Icon
Euroopan digimainonta jo 55 mrd euroa! Uutiset & blogi

Euroopan digimainonta jo 55 mrd euroa!

05.06.2019

 

Euroopan digimarkkina kasvoi yhteensä 13,9 %, joka on suurin kasvu sitten vuoden 2011. Out-stream-videomainonta kasvoi jopa 44,7 % vuodesta 2017.

Varsova, Puola 4. kesäkuuta 2019 - IAB Europe, johtava Euroopan digitaalisen mainonnan ekosysteemin kattojärjestö, julkaisi eilen Varsovassa järjestetyssä Interact-konferenssissaan tuoreen AdEx Benchmark 2018 -tutkimuksen. Euroopan digitaalinen mainonta kasvoi 13,9 prosenttia vuonna 2018 ja panostukset digitaalisen mainontaan nousivat 55,1 miljardiin euroon. Kasvun vetureina olivat video-, mobiili- ja some-mainonta. Kasvu on suurinta sitten vuoden 2011 ja verrattuna vuoteen 2012 ovat digimarkkinat yli kaksinkertaistuneet.

AdEx Benchmark -tutkimus on objektiivinen ja laaja katsaus Euroopan digitaalisten mainosmarkkinoiden kehitykseen. Jo 13 vuotta julkaistu tutkimus kattaa nykyään 28 eurooppalaista markkinaa, joista vuonna 2018 jopa kaksikymmentäyksi saavutti kaksinumeroisen kasvun edellisvuodesta.

Out-stream-video- ja mobiilimainonta hallitsivat vuoden 2018 tuloksia ja molemmat kasvoivat kaksinumeroisina jokaisessa 28:ssa markkinassa. Out-stream-video kasvoi keskimäärin 44,7 prosenttia ja in-stream-videomainonta 19,7 prosenttia. Kokonaisuudessaan videomainonta kasvoi 30,9 prosenttia 7,6 miljardiin euroon, mikä vastaa 33 prosenttia koko display-mainonnasta.

Hakukonemainonta on edelleen suurin mainosmuoto 12,5 prosentin kasvulla ja 25 miljardin euron markkina-arvolla. Mainonta sosiaalisessa mediassa nosti display-mainonnan kasvuun kaikkialla Euroopassa. Se kasvoi 33,7 prosenttia edellisvuodesta ja on nyt 49 prosenttia display-mainonnan kokonaisuudesta.

Mobiilimainontaan panostettiin 31,4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna ja panostukset kasvoivat 22,8 miljardiin euroon. Sen osuus on 41 prosenttia kaikista digitaalisen mainonnan panostuksista Euroopassa.

IAB Europen toimitusjohtaja Townsend Feehan kommentoi tuloksia:

  • On rohkaisevaa nähdä tervettä, kaksinumeroista kasvua koko Euroopan alueella. Digitaalinen mainosala tuottaa nyt 55 miljardia euroa Euroopan bruttokansantuotteelle ja tuo lisäarvoa sekä kypsille että kehittyville markkinoille. Kun digitaalisen mainonnan osuus on jo 45 prosenttia kaikesta maksetusta mediamainonnasta Euroopan alueella, on tärkeää tarjota eurooppalaisten tietosuojasääntöjen mukaisia ja yksityisyyttä kunnioittavia mainoskokemuksia, joilla suojellaan kuluttajia ja tuetaan Euroopan digitaalista taloutta.

IAB Europe AdEx Benchmark -tutkimus jakaa digitaaliset mainospanostukset kolmeen luokkaan: Display, hakumainonta sekä luokiteltu ja hakemistot. Näiden mainosmuotojen kasvua on tukenut kuluttajien muuttunut laitekäyttö ja median kulutustottumukset.
AdEx Benchmark -tutkimuksen tiedot ovat brutto euroina.

Vuonna 2018 viisi suurinta kasvumarkkinaa tulivat CEE-alueelta:
1. Ukraina - 26,9 prosenttia
2. Venäjä - 24,9 prosenttia
3. Valko-Venäjä - 23,6 prosenttia
4. Tšekki - 20,9 prosenttia
5. Serbia - 20,1 prosenttia

Top 10 digimarkkinat:
1. UK - 18,4 miljardia euroa
2. Saksa - 7,2 miljardia euroa
3. Ranska - 5,2 miljardia euroa
4. Venäjä - 4,1 miljardia euroa
5. Italia - 2,9 miljardia euroa
6. Alankomaat - 2,2 miljardia euroa
7. Espanja - 2,2 miljardia euroa
8. Ruotsi - 2,1 miljardia euroa
9. Sveitsi - 2,0 miljardia euroa
10. Norja - 1,1 miljardia euroa

AdEx Benchmark 2018 -raportti julkaistaan kokonaisuudessaan kesäkuun lopussa 2019.
Lue lisää IAB Europen sivuilta
Lisätietoja antaa
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää