Icon
Digitaalisen ulkomainonnan toimijat luovat yhdessä pohjaa tulevalle kasvulle Uutiset & blogi

Digitaalisen ulkomainonnan toimijat luovat yhdessä pohjaa tulevalle kasvulle

31.03.2020 | Janne Lohvansuu, DOOHLABS

Digitaalinen ulkomainonta näkyy katukuvassa niin ulkona kuin sisälläkin ja tavoittaa kuluttajat entistä paremmin. Koronan jälkeen, digitaalisen ulkomainonnan määrän uskotaan jatkavan roimaa kasvuaan sekä Suomessa että myös koko Euroopassa.

Arvioiden mukaan Suomessa noin 50 % kaikesta ulkomainonnasta on digitaalista ja digitaalisten ulkomainonnan ratkaisuiden kehitys tulee pitämään koko toimialan kasvussa tulevina vuosina. On myös nähtävissä, että ohjelmallinen ostaminen käynnistyy laajasti 2021-2022 ja ulkomainonnan suunnittelussa lähennytään ohjelmallisen ostamisen tapoja.

Digitaalisen ulkomainonnan kenttä Suomessa tulee kehittymään tulevina vuosina isoin harppauksin ja toimijat ovatkin rakentamassa omia kyvykkyyksiä datan ja kohdennuksen hyödyntämiseksi. Tämä tulee aiheuttamaan yrityksissä merkittäviä järjestelmähankkeita, yrityskauppoja ja uudelleenorganisoitumista.

Mediavälineenä digitaalinen ulkomainonta ottaa vasta ensiaskelia ja alan ansaintamallit ja arvoketjut ovat vasta muodostumassa. Yksi merkittävä alaa hyödyttävä tekijä on yhteisen käsitteistön luominen liiketoiminnan kehittämisen pohjaksi. Syksyllä 2019 perustetun digitaalisen ulkomainonnan työryhmän ensimmäinen työ oli toimialan yhtenäisten termien määrittely, jotka löydät alta.

Termi (englanninkielinen vastine)

Määritelmä

LOOP Yksittäisen screenin (eli näyttöruudun) kokonaissisällön maksimimäärä sekunteina. (loopin pituus N sekuntia).
Spotin/mainoksen pituus
(spot lenght)

Tyypillisesti 10 sekunnin mainoksen pituus. (video/dynaaminen mainos tai still-kuva)
Kuvasuhde
(format)
Tyypillisesti pysty (9:16) tai vaaka (16:9).
Näyttökerta
(playout/served impression)
Määrä montako kertaa mainosta on ajettu eli soitettu. Näyttökerta on bruttoluku joka ei ota kantaa kontaktimääriin.
SOV
(Share of Voice)
Yhden mainoskampanjan osuus kokonaissisällöstä (minuutti/tunti/päivä). Yhdessä kampanjassa voi olla useampi aineisto.
OTC
(Opportunity to Contact)

Potentiaaliset kontaktit eli kontaktimahdollisuus. Kertoo sen liikennemäärän, jolla on mahdollisuus saada katsekontakti mainospintaan.

 

Kiinnostuitko? Täältä löydät listan kansainvälisistä DOOH -termeistä.

Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä

Työryhmän tavoitteena on helpottaa digitaalisen ulkomainonnan käyttöä mediavälineenä sekä kasvattaa ulkomainonnan markkinoita. Työryhmässä on mukana kattavasti niin medioiden, mediatoimistojen, palveluntarjoajien kuin mainostajien edustajia. Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän jäsenet 2020 ovat:

• Mainostajat: Liina Luukkonen (Kesko), Sameli Kujala (SOK)
• Palveluntarjoajat: Janne Lohvansuu (DOOHLABS, työryhmän PJ), Timo Malvela (Adform), Sami Käyhkö (Craneworks)
• Mediat: Jesse Jussila (Clear Channel), Ilpo Luukka (Clear Channel), Pilvi Rissanen (Clear Channel), Xavier Jolas (JCDecaux), Marianne Lehtonen (JCDecaux), Elisa Tamminen (JCDecaux), Tapio Pankko (Mediateko), Katja Lindman (MEKS)
• Mediatoimistot: Heidi Vuorio (Dentsu Aegis Finland), Pirjo Hartikainen (Mindshare), Sanna Rajala (IPG), Outi Pekkala (IPG), Minna Lindqvist (GroupM)

Janne Lohvansuu on Doohlabsin toimitusjohtaja. Doohlabs on 2019 perustettu kasvuyritys, joka kehittää tekoälypohjaisia digitaalisen ulkomainonnan ratkaisuja. Meidän avullamme kansainväliset mainosverkostot ja kauppaketjut voivat monetisoida kävijävirtojaan kohdentavan, ohjelmallisen digitaalisen ulkomainonnan avulla.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

07.06.2022

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää

27.04.2022

55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.

lue lisää

26.04.2022

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä yli 40 % kasvussa vuonna 2021

IAB Finlandin ja Kantarin alkuvuonna 2022 yhdessä tekemän selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli vuonna 2021 noin 39,4 miljoonaa euroa. Vuoteen 2020 verrattuna kasvua on peräti 41 %. Markkina-arvio perustuu osin sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin, ja osin arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.

lue lisää