
Suosikkiopas päivittyi: Markkinointiteknologian opas 2.0
Tiedät ehkä tilanteen, kun pienestä pintaremontista kehkeytyy työn edetessä iso remppa ja lopulta kaikki maalataan uudestaan. Näin kävi myös meillä markkinointiteknologia työryhmän jäsenillä, kun lähdimme tekemään päivitystä n. 1,5 vuotta sitten julkaisemaamme markkinointiteknologian oppaaseen. Selvisimme tästä rempasta ilman verta ja kyyneleitä, mutta hiki tuli. Aikaisempi reilu 30 -sivuinen opas paisui lähes 100 -sivuiseksi. Onneksi tässä oli mukana useita alan ammattilaisia ja työryhmämme jäsen Sini Skott toimi loistavana rakennusmestarina ja näin lopputulos on taas astetta laadukkaampaa.
Markkinointiteknologian viitekehys on myös paisunut ja teknologioita on tullut 2000 lisää parin vuoden takaisesta. Nyt niitä on jo 8000! Ei siis ihme, jos välillä tuntuu siltä, että kulkee teknologioiden viidakossa ja aina löytyy jokin sovellus ongelmaan. Kuten oppaassa toteammekin niin samanaikaisesti markkina on myös keskittynyt:
- Muutama kymmenen suurinta ohjelmistoa hallitsee isoa osaa markkinaa.
- Näiden lisäksi markkinassa on hyvin pitkä häntä tietyn kategorian johtavia teknologioita, erikoistuneita ja pienempiä toimijoita sekä start-up-yrityksiä.
- Viimeisen vuoden ajan yksi nopeimmin kasvava kategoria on ollut data. Tämän ympärille on tullut vuodessa yli 25% enemmän teknologioita.
- Seuraavaksi eniten ovat kasvaneet hallinnointi- (Management) ja vuorovaikutustyökalujen (Social & Relationships) kategoriat.
(Lähde: IAB Markkinointiteknologian opas)
Ongelma tuleekin siinä, että minkä valitsen. Mitä tarvitsen? Mikä on haasteeni? Olisi liikaa luvattu, jos sanoisin, että oppaasta saat näihin vastauksen, mutta ehkä opas auttaa sinua hahmottamaan kokonaisuuden tai antamaan jotain lisätietoa tai lähdetietoja olipa kyse markkinoinnin, viestinnän, myynnin, datan tai hallinnoinnin ratkaisuista. Opasta ei siis tarvitse jättää yöpöydälle odottamaan sopivaa lukuhetkeä, vaan suosittelemme, että käyt sisällysluettelon kautta käsiksi juuri sinua kiinnostavaan aihealueeseen.
Lataa tästä: IAB Markkinointiteknologian opas
P.S. Pidetään Suomen lippu korkealla. Chiefmartecin Martech 5000 -tietokantaan voi kuka tahansa ehdottaa uusia yrityksiä, joten jos olet jonkin Martech -yrityksen edustaja voit käydä lisäämässä mahdollisen listalta puuttuvan toimittajan tai ilmoittaa toimijan liiketoiminnan loppumisesta tai fuusioitumisesta, martech5000.com
Eliisa Puikkonen toimii Head of Online Growth roolissa Elisa Oyj:ssä sekä IAB Finlandin Markkinointiteknologia-työryhmän puheenjohtajana.
21.03.2023
IAB Jäsenesittely: NØRR3 ja Anni Honkaniemi
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa NØRR3 ja Anni Honkaniemi
lue lisää21.03.2023
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset
Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.
lue lisää21.03.2023
IAB Studio: Metaversumi - matka tulevaisuuden virtuaalimaailmoihin
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Kristiina Banda ja Kalle Heinonen Adobelta. Jaksossa Pasi keskustelee vieraiden kanssa metaversumista ja sen käyttömahdollisuuksista. Mikä on metaversumi ja miten se palvelee esimerkiksi mainostajaa?
lue lisää06.03.2023
Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
lue lisää