Icon
Grand One 2012 IABlogi

Grand One 2012

27.03.2012 | Jari Jaanto

Tämän vuoden Grand One gaala järjestettiin Circuksessa. Jo pitkään Apolloon tottuneena tämä oli tervetullut poikkeus. Saapuessani paikalle tapahtumaan ei ollut juurikaan jonoa ja pääsin nopeasti sisälle. Sisällä kuitenkin tuli vastaan väenpaljous sekä tuttujen suunnaton määrä. Eteenpäin pääsee aina yhden metrin kunnes kättelee ja kysyy kuulumisia. Onhan Grand One aina se tapahtuma jossa näkee koko tutun porukan kerralla ja myös ne ihmiset joita ei ole sitten viime vuoden tapahtuman nähnyt.

Gaalassa on tullut käytyä ensimmäistä kertaa vuonna 2002, jolloin nimi oli vielä “The Big One” ja osallistuimme IRC-Gallerialla paras B-to-C-palvelu -kategoriaan. Tämän lisäksi vuodesta 2006 on tullut osallistuttua jollain työllä kilpailuihin, suorasti tai epäsuorasti. Matkaan on mahtunut sekä voittoja, häviöitä että kunniamainintoja. Jokaisena vuotena jännitystä on kuitenkin riittänyt :).

Mutta tämäpä omista kokemuksista. Kun katsellaan miten itse tapahtuma on mennyt, niin kilpailuun osallistui tänä vuonna 212 työtä. Mobiilipuoli on normaalissa kasvussaan ja uskoisin että näemme ensivuonna vielä enemmän mobiilipuolen töitä. Ovathan mobiililaitteet kovaa vauhtia korvaamassa läppäreitä ja tietokoneita. Jää nähtäväksi milloin lopetetaan mobiililaitteista puhuminen kokonaan.

Itse töistä silmiin pisti ilahduttavasti Tinkercardin menestys. Kyseessähän on aivan loistava palvelu, joka tukee maailman kehittymistä eteenpäin. Harvassa ovat palvelut jotka yhdistävät todellista maailmaa ja digitaalista maailmaa näin hyvin. Digitaalisella tässä tarkoitan koneen ruudulta esineeksi siirtämistä. http://tinkercad.com/about/showcase/grandone2012

Samalla ilahduttaa myös Kioskedin osallistuminen ja menestys. Tulevaisuudessa varmasti näemme vielä enemmän startup-yrityksiä mukana. Kioskedista tulemme oletettavasti myös kuulemaan lisää. http://www.ksjdhi7.net/kiosked_grandone/

Paras mobiilipalvelun voittanut Scoopshot on jälleen loistava idea riittävän yksinkertaisella toteutuksella. Tässä on jälleen luotu palvelu, jonka tyyppistä ei vielä ole olemassa. Scoopshotissa siis otetaan kuvia tapahtumista, ja niitä voi laittaa myyntiin medialle. Tämä motivoi ihmiset ottamaan kuvia sekä helpottaa toimittajien työtä. Näin myös uutisaiheista saadaan nopeammin kuvallista sisältöä. http://exove.fi/grandone2012/scoopshot.html

Sosiaalisen median voittaja Hesburger on hauska idea, jossa potentiaaliset asiakkaat pääsevät hesburger-maailmaan osallistumaan itse. Aivan varmasti megamättöpurilaisilla leikkiminen saa pitkän muistijäljen tallentumaan päähän, ja mikä voisikaan olla paras motivaattori kuin kova nälkä! Oikea tapa osallistaa ja saada ihmiset aktivoitumaan, loistavaa! http://www.satumaa.eu/vuoden_herkku/ tai katso Facebookissa.

Vielä oman henkilökohtaisen erikoismaininnan ansaitsee shortlistalla ollut Siksipekka -ryhmän kampanja. Tämä oli loistava osoitus sosiaalisen median voimasta. Koko porukka oli kasaantunut täysin verkon välityksellä ja toimi itseorganisoituneesti. Kampanja sai todella paljon näkyvyyttä ja ainakin itselle se näkyi voimakkaasti. Uskoisin, että tulevaisuudessa tullaan näkemään yhä enemmän “parviälymäisesti” luotuja kampanjoita, jotka rakentuvat sellaisen asian ympärille, johon itse uskotaan. Tässä herää tietenkin heti kysymys sopisiko tällainen “luo itse oma kampanjasi” -ajattelu myös muualle kuin vaaleihin? http://siksipekka.fi/mita/index.php

Se mikä näkyi kaikissa kampanjoissa oli osallistamisen suuri määrä. Verkkomainonta on ottanut suuren askeleen yksisuuntaisesta mainonnasta kohti kaksisuuntaista, ja tämä tuo nimenomaan Internetin tarjoamat mahdollisuudet mainontaan mukaan.

Kiitos vielä järjestäjille, oli taas mahtavat bileet!

Päätin vielä kerätä yhteen kaikki Grand One 2012 -aiheiset linkit, jotta ne löytyvät myöhemmin yhdestä paikasta. Mikäli listasta puuttuu jokin sivu, niin kerro siitä kommenttina.

Grand One 2012 –sivut

http://rekaksois.com/grandone

https://www.facebook.com/Grandone2011

Kuvagalleriat:

http://www.marmai.fi/kuvagalleria/naamagalleria/grand+one+2012/

http://www.karkimedia.fi/grandone/

http://www.sub.fi/grandone/

Blogaukset / Artikkelit:

http://www.marmai.fi/uutiset/kiosked+kimmahti+grand+onen+voittoon/a792918

http://www.marmai.fi/uutiset/grand+onen+shortit+julki+ndash+sarjarajat+tuomariston+kiusana/a788827?s=u&amp%3Bwtm=marmai-12032012

http://networkedblogs.com/vkSCP

Muistakaa myös IAB Grand One seminaari tämän viikon torstaina!

http://www.iab.fi/koulutus-seminaarit/seminaarit/iab-grand-one-seminaari-2012/

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää