
Vuoden some-yrityksen resepti
Saimme hienon tunnustuksen marraskuussa, kun MTV valittiin vuoden some-yritykseksi Some Awards -gaalassa. Tuomaristo antoi MTV:lle tunnustusta aktiivisesta keskustelun ja mielenkiintoisen sisällön luomisesta sosiaalisen mediaan sekä siitä, että MTV on monipuolistanut suomalaisten sosiaalisen median käyttöä.
Menestyksen hetkellä on hyvä pysähtyä katsomaan taaksepäin ja miettiä menestyksen aineksia. Tässä kahdeksan kohdan resepti vuoden some-yrityksen luomiseen.
1) Ketterä ydintiimi + visio
Some vaatii aikaa ja asiantuntemusta. Jotta organisaatio saadaan sosiaaliseksi, tarvitaan henkilö tai henkilöitä, jotka keskittyvät vain some-asioiden kehittämiseen. Mielellään intohimoisesti ja ketterästi työskentelevä tiimi, joilla on selkeä visio suunnasta. Organisaation kannattaa olla mahdollisimman kevyt, koska liika byrokratia tappaa luovan ja ketterän some-tekemisen.
2) Organisaation tuki
Some-vastaavat tarvitsevat mahdollisimman vapaat kädet työssään. Yleensä parhaat some-asiantuntijat eivät istu johtoryhmässä, joten some-natiivien näkemykseen kannattaa luottaa. Ei niskaan hengitystä brändinvartijoiden tai johdon suunnalta, saati hyväksyttämisiä monessa portaassa. Toki tavoitteiden pitää olla selkeitä ja ohjata some-tekijöiden toimintaa.
3) Puhuminen, puhuminen, puhuminen…
Uusien asioiden vieminen läpi organisaation ja eri sidosryhmiin vaatii paljon motivointia, perustelua ja jopa myymistä. Näin myös yrityksen muuttaminen sosiaaliseksi. Yksi päänahka kerrallaan organisaatiota koulutetaan ja lopulta tulokset ja data puhuvat puolestaan. Koko organisaatio tarvitaan mukaan, jotta sosiaalista bisnestä voidaan aidosti tehdä.
4) Ihmiset ja ilmiöt
Kaiken pitää lähteä ihmisestä ja asiakkaasta käsin, some-tekemisen kuuluu palvella ihmisten tarpeita. Tähän kuuluvat vuorovaikutus, sisältö, palkitseminen, yrityksen läpinäkyvyys, mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa.
MTV:ssä ilmiöt korostavat tätä, koska ihmiset haluavat elää sisällöissä intohimolla mukana ja kokea elämyksiä yhdessä. Tämä on isoin valuuttamme ja voimavaramme.
5) Ihmisten tasolle
Yrityksen norsunluutorneista pitää laskeutua alas ihmisen tasolle ja olla läsnä ihmisten parissa. Yrityksen logon ja virallisten tiedotteiden taakse ei voi enää piiloutua. Jos Rakennusvirastokin voi olla rento somessa, voi mikä tahansa muukin yritys. Tämä pätee MTV:ssä niin johtoon, toimittajiin, tähtiin, asiantuntijoihin kuin tv:n tekijöihin.
6) Matala rima kokeilla ja tehdä uutta
Someen kannattaa heittäytyä rohkeasti ja kokeilla. Jos mukaan ottaa asenteen ”kokeillaanpa jotain, mitä kukaan muu ei ole aiemmin kokeillut”, tilanne on vielä parempi. Jos homma ei toimi, voi aina kokeilla jotain uutta.
Me MTV:ssä olemme halunneet kehittää sosiaalista tv:tä Suomessa ja kokeilla sekä toteuttaa asioita ensimmäisenä ilman loppuun asti hiottua suunnitelmaa. Olemme kehitelleet myös Suomessa ennennäkemättömiä some-yhteistyömuotoja mainostajien kanssa, koska myös mainostajien kannattaa hypätä mukaan tv:n somepöhinään. Onneksi rohkeita mainostajia on löytynyt!
Olemme uskoneet siihen, että hyöty seuraa heittäytymisen perässä ja näin on tapahtunut.
7)… kuitenkin strategia ja selkeät tavoitteet taustalla
Tätä ei voi korostaa liikaa. Some-tekemisen tulee tukea yrityksen strategisia tavoitteita. Parhaimmillaan some pystyy tukemaan useampia yrityksen tavoitteita – jopa lähes kaikkia, kuten meidän tapauksessamme.
8) Läpinäkyvyys ja avoin data
Some-viestintä perustuu aitoudelle, avoimuudelle ja läpinäkyvyydelle. Halusimme viedä avoimuuden vielä astetta pidemmälle, joten kehittelimme some-TV-mittarin mittaamaan kaikkien kanavien tv-ohjelmien sosiaalisuutta.
Tunnustuksesta huolimatta sosiaalisten medioiden hyödyntäminen MTV:ssä on vasta aivan alussa. Jotta tekisimme läpikotaisin sosiaalista bisnestä, toivotamme kaikki sidosryhmät mainostajista kotikatsojiin mukaan keskusteluun. Rakennetaan yhdessä media-ala avoimemmaksi, vuorovaikutteisemmaksi ja innovatiivisemmaksi!
Mari Rasimus on MTV:n second screenin ja sosiaalisen median vastaava tuottaja. Mari Twitterissä ja LinkedInissä.
29.08.2025
IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa
Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.
lue lisää15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää08.08.2025
IAB Insider: Google Meridian – mitä mainostajan on hyvä tietää?
Mainonnan tuloksellisuuden mittaaminen on noussut vuoden 2025 kuumimmaksi puheenaiheeksi digimarkkinoinnin kentällä – eikä syyttä. Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukelletaan syvälle Marketing Mix Modelingin (MMM) maailmaan, erityisesti Googlen Meridian-ratkaisun näkökulmasta. Vieraana ovat asiantuntijat Hermanni Nurila ja Reetta Peltola toimistosta S360, jotka jakavat kokemuksiaan ja oppejaan MMM:n käytöstä suomalaisissa yrityksissä.
lue lisää