TIEDOTE: IAB Finland vuonna 2020 – painopisteinä vastuullisuus, vaikuttaminen ja tietosuoja Uutiset ja tiedotteet

29.11.2019

IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2019 esitettiin vuoden 2020 toiminnan painopisteet, tärkeimmät toimenpiteet ja valittiin uusi hallitus. Ensi vuoden painopisteet kiteytyvät kolmeen teeman: vastuullisuus, vaikuttaminen ja tietosuoja.

Vuonna 2020 IAB Finland haluaa olla vastuullisen digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin puolestapuhuja, jakamalla alan parhaita käytäntöjä sekä luomalla markkinaan uusia standardeja. IAB Finland tavoittelee myös entistä näkyvämpää asemaa digitaalisessa mediakentässä, esimerkiksi julkaisujen, tapahtumien ja tutkimusten avulla. Luonnollisesti jäsenten tukeminen ja tiedottaminen tietosuojaan (GDPR, IAB TCF ja ePrivacy) liittyen säilyy yhtenä painopistealueena.

”IAB Finland ry:n hallituksessa on yhdistynyt jo vuosien ajan vahva osaaminen toimialan eri puolilta, ja vuoden 2020 hallitus jatkaa niin ikään erinomaisella kokoonpanolla. Ensi vuoden painopisteemme ovat kaikki tärkeitä ja palvelevat meidän jäsenistöä. Hallituksen laaja-alainen osaaminen toimialan näköalapaikoilta tarjoaa hyvän pohjan IAB Finlandin toiminnan kehittämiseen tulevan vuoden aikana”, kommentoi IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Petri Kokkonen.

IAB Finlandin työryhmätoiminta jatkaa rakenteeltaan entisellään, mutta Viewability -työryhmän fokus laajenee digimarkkinan trendejä mukaillen Mainonnan laatu -työryhmäksi.

IAB Finlandin työryhmät 2020:

• Markkinointiteknologia (Pj Eliisa Puikkonen, Elisa Oyj)
  • Ohjelmallinen ostaminen (pj Aki Snellman, DoubleVerify)
  • Sisältömarkkinointi (pj Elli Mäkilä, Storybound Oy)
  • Videomainonta (pj Aki Ronkainen, Otavamedia Oy)
  • Digitaalinen audio (pj Sini Kervinen, Bauer Media)

IAB Finland ry:n hallitus 2020

2020 hallituksessa jatkavat
Veikkaus Oy, Eetu Paloheimo
Kotipizza Group Oyj, Johanna Kuosmanen
Eversheds Asianajotoimisto Oy, Mari Rusi
IPG Mediabrands Oy, Christopher Fernandez

Vuosille 2020 ja 2021 valittiin
Keskisuomalainen Oyj, Maija Syyrakki
Dagmar Oy, Antti Kallio
DoubleVerify, Aki Snellman (vuosi 2020)

Uuden hallituksen toimintakausi alkaa 1.1.2020 ja hallitus valitsee puheenjohtajan sekä varapuheenjohtajana vuoden ensimmäisessä kokouksessa.

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!