Icon
Verkkomainonta vuoden 2012 ainoa kasvaja Uutiset & blogi

Verkkomainonta vuoden 2012 ainoa kasvaja

29.01.2013

Vuonna 2012 verkkomainontaan panostettiin 10 % enemmän kuin edellisenä vuonna eli yhteensä 240,4 miljoonaa euroa, ja sen osuus koko mediamainonnan määrästä oli 17,8 %. Verkkomainonta oli ainoa mediaryhmä mediamainonnan kokonaisuudessa, joka jaksoi kivuta kasvuun.

Digitaalisen mainonnan uusimmat muodot kuten sosiaalisen median mainonta sekä mobiilimainonta potkivat lisävauhtia verkkomainonnan kokonaiskasvulle. In stream -videomainonnan nousu sekä Facebook-mainonnan huikea 104 prosentin kasvu nostivat display-mainonnan kokonaisuuden lähelle 100 miljoonaa euroa. Hakumainonnan merkityksen vahvistuminen näkyy lähes 25 prosentin kasvukäyränä.

”Uskon, että verkkomainonnan osuus mainonnan kokonaismäärästä nousee lähivuosina yli 30 prosenttiin. Myös verkkomainonnan rooli niin brändien rakentajana kun myynnin tekijänä kasvaa. Verkkomainonnan ekosyystemi monimutkaistuu ja analytiikan sekä teknologian rooli korostuu”, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen toteaa.

Vuonna 2012 verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti:

  • Display-mainonnan osuus kokonaisuudesta on 96,7 milj. € eli 40 %, muutos viime vuoteen +14,8 %.
  • Luokiteltujen ilmoitusten osuus on 36,8milj. € eli 15 %, muutos viime vuoteen -2,4 %.
  • Hakumainonnan osuus on 82 milj. € eli 34 %, muutos viime vuoteen + 24,6 %.
  • Sähköisen hakemistomainonnan osuus on 24,9 milj. € eli 10 %, muutos viime vuoteen -19,4 %.
  • Facebook-mainonnan osuus on 9,4 milj. € eli 9,7 % display-mainonnan määrästä, muutos viime vuoteen +104 %.
  • In stream -videomainonnan osuus on 8,7 milj. € eli 11 % display-mainonnan määrästä, muutos viime vuoteen +20 %.
  • Mobiilimainonnan osuus on n. 1 milj. € eli 1,4 % display-mainonnan määrästä.

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää

28.06.2021

REKRY: Markkinointisuunnittelija IAB Finlandille

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä markkinointisuunnittelijaksi, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää