
IAB julkaisi sosiaalisen median sanaston
Kommasin sun check-iniin ihan trollatakseni
Anteeksi mitä, do you speak English or Finnish?
IAB Finlandin sosiaalisen median työryhmä on julkaissut sosiaalisen median sanaston verkkomarkkinoinnin ja mainonnan parissa työskenteleville. Listan toivotaan palvelevan kaikkia alan toimijoita.
Suomessa on tätä ennen julkaistu ainakin yksi sosiaalisen median sanasto. Se on Sanastokeskus TSK:n sanasto, joka käsittelee sosiaalista mediaa osin laajemmin ja tarkemmin kuin nyt julkaistu sanasto. TSK:n sanasto ei kuitenkaan kata sitä jargonia, jota päivittäin kohtaamme työssämme eikä tämä termistö siihen kuuluisikaan.
Mitä varten tarvitaan tällainen sanasto?
Voisin mehustella sillä, kuinka poistamme tässä esteitä verkkomainonnan tieltä ynnä muuta ylevää. Tilanne on kuitenkin tämä:
Mainostajien kielessä vilahtelevat edelleen fanit vaikka termi ei ole ollut käytössä Facebookissa enää kolmeen vuoteen, käyttäjät kommaavat ja tarjoavat, ja täytyy myöntää, etten minä tiennyt ihan tarkkaan, mitä on ihkusälä.
Olen asioinut satojen suomalaisten yritysten kanssa urani aikana, keskustellut viime vuosina osallistamisesta, like-gateista ja venueista. Vastaukseksi saa nyökyttelyä ja innostuneita katseita. Välillä asiakkaan tekisi varmasti mieli mennä googlaamaan, että mistä hitosta tuo jätkä oikein puhuu.
Kenelle tämä sanasto on tehty?
Yhdelle sanastossa olevat sanat saattavat olla itsestäänselvyyksiä, toiselle tärkeä sanakirja uuteen maailmaan ja kolmannen mielestä aivan puutteellinen. Tunnistitko itsesi? Missä sinä olet? Jätä itsestäsi merkki, niin tiedän, että olet olemassa muuallakin kuin mielikuvituksessani.
Onko sanasto valmis?
Ei ole.
Sanasto on tehty kollektiivisena sisällöntuotantona. Voit katsoa sanastosta mitä se tarkoittaa. Valehtelisin, jos väittäisin, että tätä on hinkattu lukuisia päiviä. Ei tosiaankaan ole.
Toivomme heti palautetta sanastosta. Lyttää, kehu, hauku, ylistä, mutta kerro miksi näin.
Kaipaamme myös lisää selitystä kaipaa sanoja, termejä ja käsitteitä.
Voit osallistua ainakin seuraavilla tavoilla:
1. Kommentoi sanastoa tämän blogiartikkelin kommenteissa
2. Twiittaa #somesanasto-tunnisteella Twitterissä
3. Osallistu lauantaina 18.5.2013 SomeTime2013-tapahtumassa #somesanasto-talkoisiin joko netin kautta tai paikan päällä. IAB Finland on tapahtumassa läsnä.
IABlogin Facebook kommentit

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää