Icon
Viestit kotisi ulkopuolella Uutiset & blogi

Viestit kotisi ulkopuolella

19.08.2018 | Tuomas Ylevä, Keskisuomalainen

Digital out of home (DOOH) eli ulkomainonta valtaa media-alaa nopeasti. Nimi DOOH juontaa juurensa kodin ulkopuolisesta viestimisestä. Erilaisia diginäyttöjä alkaa olla useissa eri paikoissa, joissa ihmiset liikkuvat. Näyttöjä voi olla esimerkiksi teiden varsilla, kauppakeskuksissa, huoltoasemilla tai vaikkapa joukkoliikennevälineissä. Mitä enemmän ihmisiä näkee näytön, sen tehokkaampi se yleensä on. Tällöin myös näytöllä oleva viesti huomataan paremmin.

Itse olen työskennellyt mediamyynnissä noin kymmenen vuotta. Ulkomainontaan aloin perehtyä enemmän viime vuoden aikana ja työskentelen nyt kokonaisvaltaisesti ulkomainontaan liittyvän myynnin parissa. Perinteiseen printtimainontaan verrattuna ulkomainonta on enemmän aikaan ja paikkaan kohdennettua. Ulkonäyttöjen viestit voidaan siis määritellä ajallisesti ja paikallisesti. Esimerkiksi lounasaikaan näytöillä voi pyöriä lounastarjouksia tai sama mainos voi olla eri paikkakuntien näytöillä eri aikaan. Viestit saadaan näytöille nopeasti ja niitä pystytään vaihtamaan myös ripeästi.

Diginäytöissä pyörivät viestit ovat yleensä lyhyitä kestoltaan, mutta toistomäärät ovat suuria. Useilla näyttökerroilla pyritään optimoimaan se, että mahdollisimman moni ihminen huomaa viestin. Viestit sisältyvät luuppiin, joka on normaalisti joitakin minuutteja kestävä. Luupissa on useita eri viestejä, jotka ovat kestoltaan joitakin kymmeniä sekunteja.

Yhä useampi mainostaja käyttää viestintäänsä ulkomainosnäyttöjä. Näytöillä pyörii usein esimerkiksi tarjous- ja brändimainontaa. Kohderyhmä on laaja, sillä näyttöjen ohi kulkee ihmisiä laidasta laitaan. Toki näyttöjen sijainnilla pystytään kohderyhmään jonkin verran vaikuttamaan. Esimerkiksi jääkiekko-ottelussa oleva näyttö tavoittaa melko varmasti jääkiekosta ja urheilusta kiinnostuneet. Näytöillä voi pyöriä mainonnan lisäksi myös tiedotteita ja uutisia, jotka rikastuttavat näytön sisältöä.

Suomessa alalla toimii useita yrityksiä. Yritysten lisäksi myös monilla seuroilla on diginäyttöjä. Näyttötaulujen omistajat eivät aina myy sisältöä tauluilleen itse, vaan jokin ulkopuolinen toimija hoitaa mediamyynnin. Joillain yrityksillä tauluja on omistuksessaan vain yksi tai muutama, kun taas jotkut omistavat useita näyttöjä ympäri Suomen. Mitä kattavampi diginäyttöverkosto on, sen houkuttelevampi se on valtakunnallisille toimijoille, jotka näytöillä viestivät.

Ulkomainonta erottuu selkeästi muusta perinteisemmästä mediasta melko isoilla kasvuluvuilla. Ala on edelleen melko nuorta ja se selittää osaksi isot myynnin nousut. Lisäksi yhä useammat mainostajat ovat kiinnostuneita DOOH:ista ja jo vuonna 2014 TNS Expressin mukaan 50 isoimmasta media-asiakkaasta 86 % käytti ulkomainontaa. Oman kokemukseni mukaan markkinoilla on edelleen valtavasti potentiaalia kasvattaa ulkomainonnan kasvua, joten tässä kelkassa kannattaa olla mukana. Oikeastaan jokainen asiakas on ollut DOOH:ista kiinnostunut, jotka olen tavannut viimeisen vuoden aikana. Tästä on hyvä jatkaa.

Kirjoittaja Tuomas Ylevä työskentelee Mediatalo Keskisuomalaisessa kehitysjohtajana.

Lue myös Keskisuomalaisen aiempi kirjoitus:
Yksi on varmaa mediamyynnissä

IABlogin Facebook kommentit

Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää