Icon
IAB Europelle langettava päätös TCF-standardiin liittyen IABlogi

IAB Europelle langettava päätös TCF-standardiin liittyen

09.02.2022 | Pasi Raassina

Belgian tietosuojaviranomainen APD antoi 2.2.2022 päätöksen koskien IAB Europen fasilitoimaa TCF-standardia. Päätöksen mukaan IAB Europe on rekisterinpitäjän roolissa TCF:n TC-Stringissä, joka tulkittiin päätöksessä henkilötiedoksi. Päätöksessä esitettiin myös muita teknisiä ja juridisia TCF standardiin liittyviä, kehitystyötä vaativia muutosvaatimuksia. IAB Europe tuomittiin yhteensä 250 000€ sakkoihin. APD:n päätöksentekoon osallistuivat myös muiden EU-maiden tietosuojaviranomaiset ja siten päätös on lähtökohtaisesti sitova kaikissa EU-maissa. IAB Europen on toimitettava seuraavan kahden kuukauden kuluessa APD:lle kehityssuunnitelma päätöksessä mainittujen puutteiden korjaamiseksi. Suunnitelman toteuttamiselle on kuuden kuukauden aikajakso sen jälkeen, kun APD on sen hyväksynyt.

Huomioitavaa on, että päätös koskee vain IAB Europea eikä TCF standardia hyödyntäviä yrityksiä. IAB Europe on myös päättänyt valittaa tuomiosta Belgian markkinaoikeuteen. Belgian viranomaisten laatima päätösdokumentti englannin kielellä löytyy täältä ja IAB Europen tiedotteen pääsee lukemaan tästä. Alle on vielä koottu yleisimpiä kysymyksiä ja vastauksia päätökseen liittyen. Lisätietoja voi kysellä IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassinalta (pasi.raassina@iab.fi, 040-575 3726)

OVATKO TCF:N MUKAISET EVÄSTEKYSELYT NYT LAITTOMIA?

Ei. APD:n päätöksessä ei ole mitään, mikä viittaa siihen, että itse suostumuskyselyt ovat laittomia. APD pyytää lisätietoja ja selvityksiä etenkin henkilötietoihin verrattavaan TC-Stringiin liittyen.

PITÄÄKÖ KAIKKI TCF:N KAUTTA KERÄTTY DATA POISTAA?

Ei. APD:n päätöksessä lukee, ettei se voi vaatia kaikkien toimijoiden poistavan TCF:n kautta kerättyä dataa. Vaatimus datan poistamisesta koskee vain TCF:n ns. global scope -asetuksen avulla kerättyä dataa, joka poistui käytöstä jo kesällä 2021.

POISTUUKO OIKEUTETUN EDUN PERIAATE TCF:STÄ?

APD:n päätöksen mukaan oikeutettuun etuun turvautuminen oli riittämätön tarkoituksiin, joihin liittyy kohdennettua mainontaa tai käyttäjien profilointia. Siksi on tällä hetkellä epäselvää, mitä oikeutetun edun periaatteelle kokonaisuutena tapahtuu. IAB Europe jatkaa keskustelua asiasta APD:n kanssa.

MIKÄ ON TC-STRING JA MIKSI APD PITÄÄ TC-STRINGIÄ HENKILÖTIETONA?

TC-string on CMP-työkalujen luoma digitaalinen ns. merkkijono, johon kirjoitetaan kuluttajan evästehyväksyntään liittyvät valinnat. TC-stringiin kerätyt tiedot voi jakaa läpi digimarkkinan arvoketjun esimerkiksi ohjelmallisen ostamisen työkaluihin.

APD:n päätös ei yksiselitteisesti määritä, että TC-string mahdollistaa yksittäisen käyttäjän tunnistamisen. Mutta päätöksen mukaan yhdistämällä TC-stringin sisältämä tieto muuhun dataan, esimerkiksi käyttäjän IP, on yksittäisen käyttäjän tunnistaminen mahdollista.

ONKO IAB EUROPE VALITTAMASSA PÄÄTÖKSESTÄ EU:N MARKKINAOIKEUTEEN?

Kyllä, IAB Europe julkaisi 11.2 tiedotteen, jossa kertoi valittavansa päätöksesä Belgian markkinaoikeuteen. Lue lisää täältä!

ONKO OPENRTB NYT LAITONTA?

APD:n päätös ei käsittele OpenRTB:n laillisuutta, vaan keskittyy IAB Europen hallinnoiman TCF-standardiin ja etenkin sen TC-stringiin.

TULEVATKO PAIKALLISEN TIETOSUOJAVIRANOMAISET OLEMAAN YHTEYDESSÄ TCF-KÄYTTÄJIIN ESIMERKIKSI SUOMESSA?

Periaatteessa ja todennäköisesti ei. Ensinnäkin oikeusprosessi on vielä kesken, eli siihen voidaan hakea yhä muutosta ja IAB Europella on joka tapauksessa kaksi kuukautta aikaa esittää APD:lle suunnitelmat TCF:n kehittämiseen. Paikallisten viranomaisten toimenpiteet näin keskeneräiseen tapaukseen eivät missään nimessä ajaisi prosessia prosessia eteenpäin. Lisäksi tulee muistaa, että APD:n päätös ei tee TCF:n käyttämisestä laitonta.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää