Icon
Suosikkiopas päivittyi: Markkinointiteknologian opas 2.0 IABlogi

Suosikkiopas päivittyi: Markkinointiteknologian opas 2.0

08.06.2020 | Eliisa Puikkonen

Tiedät ehkä tilanteen, kun pienestä pintaremontista kehkeytyy työn edetessä iso remppa ja lopulta kaikki maalataan uudestaan. Näin kävi myös meillä markkinointiteknologia työryhmän jäsenillä, kun lähdimme tekemään päivitystä n. 1,5 vuotta sitten julkaisemaamme markkinointiteknologian oppaaseen. Selvisimme tästä rempasta ilman verta ja kyyneleitä, mutta hiki tuli. Aikaisempi reilu 30 -sivuinen opas paisui lähes 100 -sivuiseksi. Onneksi tässä oli mukana useita alan ammattilaisia ja työryhmämme jäsen Sini Skott toimi loistavana rakennusmestarina ja näin lopputulos on taas astetta laadukkaampaa.

Markkinointiteknologian viitekehys on myös paisunut ja teknologioita on tullut 2000 lisää parin vuoden takaisesta. Nyt niitä on jo 8000! Ei siis ihme, jos välillä tuntuu siltä, että kulkee teknologioiden viidakossa ja aina löytyy jokin sovellus ongelmaan. Kuten oppaassa toteammekin niin samanaikaisesti markkina on myös keskittynyt:

  • Muutama kymmenen suurinta ohjelmistoa hallitsee isoa osaa markkinaa.
  • Näiden lisäksi markkinassa on hyvin pitkä häntä tietyn kategorian johtavia teknologioita, erikoistuneita ja pienempiä toimijoita sekä start-up-yrityksiä.
  • Viimeisen vuoden ajan yksi nopeimmin kasvava kategoria on ollut data. Tämän ympärille on tullut vuodessa yli 25% enemmän teknologioita.
  • Seuraavaksi eniten ovat kasvaneet hallinnointi- (Management) ja vuorovaikutustyökalujen (Social & Relationships) kategoriat.
    (Lähde: IAB Markkinointiteknologian opas)

Ongelma tuleekin siinä, että minkä valitsen. Mitä tarvitsen? Mikä on haasteeni? Olisi liikaa luvattu, jos sanoisin, että oppaasta saat näihin vastauksen, mutta ehkä opas auttaa sinua hahmottamaan kokonaisuuden tai antamaan jotain lisätietoa tai lähdetietoja olipa kyse markkinoinnin, viestinnän, myynnin, datan tai hallinnoinnin ratkaisuista. Opasta ei siis tarvitse jättää yöpöydälle odottamaan sopivaa lukuhetkeä, vaan suosittelemme, että käyt sisällysluettelon kautta käsiksi juuri sinua kiinnostavaan aihealueeseen.

Lataa tästä: IAB Markkinointiteknologian opas

P.S. Pidetään Suomen lippu korkealla. Chiefmartecin Martech 5000 -tietokantaan voi kuka tahansa ehdottaa uusia yrityksiä, joten jos olet jonkin Martech -yrityksen edustaja voit käydä lisäämässä mahdollisen listalta puuttuvan toimittajan tai ilmoittaa toimijan liiketoiminnan loppumisesta tai fuusioitumisesta, martech5000.com

Eliisa Puikkonen toimii Head of Online Growth roolissa Elisa Oyj:ssä sekä IAB Finlandin Markkinointiteknologia-työryhmän puheenjohtajana.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää