Icon
Haastava, mutta tarpeellinen mainonnan teknologioiden viidakko IABlogi

Haastava, mutta tarpeellinen mainonnan teknologioiden viidakko

09.04.2020 | Merja Pyhälä, Alma Media

Markkinointiteknologioiden merkitys ja niiden hyödyntämisen osaaminen ovat nousseet uudelle tasolle koko maailmaa koettelevan poikkeustilan myötä. Niin isot kuin pienetkin toimijat joutuvat pohtimaan, millä uusilla, digitaalisilla keinoilla on mahdollista tehokkaasti ja kannattavasti tavoittaa asiakkaita. Markkinointiteknologioita on olemassa tuhansia, keskitymmekin tässä blogikirjoituksessa pääasiassa mainonnan teknologioihin.

Isot mediatalot ovat jo pitkään rakentaneet omia mainonnan ja markkinoinnin teknologiakokonaisuuksia, ja olemmekin todenneet, että teknologioiden määrä tai teknologiat itsessään eivät ratkaise mitään, vaan se miten ne valjastetaan tekemään ja optimoimaan haluttuja asioita liiketoimintamme ja asiakkaidemme liiketoiminnan hyödyksi. Eri välineiden pitää myös toimia yhteen, jotta kokonaisuus toimii.

Medioissa käytössä olevien teknologioiden pitää pystyä tarjoamaan käyttäjille nopeat latautumisajat ja kestää isot käyttökuormat ja piikit kiinnostavissa uutistilanteissa. On huomioitava monipuolisesti erilaisten digitaalisten kanavien, laitteiden ja alustojen tuki niin web- kuin sovellusympäristössäkin, kun sisältöä esitetään tekstinä, kuvina, videoina ja monipuolisina mainonnan ratkaisuina, kuten rich mediana. Isojen datamassojen käsittely ja analysointi on vaativaa. Kun siinä onnistutaan, niin pystytään parantamaan niin sivustojen käyttökokemusta kuin mainonnan laatuakin ja luomaan monipuolisia datatuotteistuksia. Nykyään joudutaan pohtimaan myös tietosuoja- ja tietoturva-asioita, joiden on oltava jokaisen tekijän mielessä ja aina kunnossa.

Mainonnan teknologioiden pitää tukea sitä, että media pystyy helpottamaan mainonnan ostamista tarjoamalla eri tarpeisiin erilaisia ostotapoja, kuten monipuolisen ohjelmallisen ostamisen tuotteistukset ja suoramyynnissä displayta, videota, mobiilia, monipuolisia mainosratkaisuja, sisältömarkkinointia, kohdennusmahdollisuuksia ja toimivia kampanjaraportteja. Tämän kaiken mahdollistaa iso määrä teknologioita, kuten esimerkiksi laaja-alainen mainonnanhallintajärjestelmä, erilaiset luovien ratkaisujen rakentamisen työkalut, analytiikka- ja raportointijärjestelmät ja datan käsittelyn ja prosessoinnin teknologiat ja arkkitehtuuri.

Isossa mediatalossa teknologiapaletin optimointi tuottamaan haluttuja tuloksia ja vastaamaan tavoitteisiin vaatii moniammatillista yhteistyötä yli tiimi- ja yksikkörajojen. Lisäksi yhteistyö teknologiatoimittajien kanssa on tiivistä, ja kumppaneita on työnnettävä jatkuvasti eteenpäin kehitystyössä, jotta teknologiapaletti toimisi jatkossa vielä entistäkin paremmin. Yhdessä kehittäessä jokainen oppii uutta ja tuo oman osaamisensa kokonaisuuteen.

Kaikki yllä mainittu satsaus mainonnan ja muiden teknologioiden kokonaisuuteen, ja sen hyödyntämiseen sekä osaamisen ja tekemisen optimointiin antaa medialle mahdollisuuden tarjota mainostajille monipuoliset ja toimivat tavat halutun yleisön tavoittamiseen.

Blogitekstin kirjoittaja Merja Pyhälä toimii Alma Mediassa digimainonnan kehityspäällikkönä vastuualueenaan erilaisten mainonnan teknologioiden hankinnat ja datan hyödyntäminen mediamyynnissä.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää

29.08.2025

IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa

Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.

lue lisää

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää