
Yrityskansalaisaktivismi 0.0 - Just Do It
Sanotaan se heti alkuun: sisältömarkkinointi on kuollut. Tai sen pitäisi olla. Katsokaa fiidienne markkinointiviestejä. Siellä vilisevät mitäänsanomattomat café latteudet, konsensushakuiset hymistelyt leffalippupalkinnoilla ja purjopullareseptit.
Yritys, palvele asiakastasi ja kerro hänelle markkinoinnissa siitä, mikä on palveluissasi hänelle oikeasti arvokasta. Mutta jos sinulla ei ole mitään todellista sanottavaa, ole mieluummin hiljaa. Puhuminen on hopeaa, vaikeneminen kultaa. Sen sijaan tee jotain, jolla on merkitystä. Tuolla ulkona on kokonainen maapallo pelastettavana.
Kerran vuodessa yhteiskuntavastuusta yrityksen blogiin kirjoittaminen, hyväntekeväisyyteen lahjoittaminen, siitä vinkkaaminen keltaiselle lehdistölle ja yrityksen ryhmäkuvan postaaminen someen, jossa kaikilla on punaiset nenäpallot nenässä ja yrityksen logopaidat päällä, on teko. Ei tekoja.
Nike just teki sen
Viime päivien puheenaihe perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa on ollut Niken teko, amerikkalaisen jalkapalloilija Colin Kaepernickin valjastaminen Just Do It -kampanjan kasvoksi.
Hän tuli tunnetuksi vuonna 2016 NFL-liigaa kuohuttaneesta polvistumisprotestista, jossa hän halusi ihmisten kiinnittävän huomion poliisiväkivaltaan, sekä rotujen väliseen epätasa-arvoon.
Joku Niken markkinointiviestinnästä vastaava oivalsi poimia Kaepernickin mainoskasvoksi ikoniseksi muodostuneen Just Do It -sloganin 30-vuotisen taipaleen kunniaksi.
Oivallus on sikäli nerokas markkinointiviestinnällisestä näkökulmasta, että Nikellä satavarmasti tiedettiin, että maailman tunnetuin henkilö, Yhdysvaltain presidentti, nappaa aiheesta kiinni tehden pölytystyön Nikelle ilmaiseksi.
Niken DNA:ssa on tuskin montakaan kierrettä aidosta halusta vaikuttaa yhteiskunnallisesti. Nike on osakeyhtiö, jonka toiminnan tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille.
Sen track recordissa on läjäpäin ongelmia kuten työturvallisuuden, työaika- ja minimipalkkalakien rikkominen, sekä tietenkin yritysmaailman el clásico, lapsityövoiman käyttäminen.
Kuitenkin Kaepernickin – ja etenkin hänen edustamansa asian valjastaminen Niken markkinointiviestintään – on todellisista tarkoitusperistä huolimatta, rohkea askel kohti yrityskansalaisaktivismia.
Onko kyseessä Niken aito halu ryhtyä aktiivisesti taistelemaan rotujen välisen tasa-arvoisuuden lisäämiseksi yhteiskunnassa? Vai onko kyseessä sittenkin vain pinnallinen väripesutempaus, joka ei ulotu mainontaa tai retoriikkaa syvemmälle? Sen aika näyttää.
Niin tai näin, Niken avaus antoi mahdollisuuden mullistukseen.
Ei tuloksia hakusanalla ”yrityskansalaisaktivismi”
Kansalaisaktivismi lienee meille kaikille tuttu käsitys. Googlaamalla sanaa yrityskansalaisaktivismi, tuloksena on sen sijaan: ”ei tuloksia hakusanalla yrityskansalaisaktivismi”. Harmillista.
Tutkija- ja asiantuntijayhteisöt ympäri maailmaa kiljuvat naama punaisena, että jos mitään ei tapahdu NYT, niin kaikki maailman suurekosysteemit muuttuvat niin radikaalisti ja nopeasti, että pian Telluksella ei tallusta yksikään hintasaarnaaja.
Silti me sisältömarkkinoinnin ammattilaiset tarjoamme asiakkaidemme asiakkaille ”aitoja tarinoita”, sporttichallengeja sekä tempauksia, joissa nuollaan maailman likaisimpia paikkoja.
Tämän kaltainen tempauslähtöinen sisältömarkkinointi sietääkin kuolla turhuuksien roviolla. Roihuvien lenkkareiden keskeltä ylösnouskoon uudestisyntynyt sisältömarkkinointi, joka antaa kipinän yhteiskunnallisille muutoksille.
Just do it.
Kirjoittaja Jan Zapasnik on sisältömarkkinointitoimisto Dinglen Head of Content & Design, joka uskoo intohimon ja intuition voimaan kaikessa luomisessa. Jan on yksi mediatalo Basson ja videotuotantoyhtiö Snacksizen perustajista.
IABlogin Facebook kommentit

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää