Icon
DOOH -työryhmän uuden puheenjohtajan terveiset IABlogi

DOOH -työryhmän uuden puheenjohtajan terveiset

22.01.2021 | Heidi Vuorio

Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän keskiössä on alusta saakka ollut alan yhteisten toimintatapojen terävöitys ja myös toimialaa hyödyntävän tiedon jakaminen ja tällä tiellä jatkamme edelleen. Alkaneeseen vuoteen lähdemme etenkin tavoitteenamme kehittää ja edistää digitaalisen ulkomainonnan toimialaa ja kasvattaa ymmärrystä sitä kohtaan.

Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä, season 2

Mediaryhmänä digitaalinen ulkomainonta (DOOH) on voimakkaasti kasvava ja kehittyvä ja siksi tarvetta alan yhteiselle tekemiselle löytyy runsaasti. Joten kun digitaalisen ulkomainonnan työryhmä reilu vuosi sitten starttasi toimintansa, lähdin innolla jäsenenä mukaan.

Heti alusta saakka oli selvää, että myös muut työryhmään lupautuneet olivat samalla innolla mukana ja ilokseni huomasin, että ryhmä koostui varsin monipuolisesti alan toimijoista. Tämän ryhmän kanssa olemme käyneet mielenkiintoisia toimialakeskusteluja vuoden mittaan ja ensimmäisen toimintakausi oli muutoinkin varsin tuottelias. Saimme puristettua kasaan digitaalisen ulkomainonnan ostajan oppaan ja järjestettyä webinaarin, joka ei varmastikaan jäänyt kertakokeiluksi, sillä se koettiin osallistujien kesken hyvin mielenkiintoiseksi ja ajankohtaiseksi (arvosana 3,7/4).

Kun nyt vuoden alussa minulle tarjoutui tilaisuus aloittaa ryhmän puheenjohtajana, otin tehtävän mielelläni vastaan, sillä työryhmän toiminta on toimialalle tärkeää ja ryhmän kanssa työskentely on ollut todella innostavaa läpi koko ensimmäisen toimintakauden. Nyt onkin hyvä hetki laittaa menemään iso kiitos ryhmän ensimmäisen toimintakauden puheenjohtajalle, Janne Lohvansuulle. Kiitos Janne koko ryhmän puolesta hienosta puheenjohtajakaudesta!

Mittaaminen ja vastuullisuus 2021 keskiössä

Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän keskiössä on alusta saakka ollut alan yhteisten toimintatapojen terävöitys ja myös toimialaa hyödyntävän tiedon jakaminen ja tällä tiellä jatkamme edelleen. Alkaneeseen vuoteen lähdemme etenkin tavoitteenamme kehittää ja edistää digitaalisen ulkomainonnan toimialaa ja kasvattaa ymmärrystä sitä kohtaan.

Tänä vuonna toimintamme painopisteinä tulevat olemaan DOOHin mittaaminen ja data, vastuullisuus sekä vaikuttavuus, jotka nousivat voimakkaasti esiin myös webinaariosallistujien kesken suoritetussa kyselyssämme. Kyselyä tulemme myös jatkamaan alkuvuoden aikana, jolloin kartoitamme vielä tarkemmin sitä, mitkä aiheet puhuttavat ja kiinnostavat eniten alan toimijoita ja vaikuttajia. Kyselyn perusteella tulemme täsmentämään työryhmämme 2021 suuntaa, joten toivottavasti mahdollisimman moni teistä tulee vastaamaan kyselyymme.

Yhteismitallisuus on isona asiana työryhmämme 2021 agendalla ja odotan jo mielenkiintoisia keskusteluja aiheesta niin työryhmän kuin muiden alan toimijoiden kanssa etenkin nyt kun tämä hanke tulee alalla vuoden aikana starttaamaan. Tavoitteena toimialalla siintää yhteinen valuutta digitaaliseen ulkomainontaan, joka on linjassa myös muiden markkinoiden kanssa. Tie tähän vaatii kuitenkin vielä monta työvaihetta ja useamman vuoden työn mittavine kulkureittitutkimuksineen sekä muine työvaiheineen. Tulemme mielenkiinnolla olemaan mukana tällä matkalla ja keskusteluissa muun muassa siitä, olemmeko alana menossa kohti impressioita (ja miksi niitä tulemme kutsumaan) ja puhummeko tulevaisuudessa viewed vai viewable ulkomainonnan kontakteista.

Toivotan tervetulleeksi erittäin mielenkiintoisen DOOH vuoden!

Heidi Vuorio, Media Operations Director, dentsu finland

Kirjoittaja toimii Media Operations Directorina dentsulla ja on IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmän puheenjohtaja. Heidi on työskennellyt useissa eri mediatoimistoissa sekä nähnyt alaa myös median puolelta pöytää.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

05.11.2025

REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.

lue lisää

28.10.2025

IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet

Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.

lue lisää

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää