Icon
Uusi podcastien kaupalliset mahdollisuudet -opas on julki! IABlogi

Uusi podcastien kaupalliset mahdollisuudet -opas on julki!

28.10.2021 | Digitaalisen audion työryhmä

IAB:n digiaudiotyöryhmän vuonna 2020 julkaisema Podcast-mainonta - Ostajan opas on saanut lisäosan, jossa podcastien kaupallisiin mahdollisuuksiin pureudutaan perusteellisemmin. Näiden julkaisujen avulla saat kattavan kuvan siitä, miten podcastien yhteyteen saa oman viestinsä kuuluviin.

Miten markkinoija voi hyödyntää podcasteja?

Podcastit ovat yleistyneet kovaa vauhtia ja jo noin puolet suomalaisista kuuntelee podcasteja säännöllisesti. Mutta miten markkinoija voi niitä hyödyntää?

Podcasteja voi hyödyntää kaupallisesti kolmella tavalla:

1. Voit tehdä oman podcastin alusta saakka
2. Voit ostaa sisältömarkkinointia olemassa olevaan podcastiin
3. Voit ostaa spottimainontaa podcastien yhteyteen

Brändin oma podcast

Brändin oma podcast on organisaatiollesi tehty oma podcast. Tyypillisesti oma podcast koostuu 6-8 jakson tuotantokausista ja jos podcast menestyy, tuotantoa jatketaan uusilla kausilla.

Brändin oman podcastin etuja ovat:
- Brändi päättää sisällön ja sen, miten brändistä puhutaan
- Omassa podcastissa yleisö voi yhdistää brändin toivottuihin mielikuviin, esim. asiantuntijaksi tai vastuulliseksi toimijaksi
- Oma podcast mahdollistaa laadukkaan ja pitkäkestoisen läsnäolon kohderyhmän seurassa: tyypillisesti kuuntelija viettää jakson, eli siis brändin parissa, 20-25 minuuttia

Oman podcastin vetovoimaa voi lisätä mielenkiintoisilla vierailla sekä valitsemalla juontajaksi esim. brändin oman aihepiirin vaikuttaja tai asiantuntija. Kannattaa kuitenkin muistaa, että oma podcast ei ole mainos: sen pitää kertoa kuulijalle mielenkiintoinen tarina, jonka lomassa brändisi avainviestit tulevat esille.

Omaa podcastia tuotettaessa kannattaa huomioida:
- Oma podcast vaatii paitsi budjettia, myös aikaa.
- Oman podcastin markkinointi kannattaa suunnitella huolella, jotta se löytää yleisönsä.

Sisältötöyhteistyö olemassa olevan podcastin kanssa

Omaa podcastia kevyempi ja helpompi vaihtoehto on tehdä sisältöyhteistyötä olemassa olevan podcastin kanssa. Sisältöyhteistyö ideoidaan yhdessä podcast-hostin (juontaja) kanssa ja se voi ilmentyä koko jakson ajan – voit esimerkiksi olla vieraana jaksossa – tai jakson alussa tai puolivälissä kumppanille omistetussa insertissä.

Yhteistyöllä olemassa olevan podcastin kanssa on monia hyötyjä:
- Podcastilla on jo oma, sitoutunut ja usein suuri yleisö, eikä sitä tarvitse rakentaa tyhjästä, kuten oman podcastin yleisöä
- Podcastin host on yleisönsä silmissä uskottava vaikuttaja, jonka sanaan ja suosituksiin luotetaan
- Podcast-yhteistyö on omaan podcastiin verrattuna halvempaa ja vaatii huomattavasti vähemmän aikaa

Kannattaa kuitenkin huomioida, että kaikki aiheet eivät sovi kaikkiin podcasteihin ja että briiffaukseen on kiinnitettävä erityistä huomiota, koska korjauksia valmiiseen audioon on työläämpää tehdä kuin esimerkiksi Instagramiin.

Mainostaminen podcastissa

Mainostaja voi esiintyä podcasteissa myös mainosspoteilla, jotka sijoitetaan tavallisesti julkaisijan alustalle joko useamman podcastin yhteyteen tai yhteen, valittuun podcastiin.

Spottimainonta on kustannustehokas tapa tavoittaa isoja yleisöjä ja mainoskampanjan voi esimerkiksi yhdistää useampaan saman teeman tai samaa kohdeyleisöä tavoittavaan podcastiin. Yhtä lailla spottikampanjan yhdistäminen mediatalon muihin tuotteisiin onnistuu tehokkaasti.

Spottimainonnan ja sisältöyhteistyön väliltä valitessa tulee huomioida, että perinteisellä spottimainonnalla ei pääse aivan samalla tavalla podcastin sisältöön kiinni kuin sisältömarkkinoinnilla. Perinteinen spottimainonta vaatii myös melko suuren kontaktimäärän ollakseen kannattavaa.

Podcastit tarjoavat mainostajalle siis monenlaisia mahdollisuuksia, joita voidaan myös yhdistellä ja räätälöidä tarpeiden mukaan. Mainonnan yksityiskohdista kannattaa kysyä tämän julkaisun tekijöiltä, jotka tarjoavat kattavasti erilaisia vaihtoehtoja ja ratkaisuja mainontaan podcastien yhteydessä.

Lue podcastien kaupallisista mahdollisuuksista lisää uudesta oppaasta täältä!

Alkuperäisen Podcast -mainonnan ostajan oppaan löydät täältä!

Tämän blogipostauksen ja oppaan ovat koostaneet IAB:n Digitaalisen audion työryhmä

28.10.2021

Uusi podcastien kaupalliset mahdollisuudet -opas on julki!

IAB:n digitaalisen audion työryhmän vuonna 2020 julkaisema Podcast-mainonta - Ostajan opas on saanut lisäosan, jossa podcastien kaupallisiin mahdollisuuksiin pureudutaan perusteellisemmin. Näiden julkaisujen avulla saat kattavan kuvan siitä, miten podcastien yhteyteen saa oman viestinsä kuuluviin.

lue lisää

04.03.2021

IAB Finlandin puheenvuorot UpSkill -messuilla

UpSkill -messut järjestettiin 3.-4.3. virtuaalitapahtumana, jolla halutaan innostaa uuden oppimiseen ja tuoda esiin erilaisia koulutusmahdollisuuksia. Kuuntele IAB Finlandin puheenvuorot rekrytoinnista, verkkokaupasta sekä podcasteista!

lue lisää

18.03.2020

Mitä hyötyä podcasteista on markkinoinnissa?

Podcastit ovat kovin trendikkäitä, mutta kokemukseni mukaan moni markkinoija pohtii, mitä hyötyä podeista voisi olla kaupallisesti. Podeilla on kaksi selvää hyötyä markkinoijalle. Ensimmäinen on se, että markkinoija pääsee kiinni yhä suurempaan joukkoon ihmisiä tilanteissa, johon aiemmin ei ollut pääsyä. Podeja kuunnellaan yleensä arjen tauko- ja odotustilanteissa, joissa meidän tärkein aistimme, näkö, ei ole markkinointimielessä käytössä – toisin sanoen kotitöitä tehdessä, urheillessa tai liikenteessä. Toki aiemminkin taustalla on osassa näitä tilanteita voinut soida radio tai televisio, mutta podcast laajentaa mahdollisuuksia aivan uudelle tasolle.

lue lisää

22.02.2019

Puheenjohtajan terveiset Digitaalisen audion työryhmästä

IAB:n Digitaalisen audion työryhmä kokoontui ensimmäisen kerran torstaina 7.2.

lue lisää