
Ammattimainen bloggaaminen organisaatioblogissa
IABlogi on tyylilitään organisaatioblogi, jossa ammattimaisesti bloggaavat asiantuntijat käsittelevät verkkomainontaan liittyviä ajankohtaisia aiheita. Aina asiantuntijoilla ei kuitenkaan ole kokemusta varsinaisesta blogitekstin kirjoittamisesta. Ainakaan itselläni ei ole aikaisempaa kokemusta bloggaamisesta ennen IABlogia, vaikka se kiehtookin aiheena minua päivä päivältä enemmän. Sama lähtökohta saattaa olla myös muilla IABlogin nykyisillä ja tulevilla bloggaajilla; vaikka substanssiosaamista löytyykin, niin pelkistetyt vinkit blogitekstin kirjoittamiseen ovat varmasti tervetulleita.
Tämän vuoksi paneuduin bloggaamista koskevaan kirjallisuuteen. Viimeisenä käteeni osui tuore Katleena Kortesuon ja Jarkko Kurvisen kirjoittaman blogimarkkinointi -kirja jonka tiimoilta myös haastattelin Katleenaa IABlogin markkinointiin liittyvien kysymysten merkeissä.
Käsittelen nyt aiheenani ammattimaista bloggaamista organisaatioblogeissa. Lisäksi listaan muutamia yleispäteviä ohjeita blogitekstin kirjoittamiseen lukemani kirjan pohjalta. Niistä on ollut minulle hyötyä, ja toivonkin vähitellen kehittyväni blogitekstin kirjoittamisessa niiden pohjalta. Toivottavasti niistä on hyötyä myös muille bloggaajille.
Ammattimainen bloggaaminen
Blogit ovat sosiaalisen median aatelia. Ne ovat eräänlaisia jatkettuja nettisivustoja, jotka toimivat jakoalustana muille sivuille. Ne tekevätkin nyt eräänlaista uutta tuloaan, ja yhä useampi ihminen ryhtyy bloggaajaksi. Samalla myös käyttäjien medialukutaito blogeja kohtaan kehittyy ja bloggaajat alkavat “kategorisoitumaan” eri ryhmiin. Onko kyseessä fiilispohjalta tehtävästä harrastebloggaamisesta, maksua vastaan toteutettavasta ammattibloggaamisesta vai esimerkiksi asiantuntijaviestintään pohjautuvasta ammattimaisesta bloggaamisesta?
Harraste - ja ammattibloggaajan väli on joskus häilyvä. Täysin fililspohjalta tapahtuva spontaani, esimerkiksi omiin harrastuksiin liittyvä bloggaaminen on selkeästi oma ryhmänsä. Jossain kohtaa harrastebloggaajat voivat tosin alkaa myös ansaita blogeistaan. Blogistit voivat tienata mm. mainosohjemien, bannereiden, kumppanuusmarkkinoinnin, tuotemyynnin, tuotelahjoitusten jne. muodossa. Tämä kuitenkin vaatii mielenkiintoista aihetta, laadukasta tekstiä, sekä ennen kaikkea aktiivista sitoutumista bloggaamiseen, jotta riittävä lukijakunta saadaan koottua.
Yritysbloggaajat ovat selvästi lähempänä ammattibloggaajia, varsinkin jos heille maksetaan joko suoraan tai välillisesti kirjoittamisesta. Bloggaamisesta ei silti aina makseta suoranaisesti palkkaa, vaikka se kuuluukin kiinteästi osaksi ammattia esimerkiksi asiantuntijan viestintävälineenä. Oli niin tai näin, ammattimainen bloggaaminen tarkoittaa intohimoista sitoutumista omalle aiheelleen sekä sitoutumista tekstin tuottamiseen. Miltä itsestäsi tuntuisi, jos suosikkibloggaajasi postauksia yhtäkkiä ei kuuluisikaan pitkään aikaan? Ammattimainen bloggaaja yleensä myös ruokkii lukijoidensa mielenkiintoa kertomalla postausaikatauluistaan ja tulevista aiheistaan. Mahdollisista tauoista bloggaamisessa on myös hyvä kertoa lukijoille, sekä tietenkin ilmoittaa milloin kirjoittaja taas palaa blogisorvin ääreen.
Organisaatioblogit
Yritysten ja organisaatioiden blogien määrä on kasvussa. Ne ovatkin oikein toteutettuna erinomainen ja samalla edullinen markkinoinnin, viestinnän, ja vaikkapa tuotekehityksen työväline. Tämä onkin ymmärrettävää, sillä hakukoneet "rakastavat" blogeja. Blogimarkkinointi-kirjassa organisaatioblogeja kuvataan näin: “Organisaatioblogi tarkoittaa blogia, jossa kirjoittaja toimii edustamansa organisaation ehdoilla ja edustajana”. Ohessa kirjasta tehtyjä poimintoja organisaatioblogeihin liittyen:
Organisaatiolla voi olla yksi blogi, mutta monta kirjoittajaa. Toisaalta vaihtoehtona on ylläpitää monta henkilökohtaista blogia saman yritysblogin alla. Monen kirjoittajan blogeista hyviä esimerkkejä ovat Kisko Ladsin Lähtölaukaus, Houston Incin We have a problem sekä Finnairin Finnair Blog.
Yritys voi blogata aktiivisesti myös useilla foorumeilla. Tästä hyvä esimerkki on Microsoft Oy, jonka pitkäiaikaisempia blogeja ovat Kauppalehdessä viikoittain ilmestyvä Tech Cafe ja Tietoviikossa ilmestyvä Microsoft Areena.
Kirjan ulkopuolelta, omiin kokemuksiini pohjautuva esimerkki monella foorumilla bloggaavasta yrityksestä tulee Osuupankkilta; Länsi-Suomen Osuupankki on jo useamman vuoden ajan blogannut OP Talousblogin nimellä samalla talousalueella ilmestyvän Satakunnan Kansan verkkosivuilla. Olen aikoinani ollut neuvottelemassa kyseistä sopimusta SK:ssa. Sittemmin Kauppalehden sivulle on aloitettu OP-Pohjolan PerjantaiFinanssit niminen blogi.
Ohjeita blogitekstin tuottamiseen
Ole ymmärrettävä ja silmäiltävä: Silmäiltävässä tekstissä on lyhyet kappaleet, eli n. 1-4 riviä kappaleella. Kappalejako tehdään tyhjillä rivilyönneillä. Otsikot (ja mahdolliset väliotsikot) tehdään kiinnostavasti. Helppolukuista tekstiä on hyvä suosia. Allekkaiset luettelot ovat hyviä, eli listaa asioita mieluummin allekkain kuin peräkkäin. Lauseiden pituudet ovat korkeintaan
n. 15 -17 sanaa. Yhteen helppolukuiseen tekstikappaleeseen mahtuu vain 1-3 lausetta.
Otsikoi oikein: Otsikoida voi kahdesta näkökulmasta: hakukoneen kannalta tai lukijan kannalta. Suositeltavaa on käyttää vaihtelevasti kumpaakin. Esim. saman tekstin voi otsikoida: Display-mainosten standardikoot vs. Koolla on väliä myös mainonnassa.
Kun halutaan optimoida tekstiä, on haluttua hakusanaa hyvä käyttää otsikossa sekä varsinaisen tekstin ensimmäisenä sanana. Voit otsikoida esim. näin:
• väitelauseena: siivouspalvelu antaa aikaa perheen kanssa
• kysymyksenä: siivouspalvelu - uusavuttomien vai kiireisten valinta?
• listamaisesti: siivouspalvelu - ostajan seitsemän hyvettä
• kokemuspohjaisesti: siivouspalvelu - ostan uudelleenkin!
• linkkimagneettimaisesti: siivouspalvelu - katso, missä siivooja huijaa sinua
Mikäli haluat enemmän keskustelua blogiin:
• esitä jämäköitä väitteitä
• laadi niksilistoja
• valitse laajasti kiinnostavia aiheita
• ole konkreettinen
• kunnioita lukijoita ja ole kiitollinen heistä
• markkinoi ja jaa blogiasi
• kirjoita selkeästi ja kiinnostavasti
• älä ryhdy raamatuksi (lyhyet tekstit)
• älä esitä korneja loppukysymyksiä (joihin on vaikea vastata)
Tässä siis pintaraapaisun omaisesti muutamia vinkkejä kirjoittamiseen. Se toimikoon johdatuksena aiheeseen, sillä annankin nyt paljon kokeneemman bloggaajan jatkaa aiheesta.
Kutsuin Katleena Kortesuon vierailevaksi bloggaajaksi kirjoittamaan IABlogiin lisää laadukkaan blogitekstin tuottamisesta. Kiitos Katleenalle ja tervetuloa IABlogin bloggaajarinkiin!
26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää22.09.2025
Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt
Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.
lue lisää12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää