IAB Finland julkaisee ensimmäisenä Suomessa: Markkinointiteknologian opas
IAB Finlandin Martech-työryhmän laaja urakka on valmis ja ensimmäinen markkinointiteknologian osa-alueet sekä niissä käytettävät työkalut määrittelevä opas on julkaistu.
Lataa Markkinointiteknologian opas maksutta tästä!
Markkinointiteknologian laajan kehityksen myötä IAB Finland perusti kaksi vuotta sitten työryhmän jonka selvitystyö vahvisti, että määritelmä martech yleistettiin virheellisesti usein vain markkinoinnin automaatioksi ja että alan kontekstista puuttui selkeä rakenne.
- Markkinointiteknologioiden viitekehys oli valtava, sisältäen yli 7 000 eri teknologiaa. Kun keväällä 2018 teimme Suomen markkinointipäättäjille ja asiantuntijoille kyselyn, huomasimme että kokonaisuus oli edelleen vaikeasti hahmotettavissa jopa alan rautaisilla asiantuntijoilla. Oppaassa avaamme tämän viitekehyksen, taustoittaa Martech-työryhmän puheenjohtaja, Eliisa Puikkonen.
Aiheiltaan kattava 30-sivuinen opas käsittelee muun muassa markkinointitekonologian merkitystä yritysten liiketoiminnalle ja konkreettisia työkaluja mainonnan, myynnin, datan, sisällön ja kokemuksen sekä vuorovaikutuksen näkökulmista.
- Tavoitteenamme oli kirjoittaa opas, jossa markkinointiteknologioita on avattu mahdollisimman helppotajuisesti – suomeksi, esimerkkejä hyödyntäen. Tämä on vasta pintaraapaisu, mutta auttaa toivottavasti hahmottamaan markkinointiteknologioiden viitekehyksen ja siinä käytettäviä työkaluja, Puikkonen jatkaa.
Martech-opas on jatkumoa IAB Finlandin monipuoliselle asiantuntijajulkaisujen sarjalle: Poliittisen vaikuttajamarkkinoinnin suositus 9/2018, Natiivimainonnan opas 5/2017, Natiivimainonnan tuotantoprosessi -suositus 9/2017, Tubettajayhteistyöopas 1/2017, Työntekijälähettilyyden opas 11/2016 ja Blogiyhteistyön opas 12/2014. Tulevia julkaisuja ovat muun muassa Viewability- ja Vaikuttajamarkkinoinnin oppaat.
Lisätiedot IAB:n Martech-oppaasta:
Birgitta Takala, IAB Finland toiminnanjohtaja, birgitta.takala@iab.fi
Eliisa Puikkonen, IAB Finland Martech-työryhmän puheenjohtaja, eliisa.puikkonen@elisa.fi
Viittaukset
Markkinointi & Mainonta: IAB julkaisi markkinointiteknologiaan keskittyneen oppaan – " Tämä on vasta pintaraapaisu"
Kauppalehti 8.10.2018: IAB julkaisi oppaan markkinointiteknologiasta
Avaus Marketing 5.10.2018: IAB Finland - Markkinointiteknologian opas
Mediatoimisto Voitto 9.10.2018: Nappaa opas markkinoinnin teknologioihin
Dagmar 18.10.2018: Lataa Suomen ensimmäinen Markkinointiteknologian opas
20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää
