Icon
Digitaalisen ulkomainonnan toimijat luovat yhdessä pohjaa tulevalle kasvulle IABlogi

Digitaalisen ulkomainonnan toimijat luovat yhdessä pohjaa tulevalle kasvulle

31.03.2020 | Janne Lohvansuu, DOOHLABS

Digitaalinen ulkomainonta näkyy katukuvassa niin ulkona kuin sisälläkin ja tavoittaa kuluttajat entistä paremmin. Koronan jälkeen, digitaalisen ulkomainonnan määrän uskotaan jatkavan roimaa kasvuaan sekä Suomessa että myös koko Euroopassa.

Arvioiden mukaan Suomessa noin 50 % kaikesta ulkomainonnasta on digitaalista ja digitaalisten ulkomainonnan ratkaisuiden kehitys tulee pitämään koko toimialan kasvussa tulevina vuosina. On myös nähtävissä, että ohjelmallinen ostaminen käynnistyy laajasti 2021-2022 ja ulkomainonnan suunnittelussa lähennytään ohjelmallisen ostamisen tapoja.

Digitaalisen ulkomainonnan kenttä Suomessa tulee kehittymään tulevina vuosina isoin harppauksin ja toimijat ovatkin rakentamassa omia kyvykkyyksiä datan ja kohdennuksen hyödyntämiseksi. Tämä tulee aiheuttamaan yrityksissä merkittäviä järjestelmähankkeita, yrityskauppoja ja uudelleenorganisoitumista.

Mediavälineenä digitaalinen ulkomainonta ottaa vasta ensiaskelia ja alan ansaintamallit ja arvoketjut ovat vasta muodostumassa. Yksi merkittävä alaa hyödyttävä tekijä on yhteisen käsitteistön luominen liiketoiminnan kehittämisen pohjaksi. Syksyllä 2019 perustetun digitaalisen ulkomainonnan työryhmän ensimmäinen työ oli toimialan yhtenäisten termien määrittely, jotka löydät alta.

Termi (englanninkielinen vastine)

Määritelmä

LOOP Yksittäisen screenin (eli näyttöruudun) kokonaissisällön maksimimäärä sekunteina. (loopin pituus N sekuntia).
Spotin/mainoksen pituus
(spot lenght)

Tyypillisesti 10 sekunnin mainoksen pituus. (video/dynaaminen mainos tai still-kuva)
Kuvasuhde
(format)
Tyypillisesti pysty (9:16) tai vaaka (16:9).
Näyttökerta
(playout/served impression)
Määrä montako kertaa mainosta on ajettu eli soitettu. Näyttökerta on bruttoluku joka ei ota kantaa kontaktimääriin.
SOV
(Share of Voice)
Yhden mainoskampanjan osuus kokonaissisällöstä (minuutti/tunti/päivä). Yhdessä kampanjassa voi olla useampi aineisto.
OTC
(Opportunity to Contact)

Potentiaaliset kontaktit eli kontaktimahdollisuus. Kertoo sen liikennemäärän, jolla on mahdollisuus saada katsekontakti mainospintaan.

 

Kiinnostuitko? Täältä löydät listan kansainvälisistä DOOH -termeistä.

Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä

Työryhmän tavoitteena on helpottaa digitaalisen ulkomainonnan käyttöä mediavälineenä sekä kasvattaa ulkomainonnan markkinoita. Työryhmässä on mukana kattavasti niin medioiden, mediatoimistojen, palveluntarjoajien kuin mainostajien edustajia. Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän jäsenet 2020 ovat:

• Mainostajat: Liina Luukkonen (Kesko), Sameli Kujala (SOK)
• Palveluntarjoajat: Janne Lohvansuu (DOOHLABS, työryhmän PJ), Timo Malvela (Adform), Sami Käyhkö (Craneworks)
• Mediat: Jesse Jussila (Clear Channel), Ilpo Luukka (Clear Channel), Pilvi Rissanen (Clear Channel), Xavier Jolas (JCDecaux), Marianne Lehtonen (JCDecaux), Elisa Tamminen (JCDecaux), Tapio Pankko (Mediateko), Katja Lindman (MEKS)
• Mediatoimistot: Heidi Vuorio (Dentsu Aegis Finland), Pirjo Hartikainen (Mindshare), Sanna Rajala (IPG), Outi Pekkala (IPG), Minna Lindqvist (GroupM)

Janne Lohvansuu on Doohlabsin toimitusjohtaja. Doohlabs on 2019 perustettu kasvuyritys, joka kehittää tekoälypohjaisia digitaalisen ulkomainonnan ratkaisuja. Meidän avullamme kansainväliset mainosverkostot ja kauppaketjut voivat monetisoida kävijävirtojaan kohdentavan, ohjelmallisen digitaalisen ulkomainonnan avulla.

blogidigimarkkinointisisältömarkkinointiiabfinlandpodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontadigimainontaDingle

30.05.2025

IAB Insider: New Life of the Living Room – mitä suomalainen katsoo?

Tervetuloa uuden IAB Insider jakson pariin. Tästä starttaa IAB Podcastien 3. tuotantokausi! Tässä jaksossa sukelletaan syvälle olohuoneeseen – tai tarkemmin sanottuna sen ruutuun. Aiheena on televisiomainonnan tulevaisuus ja Connected TV:n (CTV) kasvava merkitys suomalaisessa mediamaisemassa.

lue lisää

23.05.2025

IAB Studio: Mitä kuuluu digitaaliselle ulkomainonnalle?

Digitaalinen ulkomainonta eli DOOH on yksi digimainonnan nopeimmin kasvavista osa-alueista – mutta miksi? IAB Studion tuoreessa jaksossa sukelletaan syvälle digitaalisesti toteutetun ulkomainonnan nykytilaan, haasteisiin ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin.

lue lisää

20.05.2025

Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?

Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?

lue lisää

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää