
Hyvin suunniteltu ei ole vielä lainkaan tehty
Markkinoinnin työskentelyprosessien muutos on ollut hurjaa viimeisten vuosien aikana. Ylätason suunnittelun merkitys on romuttunut, ja nykyajan tuloksellinen markkinointi on yhä useammin tekoja suunnitelmien teon sijaan.
Muutos on vaikea, ja monen näkee kärvistelevän sen ajatuksen kanssa, että koko vuotta on mahdotonta koota lukuihin, joita ihailla viinerikaffen äärellä. Superexceliin ei saakaan enää sarakkeina kaikkea tekemistä. Perinteisten kampanja-analyysien malli ei pure, kun tekeminen on jatkuvaa ja sitä kehitetään päivä päivältä.
Ärtymys muuttunutta maailmaa kohtaan on käsin kosketeltavaa, kovin inhimillistä ja samalla hyvin huvittavaa.
Jatkuva tekeminen hautautuu kampanjamereen
Miksi markkinoinnin alan kilpailuissa mitataan ja palkitaan edelleen vanhan maailman suureellisia kokonaisuuksia, kampanjoita, joilla on yritetty koukuttaa yhtä kohderyhmää isolla tekemisellä? Nämä kampanjakisailut pönkittävät mielestäni vanhan maailman tapaa markkinoida.
Markkinoinnissa pitäisi päästä eroon kampanja-ajatuksesta ja ajatella vuorovaikutusta asiakkaan kanssa jatkumona. Vaikka kampanja olisikin ohi, asiakas kiinnostaa toivottavasti silti. Onko kolmikanta mainostaja-mainostoimisto-mediatoimisto oikeasti jokin pyhä kolmiyhteys, jolla saavutetaan parhaat tulokset? Miksei kampanjoista päästä jo kohti aidosti asiakkaasta välittävää, jatkuvampaa tekemistä?
Suunnittelulla ei ole arvoa ilman toteutusta
Strateginen suunnittelu voi olla vaikka kuinka korkealentoista, mutta sillä ei ole mitään arvoa ilman toteutusta. Ei mitään arvoa.
Todellisuudessa asiantuntemusta olisi tarjota suunnittelun ohella tietämys siitä, mitä toteutuksessa tulisi huomioida. Onko viestejä testattu, miten kuluttaja näkee brändin, onko haluttu sometunnus ylipäätään vapaana, miten kuluttajan vuorovaikutustilanteita voisi ennakoida, millainen jatko tukee parhaiten kampanjaa, miten tekeminen yhdistyy kaikkeen muuhun, mitkä luvut tai tavoitteet on täytettävä, että on onnistuttu, lista jatkuu pitkälle. Kysymys ”mitä” ei ole selkeästikään enää niin tärkeä kuin kysymys ”miten”.
Markkinointi tarvitsee ultrajuoksijoita sprintterien sijasta
Kuluttajaa on vaikeaa koukuttaa yhdessä kanavassa, isolla tekemisellä, yhdellä idealla. Miksi edes pitäisi? Markkinointiviestintä sosiaalisen median kanavissa alkaa olla monille suomalaisille yrityksille varsin tuttua kauraa, mutta sen vaikutukset työskentely- ja suunnitteluprosesseihin ovat edelleen varsin kehittymättömät.
Edelleen yritetään utopistisesti tehdä maailmaa valmiiksi seuraavaa vuotta ajatellen, kun todellisuudessa markkinoinnin teot tehdään arjessa. On kehitettävä uusia toimintamalleja ja prosesseja vanhojen rinnalle ja tilalle. Markkinointi tarvitsee ultrajuoksijoita sprintterien sijasta.
Budjetointi kertoo aina organisaation toimintaperiaatteet sekä prioriteetit. Näkyykö jatkuva tekeminen brändisi vuosibudjetissa vai syövätkö kampanjat sudenosan? Välitätkö asiakkaastasi vielä kampanjan loputtuakin?
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää13.09.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.
lue lisää30.08.2023
IAB Finlandin datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita
Kyselyllä halusimme selvittää, markkinointianalytiikan kontekstissa, mihin organisaatiot tulevat panostamaan vuonna 2023. Vastauksia tähän lyhyeen kyselyyn saatiin yhteensä 90 kappaletta, mainostajien edustaessa suurinta ryhmää (noin 41 %). Selvästi tärkeimmäksi panostuskohteeksi nousi vastauksissa ensimmäisen osapuolen data eli 1st party data.
lue lisää30.06.2023
Kun kaupan media kohtasi markkinan
Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
lue lisää