Digimainonnan osuus nousi ennätyslukemiin vuoden ensimmäisellä neljänneksellä
Tuttu trendi näyttää jatkuvan ja mainostajien panostukset suuntautuivat entistä vahvemmin digimedioihin. Vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen aikana digimainonta päätyi ennätykselliseen 32,3 %:n osuuteen 256,4 miljoonan euron kokonaismediapanostuksista.
Mediapanostukset printtimedioihin vähenivät edellisvuodesta 4 prosenttiyksikköä ollen 34 % ja panostukset sähköisiin medioihin nousivat 3 prosenttiyksikköä päätyen 61 %:iin kokonaisuudesta. Ulkomainonta jatkoi 5 %:n tasolla.
Suuret kansainväliset mediajätit (Google, Facebook ja YouTube) kattavat puolet, 49,5 % Suomen digimediapanostuksista ja 16 % kokonaismediapanostuksista. Viime vuoden samalla jaksolla luvut olivat 49 % digimainonnasta ja 14 % mediamainonnan kokonaisuudesta.
”Kansainvälisten mediajättien markkinaosuuden kasvu antaa suomalaisille toimijoille hyvän syyn yhdistää osaamistaan ja katsoa uusia kaupallisia mahdollisuuksia avarasti. Tämä on myös IAB:n toiminnan ytimessä”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen.
Vuoden 2017 ensimmäisellä neljänneksellä digimainontaan käytettiin yhteensä 82,7 miljoonaa euroa eli reilu 10 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin samalla ajanjaksolla. Merkittävää kasvua näyttävät Facebook, 37,6 % sekä natiividisplay-mainonta 45 %. In-stream videomainonnan (mainonta videosisällön mm. netti-tv:n sisällä) ja mobiilimainonnan kasvu näyttää tasaantuneen alkuvuoden aikana. Perinteinen display-mainonta piristyi ja kasvua kertyi 5,4 %. Viime vuoden samalla jaksolla display-mainonta oli vielä laskussa 7,7 %.


IAB Finland seuraa myös ohjelmallisen ostotavan kehittymistä Suomessa. Tuoreen tutkimuksen mukaan ohjelmallisesti ostetun display-mainonnan osuus display-mainonnan kokonaisuudesta (tässä desktop-, mobiili ja in-stream videomainonta) vuonna 2016 oli 26 %. Ennusteen mukaan osuus nousee jo 40 %:iin kuluvan vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Klikkicom, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
IAB:n kvartaalitiedotteet: https://www.iab.fi/ajankohtaista/digimarkkinoinnin-uutiset/kvartaalitiedotteet.html
Lisätietoja antavat:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
Sini Kervinen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 740 4177, sini.kervinen(at)aller.com
20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää