Icon
Verkkomainonnan osuus jo lähes 20 % mediamainonnasta Uutiset & blogi

Verkkomainonnan osuus jo lähes 20 % mediamainonnasta

21.08.2013

Vuoden 2013 tammi‒kesäkuussa verkkomainontaan investoitiin 106,2 miljoonaa euroa, jossa on 5,4 % kasvua edellisvuoteen verrattaessa. Mediamainonnan 564,1 miljoonan euron kokonaisuudesta verkkomainonta kattaa jo 18,8 %.

Mediamainonnan panostuksien painuessa pakkasen puolelle, vain verkkomainonnan investoinnit näyttävät edelleen kasvavan. Mediakulutuksen volyymin siirtyminen verkkoon sekä mainosmuotojen monimuotoisuus saivat markkinoijat panostamaan verkkomainontaan 106,2 miljoonaa euroa, joka on 5,4 % enemmän kuin vuonna 2012 (tammi‒kesäkuu). TNS Ad Intelligencen raportoima mediamainonnan kokonaisuus näyttää musertavaa 10,5 %:n laskua edellisvuoteen verrattaessa.

"Viime aikoina globaalistikin isot mainostajat ovat kertoneet markkinointipanostusten siirtymisestä digitaalisiin ratkaisuihin pois perinteisemmistä tavoista toimia. Uudet ratkaisut kattavat koko digitaalisen ekosysteemin ja rakentuvat sisältöjen ja datan ympärille. IAB Finlandin tehtävänä on edistää tämän ekosysteemin toimintaa Suomessa", IAB Finlandin puheenjohtaja Jarkko Kyttänen kertoo.

”Uudet mainosmuodot antavat uutta pontta koko mainosmarkkinalle, vaikka mobiili-, video- ja Facebook-mainonnan kantaluvut ovat vielä pieniä. Näiden mainosmuotojen raportoinnin haasteena on saada tilastointiin mukaan kaikki tiedontoimittajat. Mediakäytön muutos kiihtyy ‒ investointipankki Morgan Stanley ennusti jo viime syksynä, että mobiilikäyttö ohittaa perinteisen desk top -käytön vuoden 2013 aikana”, IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala kommentoi tuoreita lukuja.

Q2: Verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti 2013 toisella neljänneksellä:

  • Display-mainonnan osuus kokonaisuudesta on 22,5 milj. euroa, jossa kasvua viime vuoteen on 11,4 %
  • Luokiteltujen ilmoitusten osuus on 8,6 milj. euroa, jonka muutos viime vuoteen on – 6,5 %
  • Hakumainonnan osuus on 19,8 milj. euroa, jossa kasvua on 8,8 %
  • Sähköisen hakemistomainonnan osuus on 1,2 milj. euroa, jonka muutos viime vuoteen on 0 %
  • Facebook-mainonnan panostukset olivat 2,3 milj. euroa, jossa kasvua 21,1 %
  • Verkkomainonnan kokonaisuus oli 54,4 milj. euroa, jossa kasvua oli 7,3 %
Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää