
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä
IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.
IAB Europen pääekonomistin, Daniel Knappin, mukaan digimarkkinan ennustetaan kasvavan peräti 8 % Euroopassa vuoden 2024 aikana. Tämä kasvu herättää kysymyksen: mitkä trendit vievät digimarkkinoinnnin vahvaan kasvuun myös Suomessa? No, kysytään tietysti IAB:n Industry Partnereilta
RTL AdAlliance, Head of International Sales Nordics Aki Ronkainen
Liikkuva kuva, Retail Media ja digitaalinen audio etunenässä
RTL AdAlliance on luotu Euroopan johtavista Broadcast-, julkaisija- ja AdTech-yrityksistä, yhdistäen syvällisen median ja teknologian tuntemuksen. Heidän asiantuntemuksensa mahdollistaa mainosten kohdentamisen täsmällisesti oikeille yleisöille, auttaen brändejä ja toimistoja löytämään mainonnalleen optimaalisen paikan.
RTL AdAlliance uskoo, että digitaalisen markkinoinnin kasvua Suomessa tänä vuonna vetävät erityisesti liikkuva kuva ja videomainonta, retail media sekä digitaalinen audio. Liikkuvan kuvan suosion kasvuun vaikuttaa huomion keskittämisen trendi, joka korostaa keskustelua ja mittaamista. Uudet kanavat, kuten Connected TV (CTV) ja peliala, haastavat perinteisiä mediavalintoja, tuoden mainostajille uusia, mielenkiintoisia ratkaisuja. RTL korostaa myös CTV:n roolia, jossa FAST-kanavien sisällön kasvu ja HVOD-palveluiden kehitys sekä natiivimainosratkaisut ovat keskiössä.
SOK Smart Marketing, VP, Business Development Jukka Veteläinen
Kaupan median nousu
SOK Smart Marketing on Suomen laajin ja monipuolisin kaupan media, jossa tapahtuu miljoonia asiakaskohtaamisia joka päivä. Uuden ajan palvelevaa markkinointia mainostajille, media- ja mainostoimistoille tarjoava Smart Marketing tuo brändit ja asiakkaat lähemmäs toisiaan S-ryhmän kanavissa.
SOK Smart Marketingin mukaan kaupan media, eli kauppojen omat mainoskanavat, kokee huomattavaa kasvua. Tämä media on nousussa, jopa neljänneksi suurimmaksi mediaryhmäksi maailmassa, sosiaalisen median, haun ja television jälkeen. Kasvun taustalla on markkinointiviestinnän haaste identifioida aidosti vaikuttava markkinointi. Kaupan media vastaa tähän tarpeeseen tarjoamalla tietoa markkinointitoimenpiteiden vaikutuksista asiakaskäyttäytymiseen, perustuen ainutlaatuiseen dataansa. Yhä useampi mainostaja organisoituu tämän median ympärille, saavuttaen etulyöntiaseman perinteisiin toimijoihin verrattuna.
Adform, Country Manager Jenni Korhonen
Nousevat kanavat ja Retail Median evoluutio
Adform on globaali digitaalisen median mainosteknologiayritys, joka on erikoistunut reaaliaikaiseen ohjelmalliseen markkinoinnin automaatioteknologiaan.
Adform näkee, että erityisesti uudet, nousevat kanavat, kuten video ja CTV ohjelmallinen mainonta, sekä digitaalinen ulkomainonta (DOOH) kokevat kasvua Suomessa. Retail media ja siihen liittyvät trendit, kuten automatisointi, läpinäkyvyys, itsepalvelu ja ketteryyden vaatimus, ovat toinen merkittävä suuntaus. Digitaalinen retail media avaa uusia ansaintamahdollisuuksia kauppiaille ja suorituskykyisen markkinoinnin väyliä brändeille, luoden uusia mahdollisuuksia sekä seurattavaksi että aktiivisesti kehitettäväksi.
IABlogin Facebook kommentit

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää