Icon
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa IABlogi

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

15.06.2021

IAB Europe julkaisi vuotuisen Adex-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. Adex-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

IAB Europe Adex 2020

Vaikka digitaalisen mediamainonnan kasvuprosentti jäi pienimmäksi viiteentoista vuoteen, +6,3 % kasvua voidaan pitää erittäin merkittävänä keskellä globaalia pandemiakriisiä. EU-alueen BKT:n ennustetaan tippuvan vuoden 2020 aikana noin 6-8 prosenttia ja normaalista mediamarkkina reagoi BKT:n muutoksiin samansuuntaisesti, mutta selvästi voimakkaammin. Vuonna 2020 käänteentekevä muuttuja oli digitaalisuus, sillä digimainonnan kasvun vastapainonan ei-digitaalinen mainonta laski n 20 %. Merkittävää viime vuoden mediamarkkinassa oli myös markkinaennusteen tarkentuminen vuoden mittaan, sillä vielä huhtikuussa IAB Europe ennusti digimainonnan määrän laskevan lähes -12 %. Euroopan maista ainoastaan Belgia (-0,4 %), Espanja (-3,0 %) ja Valko-Venäjä (-8,3 %) raportoivat digimainonnan pienentyneen vuonna 2020. Vauhdikkaimmin digi kasvoi Turkissa (+35 %), Ukrainassa (+26 %) ja Serbiassa (+19 %).

Adex-tutkimuksen mukaan kaikki digitaalisen mainonnan formaatit luokiteltua mainontaa lukuunottamatta kasvoivat vuonna 2020. Nopeimmassa kasvussa oli sosiaalinen media lähes 16 % kasvuvauhdilla. Hakumainonta kasvoi lähes 8 % ja displaymainonta (banner & video) noin 3 % vuoteen 2019 verrattuna. Noin 43 % Euroopan digimainonnasta oli hakumainontaa, 23 % sosiaalisen median mainontaa, lähes 23 % display-mainontaa ja 11 % luokiteltua mainontaa.

IAB Europe Adex 2020

Digimainonnan perusjaottelun takana on havaittavissa mielenkiintoinen videoistumisen trendi. Video on mainosmuotona löytänyt viime vuosina tiensä VOD-palveluiden ohella osaksi sosiaalisen median mainontaa ja lisäksi videota käytetään tehokkaasti myös banner- ja outstream-mainonnassa. Videomainonta kasvoikin Euroopassa hieman yli 10 prosenttia perinteisen bannermainonnan luisuessa noin prosentin laskuun. Videon osuus kaikesta display-mainonnasta (bannermainonta, instream ja sosiaalinen media) oli suurimmillaan Englannissa (53,5 %), Hollannissa (51,5 %) sekä Italiassa (51,1 %).

Vuodelle 2021 IAB Europe ennustaa digitaalisen mainonnan kasvavan lähes 10 % vauhdilla. Rauhallisen vuoden ensimmäisen kvartaalin jälkeen on todennäköistä, että vuoden viimeisen vuosipuoliskon jälkeen kasvuprosentit ovat reippaasti yli 10 prosentin paremmalla puolella. Pandemian kiihdyttämälle digitalisaatiolle ei siis näy loppua ainakaan mediamarkkinassa, päinvastoin.

Lue lisää Euroopan mediamarkkinasta IAB Europen Adex 2020 -dokumentista
Lue myös IAB Finlandin ja Kantarin yhteistiedote Q1/2021 mediamainonnasta Suomessa.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää