IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi Jarkko Kyttänen
IAB Finlandille valittiin tänään uusi hallitus ja uutena puheenjohtajana aloitti Sanomien Verkkomediamyynnin johtaja Jarkko Kyttänen. Hallitus on asettanut tavoitteekseen edelleen verkkomarkkinoinnin ja -mainonnan kasvun edistämisen. IAB:n tehtävä on kommunikoida verkkomarkkinoinnin tehosta ja voimasta sekä tiivistää yhteistyötä rinnakkaisyhdistysten kanssa.
”Verkkomainonta eri muodoissaan kasvaa vahvasti Suomessa myös tulevina vuosina. Verkkomainonta antaa uusia mahdollisuuksia pienillekin yrityksille oman myyntityönsä kehittämiseen. IAB haluaa vahvasti edesauttaa mainostajia verkkomainonnan hyödyntämisessä”, toteaa tuore hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.
Verkkomainonnan osuus kasvoi vuonna 2011 lähes 16 %:iin. Verkkomainonta edustaa kolmanneksi suurinta mediaryhmää sanomalehtimainonnan (41,6 %) ja tv-mainonnan (20,3 %) rinnalla. Vuoden 2011 yhteenlaskettu panostus verkkomainontaan oli 220,7 miljoonaa euroa, ja kasvua edellisvuoteen oli yhteensä 8,2 %.
IAB Finlandin teettämän asiantuntijakyselyn mukaan verkkomainonnan ennustetaan kasvavan keskimäärin 15 % vuoden 2012 alkupuoliskolla. Kasvun kohteita ovat arvioiden mukaan display- ja hakumainonta.
IAB Finlandin tärkeimpiä painopistealueita vuonna 2012 ovat verkkomainonnan kehittäminen vahvistamalla internetin ja interaktiivisen viestinnän roolia yhteisten standardien ja alalla tapahtuvan koulutuksen avulla. Lisäksi IAB tulee olemaan vahvasti mukana kehittämässä alan itsesääntelyä mm. implementoimalla kohdistetun verkkomainonnan uuden käytännesäännön (Online Behavioral Advertising - OBA Framework) Suomeen.
IAB Finland ry:n hallitus kaudelle 2012 on seuraava:
Jarkko Kyttänen, Sanoma, puheenjohtaja
Henrik Laine, MTV, varapuheenjohtaja
Markus Hakala, Activeark
Hanna Länsivuori, Aller / Suomi24
Asmo Halinen, Alma Media
Janne Pullinen, Fonecta
Juha Halmesvaara, Mediatoimisto Voitto
Jani Savolainen, Microsoft
Jukka Pulkkinen, Otavamedia
Maria-Theresia Westerback, SOK
Ari Kärpänen, Talentum
Ville Wikström, TNS Gallup
Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.fi
04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää27.11.2025
IAB Insider: Miten Tokmanni laajentaa retail median markkinoille ja haastaa perinteisen mediakentän?
Kauppa ei enää tee katetta pelkästään myymällä tuotteita vaan yhä useampi ketju alkaa kaupallistaa myös kaupan dataa, asiakaskohtaamisia ja myymäläympäristöjä. Jaksossa opit, millaisia mahdollisuuksia avoin retail media tarjoaa kaupan toimijoille ja miten brändit voivat tavoittaa kuluttajia hyödyntämällä kaupan ostosdataa. Jakson vieraina ovat retail-median konkari Janne Lehtinen Aller ReTALEsta ja Tokmannin kaupallinen johtaja Veli-Pekka “VeePee” Ääri.
lue lisää20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää