Icon
Viestit kotisi ulkopuolella Uutiset & blogi

Viestit kotisi ulkopuolella

19.08.2018 | Tuomas Ylevä, Keskisuomalainen

Digital out of home (DOOH) eli ulkomainonta valtaa media-alaa nopeasti. Nimi DOOH juontaa juurensa kodin ulkopuolisesta viestimisestä. Erilaisia diginäyttöjä alkaa olla useissa eri paikoissa, joissa ihmiset liikkuvat. Näyttöjä voi olla esimerkiksi teiden varsilla, kauppakeskuksissa, huoltoasemilla tai vaikkapa joukkoliikennevälineissä. Mitä enemmän ihmisiä näkee näytön, sen tehokkaampi se yleensä on. Tällöin myös näytöllä oleva viesti huomataan paremmin.

Itse olen työskennellyt mediamyynnissä noin kymmenen vuotta. Ulkomainontaan aloin perehtyä enemmän viime vuoden aikana ja työskentelen nyt kokonaisvaltaisesti ulkomainontaan liittyvän myynnin parissa. Perinteiseen printtimainontaan verrattuna ulkomainonta on enemmän aikaan ja paikkaan kohdennettua. Ulkonäyttöjen viestit voidaan siis määritellä ajallisesti ja paikallisesti. Esimerkiksi lounasaikaan näytöillä voi pyöriä lounastarjouksia tai sama mainos voi olla eri paikkakuntien näytöillä eri aikaan. Viestit saadaan näytöille nopeasti ja niitä pystytään vaihtamaan myös ripeästi.

Diginäytöissä pyörivät viestit ovat yleensä lyhyitä kestoltaan, mutta toistomäärät ovat suuria. Useilla näyttökerroilla pyritään optimoimaan se, että mahdollisimman moni ihminen huomaa viestin. Viestit sisältyvät luuppiin, joka on normaalisti joitakin minuutteja kestävä. Luupissa on useita eri viestejä, jotka ovat kestoltaan joitakin kymmeniä sekunteja.

Yhä useampi mainostaja käyttää viestintäänsä ulkomainosnäyttöjä. Näytöillä pyörii usein esimerkiksi tarjous- ja brändimainontaa. Kohderyhmä on laaja, sillä näyttöjen ohi kulkee ihmisiä laidasta laitaan. Toki näyttöjen sijainnilla pystytään kohderyhmään jonkin verran vaikuttamaan. Esimerkiksi jääkiekko-ottelussa oleva näyttö tavoittaa melko varmasti jääkiekosta ja urheilusta kiinnostuneet. Näytöillä voi pyöriä mainonnan lisäksi myös tiedotteita ja uutisia, jotka rikastuttavat näytön sisältöä.

Suomessa alalla toimii useita yrityksiä. Yritysten lisäksi myös monilla seuroilla on diginäyttöjä. Näyttötaulujen omistajat eivät aina myy sisältöä tauluilleen itse, vaan jokin ulkopuolinen toimija hoitaa mediamyynnin. Joillain yrityksillä tauluja on omistuksessaan vain yksi tai muutama, kun taas jotkut omistavat useita näyttöjä ympäri Suomen. Mitä kattavampi diginäyttöverkosto on, sen houkuttelevampi se on valtakunnallisille toimijoille, jotka näytöillä viestivät.

Ulkomainonta erottuu selkeästi muusta perinteisemmästä mediasta melko isoilla kasvuluvuilla. Ala on edelleen melko nuorta ja se selittää osaksi isot myynnin nousut. Lisäksi yhä useammat mainostajat ovat kiinnostuneita DOOH:ista ja jo vuonna 2014 TNS Expressin mukaan 50 isoimmasta media-asiakkaasta 86 % käytti ulkomainontaa. Oman kokemukseni mukaan markkinoilla on edelleen valtavasti potentiaalia kasvattaa ulkomainonnan kasvua, joten tässä kelkassa kannattaa olla mukana. Oikeastaan jokainen asiakas on ollut DOOH:ista kiinnostunut, jotka olen tavannut viimeisen vuoden aikana. Tästä on hyvä jatkaa.

Kirjoittaja Tuomas Ylevä työskentelee Mediatalo Keskisuomalaisessa kehitysjohtajana.

Lue myös Keskisuomalaisen aiempi kirjoitus:
Yksi on varmaa mediamyynnissä

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa

Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.

lue lisää

23.01.2025

Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa

Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.

lue lisää

20.01.2025

Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit

IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille.  Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.

lue lisää

15.01.2025

IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit

IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää