Icon
Totaalinen turhautuminen kannustaa teknologian ja datan tehokkaaseen hyödyntämiseen IABlogi

Totaalinen turhautuminen kannustaa teknologian ja datan tehokkaaseen hyödyntämiseen

24.01.2020 | Heini Nuutinen, Dagmar

Miksi turhautuminen on tärkeää?

Aikana, jona positiivinen ajattelu on ottanut entistä suurempaa jalansijaa, on tärkeää arvostaa myös turhautumista. Arjen haasteet ja strategisen tason tavoitteet antavat yhdessä syötettä markkinoinnin työkaluhankinnoille ja datan hyödyntämiselle. Teknologisten ratkaisujen ei ole järkevää jäädä tiimityön ulkopuolelle, vaan niiden tulisi nousta ”uusiksi” tiimiläisiksi, jotka voivat suorittaa arjen työtehtäviä.

Jos työkalut jäävät normaalien prosessien ulkopuolelle, eivät ne saa luonnostaan syötteitä arjen ongelmista ratkaistavakseen. Turhautuminen töitä tehdessä on siis hyväksi. Kun jokin asia ärsyttää rutiineissa, onkin hyvä tarkastaa, olisiko tehtävää järkevää automatisoida kokonaan tai osittain taikka helpottaa hyödyntämällä työkaluja.

Miten muuttaa turhautuminen voimavaraksi?

Kerää muutkin mukaan turhautumaan. Ei lähtökohtaisesti kuulosta erityisen järkevältä, mutta rakenteellisessa keskustelussa tämäkin on hedelmällistä. Saatat jopa huomata, että kaverilla siinä viereisessä kuutiossa on aivan sama ongelma.

Pelkkä turhautuminen ei automaattisesti johda strategiseen tai systemaattiseen kehittämiseen. Niinpä on aivan ensiarvoisen tärkeää, että tiimillä on metodit ja prosessit kunnossa. Niiden avulla ongelmat saadaan avattua koko tiimille kehittävässä hengessä ja ideoitua sekä priorisoitua niihin liiketoimintaa parantavat ratkaisut.

Argh – miten teen tämän käytännössä?

Tässä alla karkea prosessikuvaus minisprintistä, jolla pääset nopeasti asian ytimeen ja etenemään ratkaisuun saakka. Prosessissa ongelmista ja ratkaisuista tehdään yhteisiä, jolloin kaikki ovat sitoutuneita tavoitteisiin ja projektin onnistumiseen. Tämän prosessin jälkeen myös tuotantotiimin on helpompi toteuttaa ratkaisu, koska se on avattu ongelmatasosta lähtien. Ongelman ja ratkaisun hyvä määrittely helpottaa teknisen ratkaisun löytämistä, koska tiimin on huomattavasti näppärämpää miettiä mitä dataa ja työkaluja toteutus vaatii.

Happy sprinting!

Blogitekstin on kirjoittanut Dagmarin markkinoinnin kehityskonsultti Heini Nuutinen, joka on myös IAB:n markkinointiteknologian työryhmässä.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää

29.08.2025

IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa

Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.

lue lisää

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää