograafi videomainonnan ostamisesta julkaistiin elokuussa 2016 ja joulukuussa 2016 järjestettiin Liikkuva kuva markkinoinnissa -seminaari.

Ota yhteyttä: etunimi.sukunimi@nelonenmedia.fi

Ad Blocking task force

Työryhmän puheenjohtajana toimii Sini Kervinen Aller Medialta.

Ad Blocking -työryhmä aloitti toimintansa keväällä 2016 tehtävänään pohtia IAB US:n julkistaman DEAL-käytännön mahdollisia kotimaisia toimenpiteitä. Ryhmä toteutti kesällä 2016 kyselyn Suomessa toimiville julkaisijoille mainonnanesto-ohjelmien yleisyydestä. Syksyllä julkaistu ohjeistus perustuu julkaisijakyselyn tuloksiin sekä Suomen markkinoille sovellettuun DEAL-käytäntöön.

Ota yhteyttä: etunimi.sukunimi@aller.com

Ad Spend työryhmä

Työryhmän puheenjohtajana toimii Birgitta Takala IAB Finlandilta.

Ad Spend -työryhmä kokoontui ensi kerran keväällä 2016. Työryhmän agendalla on selvittää digimainonnan ja -markkinoinnin määrien katvealueita ja auttaa TNS:ää kehittämään tiedonkeruuta.

Ota yhteyttä: etunimi.sukunimi@iab.fi

Markkinointiteknologian työryhmä

Työryhmän puheenjohtajana toimii Jesse Ketonen, Dingleltä.

Markkinoinnin kenttä käy läpi murrosta ja markkinoinnissa osana käytettävät teknologiat näyttelevät yhä suurempaa roolia menestyksekkäissä markkinoinnin toteutuksissa sekä yrityksen investoinneissa. Näin on erityisesti digimarkkinoinnin kohdalla, joten IAB:n on luonnollista olla auraamassa tietä teknologian ja markkinoinnin yhteiselle taipaleelle.

Markkinointiteknologian työryhmän tavoitteina ovat markkinointiteknologia-alan kirkastaminen, markkinointi ja teknologiaedustajien yhteistyön tiivistäminen, objektiivisen kuvan luominen markkinointiteknologian hyödyntämismahdollisuuksista sekä markkinointiteknologia saaminen selkeämmin osaksi markkinointiviestinnän kakkua ymmärtääksemme alan kehittymistä paremmin.

Ota yhteyttä: etunimi.sukunimi(at)dingle.fi

HTML5 -task force

Ryhmän tehtävänä on laatia ohjeistus ylisuurten mainosaineistojen aiheuttamien ongelmien ratkaisemiseksi.

Ohjeistus tullaan kohdistamaan kaikille, niin mainostajille, toimistoille kuin julkaisijoille.
Ryhmän kokoonpanoa täydennetään parhaillaan. Varsinkin luovien- ja digitoimistojen edustajia kaivataan! Ota yhteyttä toimisto (at) iab.fi.

IAB Finland|A member of Interactive Advertising Bureau Europe

Rekisteriseloste (PDF)

Premium-jäsenet 2016:

                                          

 

Yhteistyössä: