Voiko natiivi olla ohjelmallista?
Kuluttajat kohtaavat mainontaa kaikkialla ja ovat entistä kriittisempiä, joten se asettaa uudenlaisia vaatimuksia mainostajalle. Pelkästään hyvä kohdistettavuus ei enää riitä.
Melanie Deziel, natiivimainonnan guru määritteli, että kaikenlainen sisältö voi olla hyvää, mutta mediaympäristö saattaa olla väärä ja tähän on helppo yhtyä. Eli jatkossakin natiivimainonta, joka tehdään kuluttajan valitsemassa mediaympäristössä, kuluttajaa arvostavalla tavalla, tulee toimimaan. Tähän kuluttajan puhuttelemiseen kannattaa siis laittaa enemmän resursseja oikean mediavalinnan lisäksi.
Lähtökohtana on, että mainonnan tulisi toimia ja saada aikaan haluttu käyttäytymisen muutos kuluttajassa. Mainonta ei toimi, jos kuluttaja kokee sen häiritseväksi. Häiritsevään mainontaan löytyy lukuisia erilaisia ratkaisuja, ja jokainen meistä tietää varmasti useita.
Mitä sitten on natiivimainonta? IAB:n työryhmä on määritellyt sen selkeästi (IAB:n sivuilta) ja lisääntyvässä määrin siihen liitetään myös ohjelmallinen natiivi, kun sisältönoston näköinen mainosbanneri tuodaan julkaisijan sisältöjen yhteyteen.
Mielestäni kyseessä on kuitenkin enemmän perinteinen display-banneri, joka on sijoiteltu kuin sisältösuosittelu ja näyttääkin sisältönostolta, mutta ohjaakin kuluttajan muualle esim. mainostajan omille sivuille. Tällainen toimintatapa ei mielestäni ole toimiva ratkaisu pitkässä juoksussa, sillä kuluttaja huomaa ja kokee sen samanlaiseksi kuin perinteisen display-mainonnan ja saattaa kokea pettymyksen tunteita, kun päätyykin vieraaseen mediaympäristöön valitsemansa brändin sijaan.
Tämän seurauksena mainostajat saattavat jättää oikeat natiivimainonnan mahdollisuudet käyttämättä. Natiivimainonta koetaan kuitenkin kuluttajien keskuudessa vähiten häiritseväksi eivätkä mainostajat tällöin saa myöskään hyötyä hakukonelöydettävyyden osalta.
Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että tällä hetkellä ei ole olemassa ohjelmallista natiivia. Pidetään siis käsitteet tarkasti mielessä ja tehdään tehokasta ohjelmalliseen ostamiseen perustuvaa mainontaa ja toimivaa kuluttajaa sitouttavaa natiivimarkkinointia. Seuraavassa postauksessamme keväällä 2017 sukellamme syvemmälle natiivimarkkinointiin.

Jukka Pulkkinen
Kirjoittaja vastaa Otavamedialla digitaalisesta myynnistä ja on myös IAB:n hallituksen jäsen.
IABlogin Facebook kommentit
BLOGI
Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.
lue lisää19.12.2025
Vuoden 2025 TOP 5 kuunnelluimmat IAB Insider -podcastit
Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.
lue lisää18.12.2025
Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle
IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.
lue lisää17.12.2025
Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet
IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.
lue lisää16.12.2025
Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat
IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.
lue lisää