
Haastava, mutta tarpeellinen mainonnan teknologioiden viidakko
Markkinointiteknologioiden merkitys ja niiden hyödyntämisen osaaminen ovat nousseet uudelle tasolle koko maailmaa koettelevan poikkeustilan myötä. Niin isot kuin pienetkin toimijat joutuvat pohtimaan, millä uusilla, digitaalisilla keinoilla on mahdollista tehokkaasti ja kannattavasti tavoittaa asiakkaita. Markkinointiteknologioita on olemassa tuhansia, keskitymmekin tässä blogikirjoituksessa pääasiassa mainonnan teknologioihin.
Isot mediatalot ovat jo pitkään rakentaneet omia mainonnan ja markkinoinnin teknologiakokonaisuuksia, ja olemmekin todenneet, että teknologioiden määrä tai teknologiat itsessään eivät ratkaise mitään, vaan se miten ne valjastetaan tekemään ja optimoimaan haluttuja asioita liiketoimintamme ja asiakkaidemme liiketoiminnan hyödyksi. Eri välineiden pitää myös toimia yhteen, jotta kokonaisuus toimii.
Medioissa käytössä olevien teknologioiden pitää pystyä tarjoamaan käyttäjille nopeat latautumisajat ja kestää isot käyttökuormat ja piikit kiinnostavissa uutistilanteissa. On huomioitava monipuolisesti erilaisten digitaalisten kanavien, laitteiden ja alustojen tuki niin web- kuin sovellusympäristössäkin, kun sisältöä esitetään tekstinä, kuvina, videoina ja monipuolisina mainonnan ratkaisuina, kuten rich mediana. Isojen datamassojen käsittely ja analysointi on vaativaa. Kun siinä onnistutaan, niin pystytään parantamaan niin sivustojen käyttökokemusta kuin mainonnan laatuakin ja luomaan monipuolisia datatuotteistuksia. Nykyään joudutaan pohtimaan myös tietosuoja- ja tietoturva-asioita, joiden on oltava jokaisen tekijän mielessä ja aina kunnossa.
Mainonnan teknologioiden pitää tukea sitä, että media pystyy helpottamaan mainonnan ostamista tarjoamalla eri tarpeisiin erilaisia ostotapoja, kuten monipuolisen ohjelmallisen ostamisen tuotteistukset ja suoramyynnissä displayta, videota, mobiilia, monipuolisia mainosratkaisuja, sisältömarkkinointia, kohdennusmahdollisuuksia ja toimivia kampanjaraportteja. Tämän kaiken mahdollistaa iso määrä teknologioita, kuten esimerkiksi laaja-alainen mainonnanhallintajärjestelmä, erilaiset luovien ratkaisujen rakentamisen työkalut, analytiikka- ja raportointijärjestelmät ja datan käsittelyn ja prosessoinnin teknologiat ja arkkitehtuuri.
Isossa mediatalossa teknologiapaletin optimointi tuottamaan haluttuja tuloksia ja vastaamaan tavoitteisiin vaatii moniammatillista yhteistyötä yli tiimi- ja yksikkörajojen. Lisäksi yhteistyö teknologiatoimittajien kanssa on tiivistä, ja kumppaneita on työnnettävä jatkuvasti eteenpäin kehitystyössä, jotta teknologiapaletti toimisi jatkossa vielä entistäkin paremmin. Yhdessä kehittäessä jokainen oppii uutta ja tuo oman osaamisensa kokonaisuuteen.
Kaikki yllä mainittu satsaus mainonnan ja muiden teknologioiden kokonaisuuteen, ja sen hyödyntämiseen sekä osaamisen ja tekemisen optimointiin antaa medialle mahdollisuuden tarjota mainostajille monipuoliset ja toimivat tavat halutun yleisön tavoittamiseen.
Blogitekstin kirjoittaja Merja Pyhälä toimii Alma Mediassa digimainonnan kehityspäällikkönä vastuualueenaan erilaisten mainonnan teknologioiden hankinnat ja datan hyödyntäminen mediamyynnissä.
16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boozt-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Kelly, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää05.06.2025
IAB Insider: Mittaaminen, mallinnus ja markkinoinnin tarkoitus – tervetuloa mukaan kasvuun
Tervetuloa kuuntelemaan IAB podcastia! Kolmannen kauden toisessa jaksossa sukellamme markkinoinnin nykytilaan ja tulevaisuuteen yhdessä dentsun kokeneiden asiantuntijoiden Juha Halmesvaaran ja Gabriel Mäkelän kanssa. Juontajana toimii IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
lue lisää