DOOH -työryhmän uuden puheenjohtajan terveiset
Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän keskiössä on alusta saakka ollut alan yhteisten toimintatapojen terävöitys ja myös toimialaa hyödyntävän tiedon jakaminen ja tällä tiellä jatkamme edelleen. Alkaneeseen vuoteen lähdemme etenkin tavoitteenamme kehittää ja edistää digitaalisen ulkomainonnan toimialaa ja kasvattaa ymmärrystä sitä kohtaan.
Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä, season 2
Mediaryhmänä digitaalinen ulkomainonta (DOOH) on voimakkaasti kasvava ja kehittyvä ja siksi tarvetta alan yhteiselle tekemiselle löytyy runsaasti. Joten kun digitaalisen ulkomainonnan työryhmä reilu vuosi sitten starttasi toimintansa, lähdin innolla jäsenenä mukaan.
Heti alusta saakka oli selvää, että myös muut työryhmään lupautuneet olivat samalla innolla mukana ja ilokseni huomasin, että ryhmä koostui varsin monipuolisesti alan toimijoista. Tämän ryhmän kanssa olemme käyneet mielenkiintoisia toimialakeskusteluja vuoden mittaan ja ensimmäisen toimintakausi oli muutoinkin varsin tuottelias. Saimme puristettua kasaan digitaalisen ulkomainonnan ostajan oppaan ja järjestettyä webinaarin, joka ei varmastikaan jäänyt kertakokeiluksi, sillä se koettiin osallistujien kesken hyvin mielenkiintoiseksi ja ajankohtaiseksi (arvosana 3,7/4).
Kun nyt vuoden alussa minulle tarjoutui tilaisuus aloittaa ryhmän puheenjohtajana, otin tehtävän mielelläni vastaan, sillä työryhmän toiminta on toimialalle tärkeää ja ryhmän kanssa työskentely on ollut todella innostavaa läpi koko ensimmäisen toimintakauden. Nyt onkin hyvä hetki laittaa menemään iso kiitos ryhmän ensimmäisen toimintakauden puheenjohtajalle, Janne Lohvansuulle. Kiitos Janne koko ryhmän puolesta hienosta puheenjohtajakaudesta!
Mittaaminen ja vastuullisuus 2021 keskiössä
Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän keskiössä on alusta saakka ollut alan yhteisten toimintatapojen terävöitys ja myös toimialaa hyödyntävän tiedon jakaminen ja tällä tiellä jatkamme edelleen. Alkaneeseen vuoteen lähdemme etenkin tavoitteenamme kehittää ja edistää digitaalisen ulkomainonnan toimialaa ja kasvattaa ymmärrystä sitä kohtaan.
Tänä vuonna toimintamme painopisteinä tulevat olemaan DOOHin mittaaminen ja data, vastuullisuus sekä vaikuttavuus, jotka nousivat voimakkaasti esiin myös webinaariosallistujien kesken suoritetussa kyselyssämme. Kyselyä tulemme myös jatkamaan alkuvuoden aikana, jolloin kartoitamme vielä tarkemmin sitä, mitkä aiheet puhuttavat ja kiinnostavat eniten alan toimijoita ja vaikuttajia. Kyselyn perusteella tulemme täsmentämään työryhmämme 2021 suuntaa, joten toivottavasti mahdollisimman moni teistä tulee vastaamaan kyselyymme.
Yhteismitallisuus on isona asiana työryhmämme 2021 agendalla ja odotan jo mielenkiintoisia keskusteluja aiheesta niin työryhmän kuin muiden alan toimijoiden kanssa etenkin nyt kun tämä hanke tulee alalla vuoden aikana starttaamaan. Tavoitteena toimialalla siintää yhteinen valuutta digitaaliseen ulkomainontaan, joka on linjassa myös muiden markkinoiden kanssa. Tie tähän vaatii kuitenkin vielä monta työvaihetta ja useamman vuoden työn mittavine kulkureittitutkimuksineen sekä muine työvaiheineen. Tulemme mielenkiinnolla olemaan mukana tällä matkalla ja keskusteluissa muun muassa siitä, olemmeko alana menossa kohti impressioita (ja miksi niitä tulemme kutsumaan) ja puhummeko tulevaisuudessa viewed vai viewable ulkomainonnan kontakteista.
Toivotan tervetulleeksi erittäin mielenkiintoisen DOOH vuoden!

Heidi Vuorio, Media Operations Director, dentsu finland
Kirjoittaja toimii Media Operations Directorina dentsulla ja on IAB:n digitaalisen ulkomainonnan työryhmän puheenjohtaja. Heidi on työskennellyt useissa eri mediatoimistoissa sekä nähnyt alaa myös median puolelta pöytää.
04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää27.11.2025
IAB Insider: Miten Tokmanni laajentaa retail median markkinoille ja haastaa perinteisen mediakentän?
Kauppa ei enää tee katetta pelkästään myymällä tuotteita vaan yhä useampi ketju alkaa kaupallistaa myös kaupan dataa, asiakaskohtaamisia ja myymäläympäristöjä. Jaksossa opit, millaisia mahdollisuuksia avoin retail media tarjoaa kaupan toimijoille ja miten brändit voivat tavoittaa kuluttajia hyödyntämällä kaupan ostosdataa. Jakson vieraina ovat retail-median konkari Janne Lehtinen Aller ReTALEsta ja Tokmannin kaupallinen johtaja Veli-Pekka “VeePee” Ääri.
lue lisää20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää