
Sähköisten hakemistojen markkinoinnin eettinen ohjeistus
Ohjeistus on laadittu lisäämään mainostajien luottamusta ja helpottamaan mainostajia valitsemaan eettisesti oikein toimiva kumppani. IAB Finland listaa sivuilleen tätä ohjeistusta noudattavia yrityksiä.
Ohjeistuksen on koonnut IAB Finlandin Hakutyöryhmä.
Asiakaskohtaamisen pelisäännöt
Kohtaamisessa on selkeästi informoitava, että ollaan tarjoamassa maksullista palvelua, ei pelkästään esim. tarkistamassa yhteystietoja
Palvelun tuottajan edustaja on varmistettava, että neuvottelee ko. hankinnasta päättävän henkilön kanssa
Ostajaa on informoitava seuraavista asioista:
- – Palvelun sisältö ja käyttötarkoitus yritykselle
- – Palvelun hinta/hinnasto/hintaperuste
- – Sopimusaika
- – Toimitusehdot (tilausvahvistus, ilmoitusvedos, tuotantovahvistus)
- – Palvelun ylläpito eli tietojen päivitys sopimusaikana
- – Laskutusajankohta ja maksuehdot
- – Myyjän yhteystiedot
Tilausvahvistus
Myyntitapahtuman jälkeen on toimitettava selkeä tilausvahvistus:
- – Asiakastiedot (yritys, Y-tunnus, yhteyshenkilö/tilauksen tekijä ja yhteystiedot)
- – Sopimuspäivä
- – Laskutusosoite ja yhteyshenkilö
- – Tilattu tuote/palvelu ja sen sisällön kuvaus (tuotenimike, määrä, A-hinta, nettohinta)
- – Hintaerittely ja kokonaishinta ilman alv:tä ja alv:lla
- – Myyjän yhteystiedot (yritys, nimi, sähköposti, puhelin)
- – Selkeät ja yksikäsitteiset sopimusehdot (peruutusoikeus/irtisanominen, muutosmenettely ja hinnasto tilattuun palveluun (=päivitykset esim. Yhteystietoihin), maksuehto, ilmoituksen sisällön ja aineiston käyttöoikeus ja oikeellisuus ja osapuolien vastuu, sopimuksen voimassaolo)
- – Palvelun tuottajan asiakaspalvelun yhteystiedot
- – Erillishuomautukset
Hinnoitteluperusteen läpinäkyvyys
Myyntitapahtumassa on selkeästi informoitava asiakasta, mikä on palvelun hinnoitteluperuste:
- – Aikapohjainen hinnoittelu; esim. vuosi-ilmoitus, ei merkitystä kuinka paljon ilmoitusta luetaan tai siihen reagoidaan
- – Lisänäkyvyyden hinta; esim. logot, lisärivit yms.
- – Hakusanat, joilla yritys tulee mukaan tuloslistaukseen; hakusanojen hinta
- – Näyttö- tai klikkipohjaiset hinnoittelumallit; veloitetaanko asiakasta aina, kun ilmoitus esitetään käyttäjälle (näyttöpohjainen hinnoittelu) vai vasta kun joku klikkaa ilmoitusta
(klikkipohjainen hinnoittelu) - – Terminologian käyttö: myyntitapahtumassa ja tilausvahvistuksessa avattava käytetyt termit kansantajuisesti, mitä tarkoitetaan esim. ”hakuosumalla” tai ”tuloslistauksella”
IAB Finlandin standardit ja suositukset
Lataa Sähköisten hakemistojen markkinoinnin eettinen ohjeistus PDF-muodossa
Lisätietoja:
Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja, birgitta.takala(at)iab.fi
Ismo Tenkanen, IAB Finlandin Hakutyöryhmän puheenjohtaja, ismo.tenkanen(at)mediacontacts.fi
14.06.2022
Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.
lue lisää07.06.2022
Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset
IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita
lue lisää27.04.2022
55 % mediamainonnasta digitaalista vuoden ensimmäisellä kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla oli 161,8 milj. euroa ja reilusti yli puolet (55 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Vuoden 2021 ensimmäiseen kvartaaliin verrattuna kaikki suurimmat digimainonnan momentit olivat yli 10 % kasvussa.
lue lisää26.04.2022
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä yli 40 % kasvussa vuonna 2021
IAB Finlandin ja Kantarin alkuvuonna 2022 yhdessä tekemän selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin määrä Suomessa oli vuonna 2021 noin 39,4 miljoonaa euroa. Vuoteen 2020 verrattuna kasvua on peräti 41 %. Markkina-arvio perustuu osin sekä vaikuttajatoimistoilta että vaikuttajilta kerättyihin tietoihin, ja osin arvioihin markkinan eri toimijoiden suuruusluokasta.
lue lisää