Hyvin suunniteltu ei ole vielä lainkaan tehty
Markkinoinnin työskentelyprosessien muutos on ollut hurjaa viimeisten vuosien aikana. Ylätason suunnittelun merkitys on romuttunut, ja nykyajan tuloksellinen markkinointi on yhä useammin tekoja suunnitelmien teon sijaan.
Muutos on vaikea, ja monen näkee kärvistelevän sen ajatuksen kanssa, että koko vuotta on mahdotonta koota lukuihin, joita ihailla viinerikaffen äärellä. Superexceliin ei saakaan enää sarakkeina kaikkea tekemistä. Perinteisten kampanja-analyysien malli ei pure, kun tekeminen on jatkuvaa ja sitä kehitetään päivä päivältä.
Ärtymys muuttunutta maailmaa kohtaan on käsin kosketeltavaa, kovin inhimillistä ja samalla hyvin huvittavaa.
Jatkuva tekeminen hautautuu kampanjamereen
Miksi markkinoinnin alan kilpailuissa mitataan ja palkitaan edelleen vanhan maailman suureellisia kokonaisuuksia, kampanjoita, joilla on yritetty koukuttaa yhtä kohderyhmää isolla tekemisellä? Nämä kampanjakisailut pönkittävät mielestäni vanhan maailman tapaa markkinoida.
Markkinoinnissa pitäisi päästä eroon kampanja-ajatuksesta ja ajatella vuorovaikutusta asiakkaan kanssa jatkumona. Vaikka kampanja olisikin ohi, asiakas kiinnostaa toivottavasti silti. Onko kolmikanta mainostaja-mainostoimisto-mediatoimisto oikeasti jokin pyhä kolmiyhteys, jolla saavutetaan parhaat tulokset? Miksei kampanjoista päästä jo kohti aidosti asiakkaasta välittävää, jatkuvampaa tekemistä?
Suunnittelulla ei ole arvoa ilman toteutusta
Strateginen suunnittelu voi olla vaikka kuinka korkealentoista, mutta sillä ei ole mitään arvoa ilman toteutusta. Ei mitään arvoa.
Todellisuudessa asiantuntemusta olisi tarjota suunnittelun ohella tietämys siitä, mitä toteutuksessa tulisi huomioida. Onko viestejä testattu, miten kuluttaja näkee brändin, onko haluttu sometunnus ylipäätään vapaana, miten kuluttajan vuorovaikutustilanteita voisi ennakoida, millainen jatko tukee parhaiten kampanjaa, miten tekeminen yhdistyy kaikkeen muuhun, mitkä luvut tai tavoitteet on täytettävä, että on onnistuttu, lista jatkuu pitkälle. Kysymys ”mitä” ei ole selkeästikään enää niin tärkeä kuin kysymys ”miten”.
Markkinointi tarvitsee ultrajuoksijoita sprintterien sijasta
Kuluttajaa on vaikeaa koukuttaa yhdessä kanavassa, isolla tekemisellä, yhdellä idealla. Miksi edes pitäisi? Markkinointiviestintä sosiaalisen median kanavissa alkaa olla monille suomalaisille yrityksille varsin tuttua kauraa, mutta sen vaikutukset työskentely- ja suunnitteluprosesseihin ovat edelleen varsin kehittymättömät.
Edelleen yritetään utopistisesti tehdä maailmaa valmiiksi seuraavaa vuotta ajatellen, kun todellisuudessa markkinoinnin teot tehdään arjessa. On kehitettävä uusia toimintamalleja ja prosesseja vanhojen rinnalle ja tilalle. Markkinointi tarvitsee ultrajuoksijoita sprintterien sijasta.
Budjetointi kertoo aina organisaation toimintaperiaatteet sekä prioriteetit. Näkyykö jatkuva tekeminen brändisi vuosibudjetissa vai syövätkö kampanjat sudenosan? Välitätkö asiakkaastasi vielä kampanjan loputtuakin?
04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää27.11.2025
IAB Insider: Miten Tokmanni laajentaa retail median markkinoille ja haastaa perinteisen mediakentän?
Kauppa ei enää tee katetta pelkästään myymällä tuotteita vaan yhä useampi ketju alkaa kaupallistaa myös kaupan dataa, asiakaskohtaamisia ja myymäläympäristöjä. Jaksossa opit, millaisia mahdollisuuksia avoin retail media tarjoaa kaupan toimijoille ja miten brändit voivat tavoittaa kuluttajia hyödyntämällä kaupan ostosdataa. Jakson vieraina ovat retail-median konkari Janne Lehtinen Aller ReTALEsta ja Tokmannin kaupallinen johtaja Veli-Pekka “VeePee” Ääri.
lue lisää20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää