
Tallenne: Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit webinaari
Tapahtumassa julkaistiin huippusuosittu "Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa" -tutkimus ja kuulet tallenteessa tukimuksen keskeisiä tuloksia. Lataa myös tulokset itsellesi TÄSTÄ.
IAB Finlandin Ohjelmallisen mainonnan työryhmän tutkimus "Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa" tehtiin ensimmäistä kertaa vuonna 2022. Nyt on julkaistu tutkimuksen uusin versio, jossa keskitytään viime vuoden tapaan ohjelmallisen mainonnan koettuihin vahvuuksiin sekä haasteisiin, kolmannen osapuolen evästeiden poistumiseen sekä uusiin ajankohtaisiin teemoihin kuten vastuullisuus ja nousevat digikanavat. Tapahtumassa päästiin kansainvälisten huippupuhujien toimesta käsittelemään myös kontekstuaalista mainontaa sekä ohjelmallisen ostamisen ympäristövaikutusten pienentämistä.
Lähes 60 % Euroopan displaymainonnasta ja yli puolet videomainonnasta ostetaan ohjelmallisesti kasvutrendin ollessa selvä; vuonna 2022 ohjelmallisen ostamisen kautta ostettavan mainonnan määrä kasvoi kaiken kaikkiaan 14 prosenttia. Suomessa ohjelmallisen ostamisen osuus on selvästi keskiarvoa alempi ja ainoastaan noin 30 % display- ja videomainonnasta ostetaan ohjelmallisesti. Miten saada ohjelmallisen mainonnan määrä myös Suomessa kasvuun?
Ohjelma
Tervetuloa - Pasi Raassina / IAB Finland ja Ville Ahola / Valve
Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit Suomessa -tutkimus - Juuli Pelkonen / Adform & Miia Salmi, Sanoma (lataa raportti)
Context is King: German AdTech's Post-Cookie - Jörg Vogelsang / Readpeak (lataa prese)
A marathon to a greener tomorrow, the imperative of carbon reduction - Stéphane Printz / Index Exchange (lataa prese)
What makes media great: from the experimental to mainstream - Thomas Munck / PubMatic (lataa prese)
Webinaarin loppusanat - Pasi Raassina / IAB & Ville Ahola / Valve
23.04.2025
Tallenne: Mediakentän kasvavat kanavat
Uutta aikaa medialle, kirjaimellisesti. Suomalaisten mediankulutus oli kasvanut yli 2,5 tunnilla vuoden 2016 jälkeen, ja tästä ajasta peräti 40 minuuttia kohdistui uusiin medioihin. Kyse ei ollut pelkästä siirtymästä, vaan laajennuksesta. Media kulki mukana lenkillä, siivouksessa ja työmatkoilla. Kuluttajien arjen rytmit, kosketuspisteet ja keskittymisen hetket olivat muuttuneet, ja tapahtumassa pohdittiin, oliko strategiat muutettu niiden mukana.
lue lisää16.04.2025
Tallenne: IAB x REBL Industry Insider: Retail media – Hypestä hyötyihin
Retail media on yksi nopeimmin kasvaneista markkinoinnin alueista, mutta mitä se on tarkoittanut Suomessa tähän mennessä – ja miltä vuosi 2030 näyttää? Webinaarissa käsittelimme tämän hetken suurimpia mahdollisuuksia ja haasteita sekä kuulimme asiantuntijoiden näkemyksiä ja käytännön case-esimerkin Retail median hyödyntämisestä
lue lisää11.04.2025
Tallenne: Mainonnan kolmas ulottuvuus - Näin herätät huomiota!
Mainonnan kenttä muuttuu nopeasti, ja brändit etsivät jatkuvasti uusia keinoja erottua massasta, maksimoida näkyvyytensä ja varmistaa mainonnan vaikuttavuus kaikilla alustoilla. Tässä seminaarissa sukelsimme luovien, vaikuttavien ratkaisujen merkitykseen, monikanavaisen mainonnan voimaan ja teknologian tuomiin mahdollisuuksiin. Alan johtavat asiantuntijat jakoivat käytännön esimerkkejä ja ajankohtaisia näkemyksiä siitä, miten mainonta voi olla entistä tehokkaampaa ja puhuttelevampaa erilaisissa ympäristöissä tai monimediallisesti.
lue lisää04.04.2025
Tallenne: Aleph x IAB: Snapchat AR mainonnan ABC
IAB:n ja Alephin järjestämässä koulutuksessa syvennyttiin Snapchatin käyttöön Suomessa ja erityisesti AR-linssien tarjoamiin mahdollisuuksiin mainonnassa. Osallistujat saivat käytännön vinkkejä linssien suunnitteluun, esimerkkejä eri kampanjatavoitteisiin sopivista toteutuksista sekä katsauksen siihen, miten AR-mainontaa on hyödynnetty menestyksekkäästi osana laajempia markkinointikokonaisuuksia.
lue lisää