
Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta
Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %). Tästä johtuen verkkomainonnan osuus koko mainoskakusta on nyt jo melkein puolet (47%). Suurimmat kasvajat verkkomainonnan kategoriassa ovat some- (+8,4 %) sekä hakumainonta (+4,7 %).
2020 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2019 | |
Mediamainonta yhteensä |
1125,7 | -11,3 | |
Mainonta painetussa mediassa | 273,9 | 24,3 | -24,9 |
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 220,7 | 19,6 | -26,2 |
Sanomalehdet, painettu | 185,1 | 16,4 | -24,8 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 35,7 | 3,2 | -32,5 |
Painetut aikakauslehdet | 53,1 | 4,7 | -19,3 |
Yleisölehdet, painettu | 16,7 | 1,5 | -27,0 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 27,8 | 2,5 | -16,3 |
Asiakaslehdet, painettu | 8,7 | 0,8 | -11,3 |
Mainonta sähköisessä mediassa | 795,0 | 70,6 | -3,5 |
Televisio | 208,5 | 18,5 | -9,2 |
Radiomainonta | 55,6 | 4,9 | -20,2 |
Verkkomainonta | 528,1 | 46,9 | +2,2 |
Display ja Outstream video | 128,6 | 11,4 | -2,8 |
Instream video | 24,3 | 2,2 | +3,8 |
Luokiteltu ilmoittelu | 40,6 | 3,6 | -11,9 |
Muu mainosmuoto | 2,8 | 0,2 | -3,5 |
Some | 150,2 | 13,3 | +8,4 |
Hakusanamainonta | 181,7 | 16,1 | +4,7 |
Elokuvamainonta | 2,8 | 0,2 | -64,6 |
Ulko- ja liikennemainonta | 56,8 | 5,0 | -29,0 |
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää