Icon
Terveisiä maailmanmullistusten reunalta eli miten kolmen C:n malli auttaa digimarkkinoijaa IABlogi

Terveisiä maailmanmullistusten reunalta eli miten kolmen C:n malli auttaa digimarkkinoijaa

09.04.2020 | Rickard Lawson & Sini Orkola-Sahramies, Strossle

Maailma, myös markkinoijien tuntema sellainen, on suurten muutosten alaisena. Jo ennen koronavirusta maailma kohtasi Trumpin, Googlen ilmoituksen evästeistä, vastuullisuuden lähes pakollisen korostumisen brändien tekemisessä…ihan vain muutamia mainitakseni. Muutos on tullut ja nyt ratkaistavaksi jää miten käsittelemme sitä.

COVID-19 vaikuttaa miljardien ihmisten elämään. Ei ole järkeä yrittää esittää, että mikään ei olisi muuttunut, mutta toisaalta ei ole järkevää myöskään olla tekemättä yhtään mitään. Ihmiset tarvitsevat näinäkin aikoina tuotteita ja palveluita sekä tietoisuutta niiden olemassaolosta.

Kriisi luo aina poikkeustilan, joka synnyttää erilaisia ilmiöitä. Niitä ovat esimerkiksi pienyritysten tukikampanja, sekä uusien liiketoimintamallien syntyminen aina huippuravintoloiden kotiinkuljetuspalveluista alkoholifirman käsidesitarjontaan. Oma ilmiönsä on myös se, että online-median kulutus on kasvanut jopa +20% normaalitasosta*. Mutta miten ottaa kaikki hyöty digibuustista irti sen oman ilmiönsä mainostamiseen?

Olennaisinta päätöksessä on pohtia mikä on tärkeää yleisöllesi, ei markkinoijalle tai brändille. Meillä Strosslella on käytössä kolmen C:n malli.

Ensimmäiseksi yritä ymmärtää mikä sitouttaa ASIAKASTA (CUSTOMER). Toisin sanoen laita päähäsi asiakkaan ”hattu” ja pohdi, mitä asiakkaasi haluavat. Ratkaise heidän ongelmansa, tarjoa inspiraatiota tai jaa suosituksia tuotteestasi tai palvelustasi. Tämän jälkeen mieti KONTEKSTIA (CONTEXT) eli sitä, millaisessa ”moodissa” he ovat, kun yrität sitouttaa heitä. Esimerkiksi kun asiakkaasi haluavat lukea uutispalveluista mielenkiintoisia uutisia, käytä natiivimainontaa. Sen sijaan kun he etsivät jotain ostettavaa, tai katsovat videoita, käytä sosiaalista mediaa. Lopuksi mieti OLOSUHTEITA (CIRCUMSTANCES) eli onko käyttäjä liikkeellä eli tavoitettavissa mobiilin kautta, töissä desktopin äärellä vai jossain muualla.

Tällä mallilla saat rakennettua itsellesi nopeasti ja helposti markkinointisuunnitelman, joka huomioi sekä asiakkaan tarpeet että oikean kanavan hänen tavoittamiseensa – myös kriisitilanteessa.

Koska poikkeustila on tuonut kotikonttorityön hyvin tutuksi, pidä huolta myös itsestäsi. Mieli kaipaa välillä inspiraatiota ja virikettä. Sitä tarjoaa esimerkiksi Netflixin Cocaineconomics-kampanja Wall Street Journalissa. Toinen kahvitauon arvoinen kampanja on jopa Cannesin leijonan voittanut Intelin «The Beauty Inside» - tämä sopii jo nimensä vuoksi katsottavaksi juuri nyt.

  

Blogitekstin kirjoittajina toimivat Strossle Internationalin CMO Rickard Lawson ja Strossle Finlandin maajohtaja Sini Orkola-Sahramies.

*Strosslen mainosinventaari on kasvanut +20 miljoonaa impressiota maaliskuusta lähtien.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää