
Digitaalisen ulkomainonnan toimijat luovat yhdessä pohjaa tulevalle kasvulle
Digitaalinen ulkomainonta näkyy katukuvassa niin ulkona kuin sisälläkin ja tavoittaa kuluttajat entistä paremmin. Koronan jälkeen, digitaalisen ulkomainonnan määrän uskotaan jatkavan roimaa kasvuaan sekä Suomessa että myös koko Euroopassa.
Arvioiden mukaan Suomessa noin 50 % kaikesta ulkomainonnasta on digitaalista ja digitaalisten ulkomainonnan ratkaisuiden kehitys tulee pitämään koko toimialan kasvussa tulevina vuosina. On myös nähtävissä, että ohjelmallinen ostaminen käynnistyy laajasti 2021-2022 ja ulkomainonnan suunnittelussa lähennytään ohjelmallisen ostamisen tapoja.
Digitaalisen ulkomainonnan kenttä Suomessa tulee kehittymään tulevina vuosina isoin harppauksin ja toimijat ovatkin rakentamassa omia kyvykkyyksiä datan ja kohdennuksen hyödyntämiseksi. Tämä tulee aiheuttamaan yrityksissä merkittäviä järjestelmähankkeita, yrityskauppoja ja uudelleenorganisoitumista.
Mediavälineenä digitaalinen ulkomainonta ottaa vasta ensiaskelia ja alan ansaintamallit ja arvoketjut ovat vasta muodostumassa. Yksi merkittävä alaa hyödyttävä tekijä on yhteisen käsitteistön luominen liiketoiminnan kehittämisen pohjaksi. Syksyllä 2019 perustetun digitaalisen ulkomainonnan työryhmän ensimmäinen työ oli toimialan yhtenäisten termien määrittely, jotka löydät alta.
Termi (englanninkielinen vastine) |
Määritelmä |
LOOP | Yksittäisen screenin (eli näyttöruudun) kokonaissisällön maksimimäärä sekunteina. (loopin pituus N sekuntia). |
Spotin/mainoksen pituus (spot lenght) |
Tyypillisesti 10 sekunnin mainoksen pituus. (video/dynaaminen mainos tai still-kuva) |
Kuvasuhde (format) |
Tyypillisesti pysty (9:16) tai vaaka (16:9). |
Näyttökerta (playout/served impression) |
Määrä montako kertaa mainosta on ajettu eli soitettu. Näyttökerta on bruttoluku joka ei ota kantaa kontaktimääriin. |
SOV (Share of Voice) |
Yhden mainoskampanjan osuus kokonaissisällöstä (minuutti/tunti/päivä). Yhdessä kampanjassa voi olla useampi aineisto. |
OTC (Opportunity to Contact) |
Potentiaaliset kontaktit eli kontaktimahdollisuus. Kertoo sen liikennemäärän, jolla on mahdollisuus saada katsekontakti mainospintaan. |
Kiinnostuitko? Täältä löydät listan kansainvälisistä DOOH -termeistä.
Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä
Työryhmän tavoitteena on helpottaa digitaalisen ulkomainonnan käyttöä mediavälineenä sekä kasvattaa ulkomainonnan markkinoita. Työryhmässä on mukana kattavasti niin medioiden, mediatoimistojen, palveluntarjoajien kuin mainostajien edustajia. Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän jäsenet 2020 ovat:
• Mainostajat: Liina Luukkonen (Kesko), Sameli Kujala (SOK)
• Palveluntarjoajat: Janne Lohvansuu (DOOHLABS, työryhmän PJ), Timo Malvela (Adform), Sami Käyhkö (Craneworks)
• Mediat: Jesse Jussila (Clear Channel), Ilpo Luukka (Clear Channel), Pilvi Rissanen (Clear Channel), Xavier Jolas (JCDecaux), Marianne Lehtonen (JCDecaux), Elisa Tamminen (JCDecaux), Tapio Pankko (Mediateko), Katja Lindman (MEKS)
• Mediatoimistot: Heidi Vuorio (Dentsu Aegis Finland), Pirjo Hartikainen (Mindshare), Sanna Rajala (IPG), Outi Pekkala (IPG), Minna Lindqvist (GroupM)
Janne Lohvansuu on Doohlabsin toimitusjohtaja. Doohlabs on 2019 perustettu kasvuyritys, joka kehittää tekoälypohjaisia digitaalisen ulkomainonnan ratkaisuja. Meidän avullamme kansainväliset mainosverkostot ja kauppaketjut voivat monetisoida kävijävirtojaan kohdentavan, ohjelmallisen digitaalisen ulkomainonnan avulla.
27.06.2025
IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?
Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää