Icon
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat Uutiset & blogi

Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat

13.09.2023 | Petri Mertanen, Datatyöryhmän puheenjohtaja

Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.

Tulokset käyvät ilmi vaikuttajamarkkinointitoimisto PING Helsingin yhteistyössä Marketing Finlandin, IAB Finlandin, SPOT ry:n ja MMA:n teettämästä Vaikuttajamarkkinoinnin Pulssikyselystä.

Vaikuttajavalintoja tehdessä tykkäys- ja seuraajamäärien sijaan yritykset ovat nykypäivänä kiinnostuneempia vaikuttajan ja yrityksen arvojen yhteensopivuudesta. Näkemysten kohtaaminen vahvistaa yrityksen uskottavuutta sekä takaa laadukkaat ja aidot sisällöt.

Vaikuttajayhteistyössä korostuvat vastuullisuuden teemat ja inhimilliset tarinat

Arvojen korostuminen vaikuttajavalinnoissa näkyy myös teemoissa, joista vaikuttajien kanssa halutaan viestiä. Pulssikyselyyn vastanneista 71 prosenttia on hyödyntänyt tai haluaa tulevaisuudessa hyödyntää vaikuttajamarkkinointia vastuullisuusteemoista viestimiseen.

Vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään yleisimmin tunnettuuden kasvattamiseksi tietyissä kohderyhmissä. Toisiksi eniten vaikuttajamarkkinointia kuitenkin hyödynnetään tunteiden, tarinoiden ja inhimillisyyden tuomiseksi osaksi muuta markkinointia. Vaikuttajien aito ote yrityksen sisältöihin voi luoda ainutlaatuista lisäarvoa yrityksen brändin inhimillistämiseksi.

Mainostajille suunnattu Pulssikysely toteutettiin nyt jo kuudetta kertaa. Lue viime vuoden tuloksista täältä. Kyselyn tulokset antavat kattavan kuvan vaikuttajamarkkinoinnin trendeistä, käytänteistä ja tulevaisuuden suuntauksista Suomessa.

Kiinnostaako sosiaaliseen mediaan ja somevaikuttajiin liittyvät mielipiteet ja somen käyttötavat kuluttajien näkökulmasta? PING Webinaarissa 20.9. väitöskirjatutkija Tuija Aalto esittelee Media-alan tutkimussäätiön rahoituksella toteutetun, suomalaisten somekäyttöä, asenteita ja odotuksia mittaavan tutkimuksen tuloksia. Ilmoittaudu mukaan!

Lähde: PING Helsinki

 

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää