
IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus
IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.
”IAB:lle on rakennettu oivalliset painopisteet. Ja mikä tärkeintä, ne koostettiin kuuntelemalla jäsenistöä. Painopisteissä yhdistyy IAB:n perinteet mainonnan kohdentamisen ja mittaamisen kautta sekä hieman uudemmat teemat kuten verkkokauppa. Lisäksi on ollut mahtavaa huomata miten kiinnostus IAB:ta kohtaa on kasvanut vuosi vuodelta, vaikka meidän kaikkien toimintaympäristö on aivan muuta kuin stabiili. Digitalisoitumisen vauhti on nopeutuva ja se näkyy IAB:n jäsenmäärän kasvussa sekä suuressa kysynnässä Industry ja Premium -jäsenyyksiä kohtaan”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2023 ovat Adform, Alma Media, Sanoma, SOK Smart Marketing ja uusin tulokas Clear Channel. Premium Partnereita on mukana ennätyksellisesti kaksitoista: Bauer, dentsu, Digita, DoubleVerify, JCDecaux, Httpool, Playable, Pubmatic, Schibsted, Smartclip/RTL, TietoEVRY ja Tulos Helsinki.
IAB:n toiminnan ytimessä ovat työryhmät, joita tänä vuonna on kaksitoista. Uusimpina työryhmätulokkaina päivänvalon näkevät Retail median sekä pelimainonnan (gaming) -työryhmät. Kaikki IAB:n jäsenyritykset ovat tervetulleita mukaan työryhmiin ja lisätietoja antavat pasi.raassina@iab.fi sekä mira.vaurula@iab.fi
IAB Finlandin työryhmät 2023:
- Tietosuoja
- Videomainonta
- Ohjelmallinen
- Sisältömarkkinointi
- Vastuullinen digimainonta
- Martech
- Digital Audio
- Digitaalinen ulkomainonta
- Sosiaalisen median mainonta
- Data
- Retail media
- Gaming
Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi
09.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2
Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?
lue lisää02.05.2025
IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1
Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.
lue lisää28.04.2025
IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä
lue lisää25.04.2025
KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa
KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.
lue lisää