Icon
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa IABlogi

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

15.06.2021

IAB Europe julkaisi vuotuisen Adex-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. Adex-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

IAB Europe Adex 2020

Vaikka digitaalisen mediamainonnan kasvuprosentti jäi pienimmäksi viiteentoista vuoteen, +6,3 % kasvua voidaan pitää erittäin merkittävänä keskellä globaalia pandemiakriisiä. EU-alueen BKT:n ennustetaan tippuvan vuoden 2020 aikana noin 6-8 prosenttia ja normaalista mediamarkkina reagoi BKT:n muutoksiin samansuuntaisesti, mutta selvästi voimakkaammin. Vuonna 2020 käänteentekevä muuttuja oli digitaalisuus, sillä digimainonnan kasvun vastapainonan ei-digitaalinen mainonta laski n 20 %. Merkittävää viime vuoden mediamarkkinassa oli myös markkinaennusteen tarkentuminen vuoden mittaan, sillä vielä huhtikuussa IAB Europe ennusti digimainonnan määrän laskevan lähes -12 %. Euroopan maista ainoastaan Belgia (-0,4 %), Espanja (-3,0 %) ja Valko-Venäjä (-8,3 %) raportoivat digimainonnan pienentyneen vuonna 2020. Vauhdikkaimmin digi kasvoi Turkissa (+35 %), Ukrainassa (+26 %) ja Serbiassa (+19 %).

Adex-tutkimuksen mukaan kaikki digitaalisen mainonnan formaatit luokiteltua mainontaa lukuunottamatta kasvoivat vuonna 2020. Nopeimmassa kasvussa oli sosiaalinen media lähes 16 % kasvuvauhdilla. Hakumainonta kasvoi lähes 8 % ja displaymainonta (banner & video) noin 3 % vuoteen 2019 verrattuna. Noin 43 % Euroopan digimainonnasta oli hakumainontaa, 23 % sosiaalisen median mainontaa, lähes 23 % display-mainontaa ja 11 % luokiteltua mainontaa.

IAB Europe Adex 2020

Digimainonnan perusjaottelun takana on havaittavissa mielenkiintoinen videoistumisen trendi. Video on mainosmuotona löytänyt viime vuosina tiensä VOD-palveluiden ohella osaksi sosiaalisen median mainontaa ja lisäksi videota käytetään tehokkaasti myös banner- ja outstream-mainonnassa. Videomainonta kasvoikin Euroopassa hieman yli 10 prosenttia perinteisen bannermainonnan luisuessa noin prosentin laskuun. Videon osuus kaikesta display-mainonnasta (bannermainonta, instream ja sosiaalinen media) oli suurimmillaan Englannissa (53,5 %), Hollannissa (51,5 %) sekä Italiassa (51,1 %).

Vuodelle 2021 IAB Europe ennustaa digitaalisen mainonnan kasvavan lähes 10 % vauhdilla. Rauhallisen vuoden ensimmäisen kvartaalin jälkeen on todennäköistä, että vuoden viimeisen vuosipuoliskon jälkeen kasvuprosentit ovat reippaasti yli 10 prosentin paremmalla puolella. Pandemian kiihdyttämälle digitalisaatiolle ei siis näy loppua ainakaan mediamarkkinassa, päinvastoin.

Lue lisää Euroopan mediamarkkinasta IAB Europen Adex 2020 -dokumentista
Lue myös IAB Finlandin ja Kantarin yhteistiedote Q1/2021 mediamainonnasta Suomessa.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

09.11.2023

Loppuvuoden must-know: Tulos Helsingin digimarkkinoinnin webinaarit

Digimarkkinointi nyt: trendit ja kuumimmat puheenaiheet – Tulos Helsingin webinaarisarja tarjoaa kattavan läpileikkauksen loppuvuoden ajankohtaisimmista digimarkkinoinnin aiheista. Valitse itseäsi kiinnostavin tai ilmoittaudu kaikkiin!

lue lisää

02.11.2023

Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

31.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme toisessa osassa tapaamme Sanna Uusivirran, joka työskentelee HILLA GROUPILLA markkinointipäällikkönä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää

24.10.2023

Digimarkkinoinnin huipulla: Haastattelussa IAB:n sertifikaattikoulutuksen käyneet ammattilaiset

Tervetuloa seuraamaan blogisarjaamme, jossa kurkistamme IAB Finlandin sertifikaattikoulutuksen kulisseihin ja pääsemme kuulemaan, kuinka koulutus on vaikuttanut markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten urapolkuun ja osaamiseen. IAB Finlandin digimarkkinoinnin koulutus tarjoaa ajankohtaista ja käytännönläheistä tietoa digitaalisesta markkinoinnista. IAB on sertifioinut satoja markkinoinnin ja mainonnan asiantuntijoita vuosien kokemuksella. Sarjamme ensimmäisessä osassa tapaamme Titta Toivasen, joka työskentelee HILLA GROUPILLA Kainuun ja Koillismaan myyntiryhmän vetäjänä ja hän on suorittanut IAB:n Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattikoulutuksen.

lue lisää