Icon
Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta Uutiset & blogi

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

29.01.2021

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %). Tästä johtuen verkkomainonnan osuus koko mainoskakusta on nyt jo melkein puolet (47%). Suurimmat kasvajat verkkomainonnan kategoriassa ovat some- (+8,4 %) sekä hakumainonta (+4,7 %).

2020 milj. € osuus-% muutos-% vrt. 2019

Mediamainonta yhteensä 

1125,7  -11,3
Mainonta painetussa mediassa  273,9  24,3  -24,9 
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet  220,7  19,6  -26,2 
Sanomalehdet, painettu  185,1  16,4  -24,8 
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu  35,7  3,2  -32,5 
Painetut aikakauslehdet  53,1  4,7  -19,3 
Yleisölehdet, painettu  16,7  1,5  -27,0 
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu  27,8  2,5  -16,3 
Asiakaslehdet, painettu  8,7  0,8  -11,3 
Mainonta sähköisessä mediassa  795,0  70,6  -3,5 
Televisio  208,5  18,5  -9,2 
Radiomainonta  55,6  4,9  -20,2 
Verkkomainonta  528,1  46,9  +2,2 
Display ja Outstream video  128,6  11,4  -2,8 
Instream video  24,3  2,2  +3,8 
Luokiteltu ilmoittelu  40,6  3,6  -11,9 
Muu mainosmuoto  2,8  0,2  -3,5 
Some  150,2  13,3  +8,4 
Hakusanamainonta  181,7  16,1  +4,7 
Elokuvamainonta  2,8  0,2  -64,6 
Ulko- ja liikennemainonta 56,8 5,0 -29,0

Lähteet: Kantar & IAB Finland

*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.

Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi

BLOGI
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää