Icon
Vastuullisen digimainonnan määritelmä Uutiset & blogi

Vastuullisen digimainonnan määritelmä

25.05.2023 | IABvieras

Vastuullisuus on iso trendi maailmalla ja teot sen ympärillä ovat ottaneet suuria harppauksia eteenpäin viime vuosina. Jotta voimme Suomen markkinassa hyödyntää tätä kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla, vaatii se terminologian selkeyttämistä ja lokalisointia. Luomalla yhteisen määritelmän vastuulliselle digimainonnalle haluamme avata reitin vastuullisen digimainonnan kehittymiselle Suomessa.

Tämän määritelmän tekeminen olikin uuden IAB Finlandin Vastuullinen digimainonta -työryhmän ensimmäisiä tehtäviä. Työryhmän tavoitteena on lisätä tietoisuutta ja oppia digimainonnan vastuullisuudesta sekä kestävästä kehityksestä. Haluamme lisätä ymmärrystä aiheesta, jotta pystymme tuomaan konkreettisia suosituksia ja tekoja Suomen markkinaan.
Vastuullisen digimainonnan määritelmää ei ole kirjoitettu kiveen, vaan tarkoitus on pitää se käyttökelpoisena ja elinvoimaisena, ja sopeuttaa se muutoksiin tarvittaessa.

Kesäisin terveisin,
Vastuullinen digimainonta -työryhmän puheenjohtajat,
Maarit Ruuth, MTV
Susanna Laitinen, Alma

Vastuullisen digimainonnan määritelmä

  • Vastuullinen digitaalinen mainonta ja markkinointi lieventää vaikutuksiaan ympäristöön sekä huomioi vaikutuksensa yhteiskuntaan, ollen samalla myös taloudellisesti kannattavaa.:
  • Tämä sisältää digitaalisen toimitusketjun ja teknologiat, joita käytetään mainoksen toimittamiseen mainostoimistolta tai mainostajalta loppukäyttäjän näytölle, ja kattaa vastuullisen digimainonnan kolme pilaria:
    • Ympäristövastuullisuus
    • Sosiaalinen vastuullisuus
    • Taloudellinen vastuullisuus
  • Määritelmä ei tässä vaiheessa ota huomioon mainosten tuotantoprosessia, mainostettujen tuotteiden päästöjä tai muita toimintoja aiemman määrittelyn ulkopuolelta.

Ympäristövastuullisuus digitaalisessa mainonnassa

  • Ympäristövastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa digitaalisten mainossisältöjen jakelua kuluttamatta tarpeettomasti planeettamme luonnonvaroja. Tämä onnistuu hiilidioksidipäästöjä sekä energiankulutusta vähentämällä ja kompensoimalla, kun vähentäminen ei ole mahdollista.
  • Jakelun lisäksi alalla käytettävien teknologioiden ja infrastruktuurin ympäristövaikutusten minimointi on osa ympäristövastuullista digimainontaa.

Sosiaalinen vastuullisuus digitaalisessa mainonnassa

  • Sosiaalisella vastuullisuudella digitaalisessa mainonnassa tarkoitetaan toimialan vaikutuksia ihmisiin ja yhteisöihin.
  • Digitaalisen mainonnan sosiaalinen vastuullisuus sisältää mm. seuraavia asioita:
    • Työehdot ja palkkaus
    • Monimuotoisuus ja inklusiivisuus
    • Tietosuoja ja yksityisyyden suoja
    • Bränditurvallisuus
    • Jaetun tiedon oikeellisuus
    •  Ad fraud
    •  Arvoketjun läpinäkyvyys
  • Organisaatioiden tulisi ottaa huomioon toimiensa, tuotteidensa ja palveluidensa vaikutukset laajempaan yhteiskuntaan

Taloudellisesti kestävä digitaalinen mainonta

  • Taloudellisesti kestävä digitaalinen mainonta tarkoittaa yrityksen tai alan kykyä tuottaa voittoa, samalla tukien itseään, työntekijöitään, yhteisöään sekä yhteiskuntaa pitkällä aikavälillä.
  • Siihen voi vaikuttaa mm. digitaalisen mainosjakelun kustannukset ja toimintojen tehokkuus sekä digitaalisen mainonnan kysyntä.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää

12.12.2025

IAB Finlandin syyskokous: uudet hallituksen jäsenet vahvistavat yhdistyksen asemaa digimainonnan ekosysteemin edelläkävijänä

IAB Finlandille valittiin uusi hallitus, samalla vahvistettiin ensi vuoden painopisteet.

lue lisää

11.12.2025

Digitaalisten ulkomainospintojen kartta

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on koonnut kattavan kartan, joka kokoaa yhteen työryhmään kuuluvien yritysten kaikki digitaaliset ulkomainospinnat. Kartan avulla voit selata, rajata ja hakea mainospintoja toimijoiden, kaupunkien sekä ulkomainospintojen ominaisuuksien mukaan.

lue lisää

10.12.2025

Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely

Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.

lue lisää

04.12.2025

Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?

Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?

lue lisää