Icon
Brändivastaava – kuulutko notkeaan parhaimmistoon? Uutiset & blogi

Brändivastaava – kuulutko notkeaan parhaimmistoon?

18.10.2016 | Terhi Halsvaha

Hyödynnätkö ilmiöt ja trendit viestinnässäsi vai viilettävätkö kiinnostavat tapahtumat ja ideat ohi ennen kuin ehdit huomioida niitä suunnitelmissasi? Venyykö organisaatiosi uusiin, tuloksellisiin ratkaisuihin vai rajoittaako jähmeys tekoja?

Pokémon GO -ilmiö oli elokuussa lomiltaan palaavien markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten huulilla. Peli näkyi jäätelökioskin sesonkiannoksen nimessä, kirkot ostivat houkutuslureja ja erilaiset ryhmät organisoituivat metsästyskävelyille. Pokémon GO oli ennen kaikkea osoitus siitä, miten ilmiö toimii. Se kiinnosti, ärsytti ja koukutti.

Harrasta notkeaa vuosiajattelua: ajattele ja kokeile myös maaliskuussa

Markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisten parissa kiirii keskustelu vuosikelloajattelun soveltuvuudesta tai soveltumattomuudesta tähän maailman tilaan, jossa ilmiöt nousevat ja laantuvat vauhdilla. Voiko toimia enää suunnitella vuosi kerrallaan? Moni päätyy notkeaan suunnitelmaan, joka antaa pelivaraa, mutta pakottaa ajattelemaan toimien järkevyyttä myös kesken vuoden.

Suunnitelman notkeustarve perustuu brändin tavoitteisiin ja kohderyhmän käyttäytymiseen. Onko kohderyhmäsi päämedia edelleen teksti-TV vai onko brändisi optimoitava jatkuvasti sisältöratkaisujaan esimerkiksi Snapchatissa?

Jätä käytävämutinat omaan arvoonsa

Moni kehuu toistavansa toimivaa markkinointiviestinnän konseptia tai suunnitelmaa. Omassa organisaatiossa on helppo perustella toimia, jotka on aiemmin todennettu hyviksi. Notkeus on uskallusta kyseenalaistaa kerran toiminut ja ajatella toisin. Älä pelkää käytävämutinoita!

Olisiko Brangelina-kampanja ollut mahdollinen omassa organisaatiossasi vai onko päätöksentekoprosessinne kuin labyrintti ilman ulospääsyä? Kehitä notkeuttasi brändivastaava!

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää