
IAB Finland julkaisee ensimmäisenä Suomessa: Markkinointiteknologian opas
IAB Finlandin Martech-työryhmän laaja urakka on valmis ja ensimmäinen markkinointiteknologian osa-alueet sekä niissä käytettävät työkalut määrittelevä opas on julkaistu.
Lataa Markkinointiteknologian opas maksutta tästä!
Markkinointiteknologian laajan kehityksen myötä IAB Finland perusti kaksi vuotta sitten työryhmän jonka selvitystyö vahvisti, että määritelmä martech yleistettiin virheellisesti usein vain markkinoinnin automaatioksi ja että alan kontekstista puuttui selkeä rakenne.
- Markkinointiteknologioiden viitekehys oli valtava, sisältäen yli 7 000 eri teknologiaa. Kun keväällä 2018 teimme Suomen markkinointipäättäjille ja asiantuntijoille kyselyn, huomasimme että kokonaisuus oli edelleen vaikeasti hahmotettavissa jopa alan rautaisilla asiantuntijoilla. Oppaassa avaamme tämän viitekehyksen, taustoittaa Martech-työryhmän puheenjohtaja, Eliisa Puikkonen.
Aiheiltaan kattava 30-sivuinen opas käsittelee muun muassa markkinointitekonologian merkitystä yritysten liiketoiminnalle ja konkreettisia työkaluja mainonnan, myynnin, datan, sisällön ja kokemuksen sekä vuorovaikutuksen näkökulmista.
- Tavoitteenamme oli kirjoittaa opas, jossa markkinointiteknologioita on avattu mahdollisimman helppotajuisesti – suomeksi, esimerkkejä hyödyntäen. Tämä on vasta pintaraapaisu, mutta auttaa toivottavasti hahmottamaan markkinointiteknologioiden viitekehyksen ja siinä käytettäviä työkaluja, Puikkonen jatkaa.
Martech-opas on jatkumoa IAB Finlandin monipuoliselle asiantuntijajulkaisujen sarjalle: Poliittisen vaikuttajamarkkinoinnin suositus 9/2018, Natiivimainonnan opas 5/2017, Natiivimainonnan tuotantoprosessi -suositus 9/2017, Tubettajayhteistyöopas 1/2017, Työntekijälähettilyyden opas 11/2016 ja Blogiyhteistyön opas 12/2014. Tulevia julkaisuja ovat muun muassa Viewability- ja Vaikuttajamarkkinoinnin oppaat.
Lisätiedot IAB:n Martech-oppaasta:
Birgitta Takala, IAB Finland toiminnanjohtaja, birgitta.takala@iab.fi
Eliisa Puikkonen, IAB Finland Martech-työryhmän puheenjohtaja, eliisa.puikkonen@elisa.fi
Viittaukset
Markkinointi & Mainonta: IAB julkaisi markkinointiteknologiaan keskittyneen oppaan – " Tämä on vasta pintaraapaisu"
Kauppalehti 8.10.2018: IAB julkaisi oppaan markkinointiteknologiasta
Avaus Marketing 5.10.2018: IAB Finland - Markkinointiteknologian opas
Mediatoimisto Voitto 9.10.2018: Nappaa opas markkinoinnin teknologioihin
Dagmar 18.10.2018: Lataa Suomen ensimmäinen Markkinointiteknologian opas
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää13.09.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.
lue lisää30.08.2023
IAB Finlandin datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita
Kyselyllä halusimme selvittää, markkinointianalytiikan kontekstissa, mihin organisaatiot tulevat panostamaan vuonna 2023. Vastauksia tähän lyhyeen kyselyyn saatiin yhteensä 90 kappaletta, mainostajien edustaessa suurinta ryhmää (noin 41 %). Selvästi tärkeimmäksi panostuskohteeksi nousi vastauksissa ensimmäisen osapuolen data eli 1st party data.
lue lisää30.06.2023
Kun kaupan media kohtasi markkinan
Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
lue lisää