IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa
IAB Europe julkaisi vuotuisen Adex-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. Adex-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.
Vaikka digitaalisen mediamainonnan kasvuprosentti jäi pienimmäksi viiteentoista vuoteen, +6,3 % kasvua voidaan pitää erittäin merkittävänä keskellä globaalia pandemiakriisiä. EU-alueen BKT:n ennustetaan tippuvan vuoden 2020 aikana noin 6-8 prosenttia ja normaalista mediamarkkina reagoi BKT:n muutoksiin samansuuntaisesti, mutta selvästi voimakkaammin. Vuonna 2020 käänteentekevä muuttuja oli digitaalisuus, sillä digimainonnan kasvun vastapainonan ei-digitaalinen mainonta laski n 20 %. Merkittävää viime vuoden mediamarkkinassa oli myös markkinaennusteen tarkentuminen vuoden mittaan, sillä vielä huhtikuussa IAB Europe ennusti digimainonnan määrän laskevan lähes -12 %. Euroopan maista ainoastaan Belgia (-0,4 %), Espanja (-3,0 %) ja Valko-Venäjä (-8,3 %) raportoivat digimainonnan pienentyneen vuonna 2020. Vauhdikkaimmin digi kasvoi Turkissa (+35 %), Ukrainassa (+26 %) ja Serbiassa (+19 %).
Adex-tutkimuksen mukaan kaikki digitaalisen mainonnan formaatit luokiteltua mainontaa lukuunottamatta kasvoivat vuonna 2020. Nopeimmassa kasvussa oli sosiaalinen media lähes 16 % kasvuvauhdilla. Hakumainonta kasvoi lähes 8 % ja displaymainonta (banner & video) noin 3 % vuoteen 2019 verrattuna. Noin 43 % Euroopan digimainonnasta oli hakumainontaa, 23 % sosiaalisen median mainontaa, lähes 23 % display-mainontaa ja 11 % luokiteltua mainontaa.
Digimainonnan perusjaottelun takana on havaittavissa mielenkiintoinen videoistumisen trendi. Video on mainosmuotona löytänyt viime vuosina tiensä VOD-palveluiden ohella osaksi sosiaalisen median mainontaa ja lisäksi videota käytetään tehokkaasti myös banner- ja outstream-mainonnassa. Videomainonta kasvoikin Euroopassa hieman yli 10 prosenttia perinteisen bannermainonnan luisuessa noin prosentin laskuun. Videon osuus kaikesta display-mainonnasta (bannermainonta, instream ja sosiaalinen media) oli suurimmillaan Englannissa (53,5 %), Hollannissa (51,5 %) sekä Italiassa (51,1 %).
Vuodelle 2021 IAB Europe ennustaa digitaalisen mainonnan kasvavan lähes 10 % vauhdilla. Rauhallisen vuoden ensimmäisen kvartaalin jälkeen on todennäköistä, että vuoden viimeisen vuosipuoliskon jälkeen kasvuprosentit ovat reippaasti yli 10 prosentin paremmalla puolella. Pandemian kiihdyttämälle digitalisaatiolle ei siis näy loppua ainakaan mediamarkkinassa, päinvastoin.
Lue lisää Euroopan mediamarkkinasta IAB Europen Adex 2020 -dokumentista
Lue myös IAB Finlandin ja Kantarin yhteistiedote Q1/2021 mediamainonnasta Suomessa.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
03.12.2024
Katsaus kuluneeseen vuoteen 2024: Ohjelmallinen Gaming
Gaming mainonta on ollut nousevia aiheita ohjelmallisessa ostamisessa vuoden 2024 aikana. Otimme IAB:n kanssa katsauksen kuluneeseen vuoteen gaming mainonnan parissa ja haastattelimme ohjelmallisen asiantuntijaa Nina Nordmania (Kinesso, IPG Mediabrands) sekä videomainonnan asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa (RTL AdAlliance).
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää18.11.2024
Markkinoinnin vaikuttavuus: Mitä sinun tulee tietää lyhyen ja pitkän aikavälin mallintamisesta
Tutkimukset osoittavat, että markkinoinnilla on merkittävä rooli yrityksen kasvun edistäjänä. McKinseyn analyysin mukaan toimitusjohtajat, jotka ovat asettaneet markkinoinnin kasvusuunnitelmiensa keskiöön, saavuttavat kaksi kertaa todennäköisemmin yli 5 prosentin vuotuisen kasvun verrattuna kilpailijoihinsa. Jotta markkinointipanostukset voidaan kohdentaa oikein, tulee niiden vaikuttavuus olla todennettavissa.
lue lisää