Icon
IAB Finlandin kevätkokouksessa perehdyttiin vuoden 2018 toimintasuunnitelmaan IABlogi

IAB Finlandin kevätkokouksessa perehdyttiin vuoden 2018 toimintasuunnitelmaan

21.03.2018

Sääntömääräisten asioiden lisäksi kevätkokouksessa käytiin läpi IAB:n tämän vuoden toimintasuunnitelma ja tutustuttiin tarkemmin videomainonnan, natiivimainonnan, tietosuojan, markkinointiteknologian ja viewabilityn työryhmien toimintaan ja suunnitelmiin.

Viime vuonna aloitetuilla uudistuksilla pyritään entistä monipuolisemmin tukemaan IAB:n jäsenyritysten digitaalista liiketoimintaa ja kasvattamaan jäsenistömme osaamispääomaa. Uskomme, että kasvu syntyy yhteisestä asiantuntemuksesta ja yhdistämmekin ammattilaiset tekemään arvoa luovaa kehitystä, niin henkilökohtaisella kuin yritystasollakin. Käytännön tasolla tämä toteutuu IAB:n työryhmissä, seminaareissa ja tapahtumissa. Toiminnan tuloksena tarjoamme toimialalle näkemystä, neuvoa, koulutusta, sertifiointeja, ohjeistuksia, suosituksia ja toimialatietoa.

IAB:n tunnettuuden ja jäsenkunnan laajentamiseksi tullaan edelleen tehostamaan ja kiteyttämään viestintää, jalkaudutaan maakuntiin ja hyödynnetään laajemmin markkinoinnin automaation mahdollisuuksia sekä toteutetaan IAB hankkeina mm. IAB for Good. Toiminnan laajentamisesta pääkaupunkiseudun ulkopuolelle ovat ensimmäisenä totetuksessa Toimivaa digimarkkinointia 2018 -seminaarit 12.4. Jyväskylässä ja 13.4. Tampereella.

Koulutuksia ja paljon toivottuja seminaareja jatketaan

Koulutustoiminnassa tuttuina jatkavat digitaalisen markkinoinnin koulutusohjelma IDM ja Digimediamyynnin sertifiointiohjelma. Uutuutena on suunnitteilla mainostajien digisertifiointiohjelma. Alkuvuodesta on jo toteutettu natiivimainonnan seminaari. Kevätpuolella ovat edellä mainittujen Jyväskylän ja Tampereen tilaisuuksien lisäksi tulossa vielä tietosuojan, ohjelmallisen ostamisen, markkinointiteknologian ja videomainonnan seminaarit. IAB on yhteistyökumppanina 17.5. ensimmäistä kertaa järjestettävässä DigiArena Helsingissä, jossa myös premium-jäseniämme on mukana round table -tilaisuuksilla.

Vuoden 2018 avainteemat

Sisällöllisinä avainteemoina ovat IAB:n jäsenten tukeminen tietosuojamuutoksissa (GDPR ja ePrivacy), ohjelmallisen ostamisen ja datamarkkinan toimivuuden varmistaminen (läpinäkyvyys, toimijoiden sertifiointi; identiteetti) sekä digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuus ja brändin rakentaminen digissä. IAB:n positiota muuttuvassa markkinassa pyritään vahvistamaan aktiiviasella jäsenhankinnalla ja maakuntakiertueella. Selkokielinen ja avoin IAB tarkoittaa selkokielistä viestintää, ajan tasalla olevia ja digitoimijoita palvelevia nettisivuja, ajankohtaisten aiheiden nopeampaa lanseerausta markkinoille, selkeä positiointia muihin toimialan yhteenliittymiin nähden sekä toimialalle avointa kohtaamispaikkaa (esim. IAB Summit).

Kevätkokouksessa tutustuttiin aktiivisten työryhmien toimintaan

Tietosuojatyöryhmän (puheenjohtaja Anna Paimela, Iconics Consulting) agendalla kevään GDPR-puristuksen jälkeen ovat sen impllementoinnoin seuranta ja ePrivacy-sääntelyyn liittyvä asiat. Videomainonnan työryhmä (pj. Tapio Haaja, MTV) puurtaa seminaarin lisäksi videomainonnan eri alustoille soveltuvien luovan toteutuksen ohjeistuksen kanssa. Natiivimainonnan (pj. Elli Mäkilä, Otavamedia) työlistalla puolestaan on natiivimainonnan myyjien koulutustarpeet ja fokus on siirtymässä vaikuttajamarkkinointiin. Markkinointiteknologian (Eliisa Puikkonen, Elisa) työryhmä työstää parhaillaan tekemänsä martech-kyselyn yhteenvetoa. Kesäkuun alun seminaarissa julkaistaan markkinointiteknologian opas. Viewability-työryhmällä (pj. Susanna Reinikainen, Sanoma Media Finland) on työn alla toimialan yhteisen näkemyksen kokoava white paper, jonka tarkoitus on avata mainostajille, mainonnan ostajille ja suunnittelijoille viewability-asioita ymmärrettävässä muodossa.

IAB:n työryhmät ovat avoimia kaikille jäsenyritysten työntekijöille. Jos haluat mukaan, niin ota yhteyttä toimisto(at)iab.fi!

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää

03.06.2021

Peliala tarjoaa uusia mahdollisuuksia mainostajalle

Peliala on noussut maailman suurimmaksi viihdetoimialaksi. Mainostajalle tämä tarjoaa uusia mahdollisuuksia mielenkiintoisen mediaympäristön, laajan ja sitoutuneen yleisön sekä laadukkaiden mainosratkaisujen osalta.

lue lisää

01.06.2021

Kuinka tavoittaa kohdeyleisö kolmannen osapuolen evästeiden kadotessa?

Tänä keväänä yksi markkinointikentän kuumimmista puheenaiheista on ollut kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen. Miten markkinoija voi reagoida tähän mainonnan radikaaliin muutokseen ja kuinka mainontaa voidaan kohdentaa jatkossa?

lue lisää

25.05.2021

Sosiaalisen median trendit: Lyhytvideot

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Ensimmäisessä osassa syvennytään somen lyhytvideoihin.

lue lisää