Icon
Digimainonta yli 9 % kasvussa vuoden 2019 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana Uutiset & blogi

Digimainonta yli 9 % kasvussa vuoden 2019 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana

24.09.2019

Digitaalisen mainonnan määrä H1/2019 nousi 228 miljoonaan euroon. Mainospanostukset kasvoivat sekä TNS:n raportoimiin kotimaisiin medioihin, että IAB:n raportoimaan hakusana- ja sosiaalisen median mainontaan.

Mediamainonnan kokonaisuus tammi-kesäkuussa 2019 oli 584,9 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 3,9 %. Digimainonnan osuus koko mediamainonnasta oli 39 % ja sen markkinaosuus kasvoi kahdella prosenttiyksiköllä verrattuna vuoden 2018 ensimmäiseen vuosipuoliskoon.

”Hienoa nähdä, että verkkomainonnan kasvu jatkuu tasaisena. Digi oli kasvussa ainoana mediaryhmänä kaikkein isoimpien mediaryhmien (sanomalehdet, televisio ja verkkomedia) joukossa vuoden ensimmäisen puoliskon aikana. Myös ulkomainonta kasvoi vahvasti, ja vaikka faktatiedot tämän osalta uupuvat, uskon digillä olevan vahva rooli myös tässä kasvussa”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

Raportoidun hakumainonnan määrä oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla 74,9 miljoonaa euroa ja kasvua kertyi 8 % verrattuna samaa jaksoon vuonna 2018. Sosiaalisen median mainonnassa (Facebook- ja YouTube-mainonta) raportoitiin 54,6 miljoonan euron panostus, joten se kasvoi 18 %. Vastaavasti TNS Kantarin raportoiman digitaalisen median panostus oli H1/2019 aikana noin 6 % kasvussa, ollen yhteensä 98,9 miljoonaa euroa.

MUUTTUVA MEDIAKENTTÄ LUO HAASTEITA MAINOSPANOSTUSTEN MITTAAMISEEN

IAB:n julkaisemissa luvuissa tiedontoimittajina on sekä mediatoimistoja että some- ja hakumainontaa välittäviä toimistoja. Suurimpien mainostajien in-house-toiminnot lisääntyvät kuitenkin jatkuvasti, eivätkä nämä luvut vielä näy some- ja hakumainonnan panostustietojen tilastoinnissa. Myös Kantar TNS on muuttanut kuukausittaista digimainonnan panostusseurantaansa vuoden 2019 alussa, eivätkä Kantarin luvut ole yksittäisten digitaalisten momenttien osalta verrannolliset vuoden 2018 lukuihin.

 

 


Lähde: IAB Finland ja Kantar TNS

Kantar TNS:n seurannassa luokittelua on muutettu, joten vuoden 2019 luvut ovat vain kokonaistasolla vertailukelpoisia vuoteen 2018.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- ja YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajia ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IPG Mediabrands, Dentsu Aegis Network, Avidly, Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Tulos Helsinki, Fonecta, Medialuotsi ja OIKIO. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

IAB:n kvartaalitiedotteet

Lisätietoja antavat:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
Petri Kokkonen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 833 507, petri.kokkonen@relevant.fi

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää