Icon
Tiedätkö miten digimainonta vaikuttaa brändiisi? IABlogi

Tiedätkö miten digimainonta vaikuttaa brändiisi?

01.03.2018 | Sanoma

Digimainonta lohkaisi mediamainonnan kakusta viime vuonna suurimman osan. Verrattuna muihin Pohjoismaihin Suomi kuitenkin laahaa jäljessä tälläkin saralla. Uskon, että suurin osa markkinointialan ihmisistä yhtyy allekirjoittajan näkemykseen siitä, että yksi suurimmista puutteista digitaalisen markkinoinnin osalta on brändivaikutusten todentaminen. Usein digitaalissa kanavissa tehdyn markkinoinnin vaikutusten mittaamisessa ylikorostuu välittömät vaikutukset, eli kuinka moni mainonnalle altistuneista aktivoituu digitaalisissa kanavissa jollain tavoin. Haluamme Sanomalla herätellä keskustelua digimainonnan vaikuttavuudesta ja toteutimme viime vuoden aikana 100 kpl digimainonnan kampanjatutkimuksia yhdessä asiakkaidemme kanssa. Vaikuttavuuden mittaaminen ja sitä kautta yhä vaikuttavamman mainonnan tekeminen vaatii hyvin tiivistä yhteistyötä ja tiedon jakoa mainonnan toteutuksessa olevien eri toimijoiden välillä. On sekä mainostajan että median etu, että alalle on tutkittua tietoa digitaalisen mainonnan vaikuttavuudesta ja siitä, mitkä mainosratkaisut toimivat mainostajan eri tarpeisiin.

Mitä tutkimme ja millaisia löydöksiä saimme?

100 Tutkimusta tehtiin Sanoman verkostossa yhteistyössä ruotsalaisen tutkimustoimisto Inizion kanssa vuoden 2017 aikana. Mittakaavaltaan laajimpiin Pohjoismaissa tehtyihin mainonnan vaikuttavuustutkimuksiin lukeutuvassa tutkimuksessa mitattiin kuluttajan suhdetta brändiin, toisin sanoen kuinka paljon brandlift eli ”brändin arvonnousu” on ollut mainokselle altistumisen vaikutuksesta seuraaviin mittareihin: tunnettuus, preferenssi ja ostoaie. Tutkimuksessa oli mukana 100 erityyppistä mainoskampanjaa, sekä tunnettuja ja ei tunnettuja brändejä, ja tutkimukseen osallistui yli 50 000 suomalaista.

Mitä tutkimuksista sitten kävi ilmi? Keskimäärin tutkimustuloksista oli havaittavissa vahva brandlift arvonnousu mainonnalle altistumisen vaikutuksesta kaikissa brändin KPI-mittareissa. Mielenkiintoista oli huomata, että tässä kohtaa Suomesta saadut tulokset ylittävät vertailuarvot naapurimaissa.

Tutkimuksen kolme päälöydöstä ovat tiivistetysti seuraavat:

1) Digitaalinen mainonta vaikuttaa positiivisesti kaikkiin keskeiseen kolmeen brändimittariin: keskimäärin tunnettuuden kasvuun 6 %-yksikköä, preferenssin vahvistumiseen 5,3 %-yksikköä ja ostoaikeen lisääntymiseen 5,5 %-yksikköä.

2) Kohdennetuilla mainoskampanjoilla on enemmän vaikutusta kuin kohdentamattomilla: brandlift oli keskimäärin 36 % korkeampi kohdennetuissa mainoskampanjoissa. Kohdennetuissa kampanjoissa on ollut joko data-, konteksti- ja/tai geokohdennus. Sanoman verkostossa brandliftiä on saatu sekä konteksti- että datakohdennetuissa kampanjoissa. Verrattuna eurooppalaisiin benchmarkkeihin Sanomalla toimii kumpikin kohdennus, kun eurooppalaisten tutkimusten mukaan kontekstikohdennus toimii yleensä paremmin. Tämän perusteella uskallamme sanoa, että Sanoman datakyvykkyydet ovat erinomaisella tasolla.

3) Kolmas merkittävä löydös oli, että brändikampanjat vaikuttavat myös merkittävästi ostoaikeen nousuun. Lisäksi tulokset vahvistivat jo aiemmista tutkimuksistamme saatua näkemystä siitä, että kampanjan CTR ei korreloi ostoaikeen kasvun kanssa.

Kiinnostaako tutkimus tarkemmin?

Lisätietoja tutkimuksesta löydät täältä. Toivon, että tämä tutkimus nostattaa keskustelua digimainonnan vaikuttavuudesta ja sen mittaamisesta. Tutkitun tiedon avulla pystymme tuomaan mainostajille parhaiten soveltuvia ratkaisuja eri tarpeisiin ja näin ollen tehostamaan digimainonnan vaikutuksia. Tällä tutkimustiedolla on myös suuri arvo mainosratkaisujen kehittämiseen, jotta voimme luoda jatkossakin ratkaisuja, jotka vastaavat asiakkaidemme tarpeisiin myös tulevaisuudessa.


Kirjoittaja Teemu Suominen, Head of Digital & Video, vastaa Sanoma Median digitaalisen mainostuotteistuksen kehityksestä sekä on mukana IAB:n videotyöryhmässä.

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää