Icon
Evästemuutos edessä - oletko valmis? Uutiset & blogi

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

10.05.2021

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

Evästeiden loppuminen liittyy markkinajohtajan paikkaa pitävään Chrome-selaimeen, jossa tuki kolmannen osapuolen evästeisiin päättyy ensi vuoden aikana. Muutos vaikuttaa käytännössä jokaisen suomalaisen mainostajan mainonnan kohdentamismahdollisuuksiin ja siten suoraan niiden liiketoimintaan.

Adformin ja IAB Finlandin tutkimuksen mukaan vain joka kymmenennelle mainostajalle on täysin selvää, miten kolmannen osapuolen evästeistä luopuminen vaikuttaa yrityksen markkinointiin. Korvaavan ratkaisun löytyminen kolmannen osapuolen evästeille koetaan yrityksissä kuitenkin oleellisena, sillä 85 % vastaajista pitää ratkaisun löytymistä tärkeänä.

“Vaikka muutos tulee melko pian, tutkimuksemme perusteella kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumiseen liittyy vielä epäselvyyttä. Korvaavan ratkaisun löytämistä pidetään kuitenkin tärkeänä, ja viimeistään nyt onkin toimialalla oikea aika analysoida nykytilanne ja yhdessä mainostajien, teknologiatoimittajien ja medioiden kanssa kartoittaa korvaavia ratkaisuja evästeiden jälkeiseen mainontaan. Adformin ratkaisut keskittyvät ensikäden evästeisiin, jotka perustuvat esimerkiksi kirjautumiseen tai vaihtoehtoisesti julkaisijan asettamaan ensimmäisen osapuolen evästeeseen. Niissä positiivista on se, että evästeet ovat pitkäkestoisempia, ratkaisu toimii kaikissa selaimissa ja että vapaus valita säilyy kuluttajalla. Nykyiset kyvykkyydet eivät katoa, vain toteutustapa muuttuu”, kertoo Adformin Suomen-maajohtaja Jan Ketonen.

“Olemme IAB:lla apuna oikeiden kumppaneiden ja käytäntöjen löytämisessä. Järjestämme aiheesta myös webinaareja sekä jäsenillemme että myös muille kiinnostuneille. Vielä ei ole myöhäistä aloittaa korvaavien mainonnan kohdentamisratkaisujen kartoittaminen”, kertoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Tule kuulemaan lisää mm. tästä Adformin ja IAB:n tutkimuksesta 20.5 pidettävään IAB Finlandin Smart Marketing -webinaarin.

adform tutkimus

Näin tutkimus tehtiin:

  • Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta.
  • Tutkimuksen kohderyhmänä olivat suomalaiset mainostajat.
  • Kohderyhmän yhteystiedot saatiin Adformin asiakasrekisteristä sekä IAB:n jäsenrekisteristä. Tutkimukseen vastasi 52 kohderyhmän edustajaa.
  • Tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2021. Tutkimukseen kutsuttiin sähköpostilla, ja siihen vastattiin sähköisesti.
  • Tutkimuksen toteuttivat yhteistyössä Adform, IAB Finland sekä Reach Finland Oy.

Lisätiedot:

Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726

Jan Ketonen, maajohtaja, Adform
jan.ketonen@adform.com
050 527 0590

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää