Tallenne: Attention, please! - Huomio mainonnan vaikuttavuuden mittarina
Mainonnan vaikuttavuus lähtee huomiosta – mutta miten huomio todella ansaitaan, ja miksi sen merkitys kasvaa jatkuvasti?
IAB Finlandin webinaari Attention, please! kokosi yhteen alan asiantuntijoita pohtimaan huomiotaloutta ja sen roolia markkinoinnin mittaamisessa. Tallenteelta kuulet, mitä huomio oikeastaan tarkoittaa, miten sitä voidaan mitata ja miksi se on noussut yhdeksi markkinoinnin tärkeimmistä tehokkuuden mittareista.
Webinaarissa käsitellään mm.:
- Attention Economyn vaikutuksia mediasuunnitteluun
- Huomion optimointia ja sen roolia mainonnan ytimessä
- Aktiivista attentionia muistijäljen vahvistajana
- Eri mainosmuotojen toimivuutta huomion näkökulmasta
Alta löydät tallenteen sekä ohjelman, josta voit ladata puhujien esitysmateriaalit.
OHJELMA:
Alkusanat - Hanna Karta | IAB Finland & Iiris Lehtola | Kärkimedia
Attention Economy x Lots of Littles - Juha Halmesvaara | dentsu (lataa prese)
Kuusi vuotta Attention Economyn lanseerauksen jälkeen: Miten mediasuunnittelu on muuttunut Attention Economyn myötä? Miten tuoreimmat attention löydökset ohjaavat mediasuunnittelua ja miten voimme hyötyä digitaalisten kanavien ominaisuuksista vaikuttavuuden kasvattamiseksi?
Attention on mainonnan ainut pysyvä seikka - Ville Ahola | Adnami (lataa prese)
Huomio on aina ollut mainonnan ydin, mutta kilpailu sen saavuttamisesta on nykyään kovempaa kuin koskaan. Adnamin Ville Ahola käy esityksessään läpi huomiotalouden kehitystä, sekä nykypäivän parhaimpia keinoja optimoida mainonnan todellista huomiota ja vaikuttavuutta. Lisäksi pohditaan, miksi avoin internet tarjoaa usein parempaa vastinetta rahalle kuin SoMe ja Walled Gardens.
Aktiivinen attention mainonnan tehokkuuden mittarina - Sampo Kuurne | Kantar (lataa prese)
Kantarin Tapio käy puheenvuorossaan läpi, mitä aktiivisella huomiolla (aktiivinen attention) tarkoitetaan ja miksi se on kriittisen tärkeää vahvan muistijäljen syntymiseksi. Lisäksi kuullaan, millaisia oppeja mainonnan tutkimus tarjoaa aktiivisen attentionin hyödyntämiseksi mainonnan suunnittelussa.
Everyone calls for attention – but what really works? - Maximilian Pruscha | YOC (lataa prese)
Everyone calls for attention, but how to best address this trend in media planning. In this presentation Maximilian Pruscha from YOC will showcase how different advertising types perform in terms of attention and why, by deep diving into the key metrics that drive attention. On top he’ll explore the role of attention for maximizing brand metrics like brand perception and recall.
Loppusanat - Hanna Karta | IAB Finland & Iiris Lehtola | Kärkimedia
12.11.2025
Tallenne: Ohjelmallisen ostamisen mahdollisuudet 2025
Tässä IAB Finlandin webinaarissa sukellettiin ohjelmallisen ostamisen ajankohtaisimpiin teemoihin, teknologisiin kehityssuuntiin ja tuoreimpaan tutkimustietoon. Aamun aikana tarjoiltiin asiantuntijapuheenvuoroja mm. datan hyödyntämisestä mainosinventaarin myynnissä, tekoälyn vaikutuksista ohjelmalliseen ostamiseen sekä siitä, miten pohjoismaisella teknologialla voidaan haastaa alan jättiläisiä.
lue lisää31.10.2025
Tallenne: Tekoäly tuli taloon
IAB Finlandin asiantuntijaseminaarissa pureuduttiin tekoälyn hyödyntämisen ajankohtaisiin näkökulmiin ja käytännön esimerkkeihin. Tallenteella pääset seuraamaan alan asiantuntijoiden puheenvuoroja siitä, miten tekoäly työkalut ja käytännöt kehittyvät digimarkkinoinnin murroksessa.
lue lisää15.10.2025
Tallenne: IAB x TEADS - Industry Insider: Navigating the Fragmented CTV Landscape
Tapahtumassa Bastian Sarott, STA & CTV Business Lead at Teads, avaa CTV:n nykytilaa Suomen markkinassa ja jakaa konkreettisia vinkkejä siitä, miten brändit voivat hyödyntää sen koko potentiaalin.
lue lisää02.10.2025
Tallenne: Attention, please! - Huomio mainonnan vaikuttavuuden mittarina
Huomio on mainonnan perusta – ilman sitä ei synny vaikuttavuutta. IAB Finlandin Attention, please! -webinaarissa asiantuntijat avaavat, miksi huomio on noussut markkinoinnin keskeiseksi mittariksi ja miten sitä voidaan mitata, optimoida ja hyödyntää tehokkaammin.
lue lisää