
Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan
Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.
SOK:n Smart Marketing haluaa olla johtava, markkinoinnille Suomessa kehityksen suuntaa näyttävä kaupan media. Olemme toimineet kaksi vuotta ja kasvuvauhtimme sekä asiakkaidemme palaute puhuvat puolestaan: kun mediamainonta on sukeltanut vuodessa lähes 20 prosenttia, uimme kasvuluvuillamme vastavirtaan.
Tärkeintä meille on asiakkaidemme tyytyväisyys. Mainostaja-asiakkaidemme nettosuositteluindeksi onkin ollut jopa yli 80. Esimerkkejä tyytyväisyyden aiheista löytyy: Onnistuimme toimenpiteillämme tuottamaan ja todentamaan referenssiasiakkaillemme jopa yli 80 prosentin myynnin kasvun. Kiitämme luottamuksesta ja suositteluhalukkuudesta asiakkaitamme. Meihin luotetaan ja meitä halutaan suositella muille!
Mutta mikä on kaupan media? Mikä tekee kaupan mediasta erityisen verrattuna muihin markkinoinnin alustoihin? Reseptimme auttaa mainostajia menestymään on varsin yksinkertainen: ymmärrä, kohdenna, tavoita ja mittaa.
Liiketoiminnan ytimessä on meillä kauppa, ja sen miljoonat päivittäiset asiakaskohtaamiset eri kanavissamme – aina kivijalasta digitaalisiin kuluttajapalveluihimme. Kaupan media perustuu asiakasdatan jalostamiseen asiakkaan itsensä hyödyksi muiden muassa asiakasymmärrysvetoisen, palvelevan markkinoinnin konseptien kautta.
Emme myy pelkkää mediatilaa vaan tarjoamme mainostajille ratkaisuja koko kuluttajan ostopolun varrelle harkinnasta itse ostotapahtumaan. Pystymme tavoittamaan asiakkaan ja vaikuttamaan heidän ostopäätöksiinsä vielä aivan viime metreillä kivijalkakaupassa tai verkossa. Tähän vain harva toimija pystyy.
Kaupan media on myös ekosysteemi – palveluverkosto, jossa jokainen osa tuo kokonaisuuteen lisää hyötyä, ja jossa kuluttajia palvellaan yhteistyössä. Ekosysteemissä myös kokonaan uusien liiketoimintatapojen syntyminen on mahdollista!
Filosofiamme on valjastaa asiakasymmärrys asiakkaan hyödyksi
Olemme myös erityisen hyviä kysymään tarkkoja kysymyksiä ja antamaan mainostajille niihin mieltä avartavia vastauksia. Emme vain kerro, kuinka paljon markkinointikampanja kasvatti myyntiä. Haluamme myös valottaa mainostajille syitä, jotka kasvattivat myyntiä sekä kertoa heille, miten erilaiset kanavat konvertoivat. Pystymme myös esimerkiksi pureutumaan maantieteellisiin eroihin ja kellonaikoihin: Milloin asiakkaita kannattaa tavoitella? Oliko tuote erityisen suosittu pääkaupunkiseudulla vai kenties pohjoisessa?
Kaupan mediana S-ryhmän Smart Marketing on mainostajan laaja-alainen kumppani, joka tarjoaa syvällistä asiakasymmärrystä, tavoittaa joka päivä lähes jokaisen suomalaisen ja mittaa tuloksia ja markkinointitoimenpiteitään tarkasti. Mittaaminen ja todentaminen ovatkin avain parantamiseen, niin markkinoinnissa kuin myös mainostajan liiketoiminnan kehityksessä.
Kaupan median filosofia on valjastaa lukuisat asiakaskohtaamiset ja niistä kertyvä asiakasymmärrys ennen kaikkea asiakkaan itsensä hyödyksi. Näin mainostajat ja kauppa voivat yhdessä entistä paremmin tuottaa arvoa kuluttajien asiakaskokemukseen myös kaupallisilla toteutuksilla.
Kaupan kyky kohdata kuluttaja ostopolun eri käänteissä sekä hyödyntää ja mitata asiakasymmärrystä asiakaskokemuksen parantamiseksi on ylivertainen. Maailmalla menestyjäyritykset ovat tämän oivaltaneet. Käytännössähän tämä menestysresepti perustuu kuluttajan arjen ymmärtämiseen ja pääsyyn ostopolulle sen kaikissa eri vaiheissa.
Kun suomalaiset markkinoijat alkavat pikkuhiljaa ymmärtää kaupan median toiminnan erityisyyttä, nekin ovat alkaneet hyödyntää palvelevia markkinointiratkaisujamme ja asiakasymmärrystä enenevässä määrin.
Jos vielä pohdit, missä kaupan median juju piilee, kerromme mielellämme lisää tarjoamistamme mahdollisuuksista. Kannattaa hypätä ajoissa voittajien kelkkaan.
Anne Sassi & Hannaleena Koskinen,
Smart Marketing, SOK Medialiiketoiminta
|
![]() |
Anne Sassi (SVP SOK Medialiiketoiminta) vastaa SOK:lla oman median kehityksestä sekä julkaisu- ja medialiiketoiminnasta. | Hannaleena Koskinen (VP, Business Lead SOK Medialiiketoiminta) vastaa SOK:lla S-ryhmän kaupan mediasta ja muista kaupallisista markkinointipalveluista yrityksille. |
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää