Icon
Q3/2013: Mainostajat panostavat rohkeasti verkkomainontaan Uutiset ja tiedotteet

Q3/2013: Mainostajat panostavat rohkeasti verkkomainontaan

04.11.2013

Vuoden 2013 heinä‒syyskuussa verkkomainontaan investoitiin 49,4 miljoonaa euroa, jossa on 4,2 % kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattaessa. Verkon uusimmat mainonnanmuodot kuten mobiilimainonta sekä videomainonta antavat reippaan sysäyksen verkkomainonnan kokonaiskasvulle. Mediamainonnan kokonaispanostukset olivat 238,8 miljoonaan euroa, vuoden takaiseen verrattaessa laskua oli 6,1 %.

Mediakulutuksen muutos näkyy myös verkkomainonnan eri kategorioiden kehityksessä. Yleisöt kuluttavat nyt paljon videosisältöjä sekä helposti mukana kulkevien mobiililaitteiden sisältöjä. Mainostajat investoivat entistä rohkeammin verkkomainonnan uusiin mahdollisuuksiin.

Edelleen kolminumeroisin luvuin kasvava mobiilimainonta sisältää älypuhelimien sekä tablet-laitteiden mainonnan. Tiedonkeruu ei kuitenkaan vielä tavoita kaikkia mobiilimainonnan panostuksia. Mobiilipäätelaitteiden kasvanut käyttö näkyy myös hakumainonnassa. "Mobiilihakujen määrä kuluvan vuoden kolmannella kvartaalilla Suomessa oli usealla toimialalla jo n. 25 % kaikista hauista", kommentoi Google Finlandin Industry Analyst Johanna Wahlroos.

”Verkkomainonta kehittyy juuri nyt huimalla vauhdilla. Mielenkiinnolla odotan minkälaisia ratkaisuja markkinoille tulee, kun big data yhdistyy mobiili- ja videomainontaan", IAB Finlandin puheenjohtaja Jarkko Kyttänen kertoi.

IAB Finlandin markkinoinnin päättäjille suunnatun kyselyn mukaan verkkomainonnan eri kategorioille odotetaan lähitulevaisuudessakin pääosin positiivista kehitystä talouden vaikeasta tilanteesta huolimatta. Mobiilimainonnan (+78 %) sekä myös netti-tv:n ja online-videomainonnan (+22 %) investointien nähdään kasvavan voimakkaasti vuoden loppuun asti.

Lähteet:
TNS Ad Intelligence: display ja luokitellut, IAB Finland: hakusanamainonta, sähköiset hakemistot ja Facebook.

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.f.

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus Consulting, Estime, Klikkicom, Kontaktia, Quru, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Fiercer Media ja Mainostoimisto Weblandia. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyritykseltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2012 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi poisjääneiden tiedontoimittajien osalta.

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää
Highlight picture
Tilaa IAB Finlandin uutiskirje

 IAB Finlandin tietosuojaseloste

IAB Finlandin uutiskirjeen tilaamalla raivaat tiesi digitaalisen markkinoinnin ja mainonnan etulinjaan. Saat ensimmäisten asiantuntijoiden joukossa tiedon huippuammattilaisten laatimista ilmaisista oppaista, tärkeistä ja ajankohtaisista ohjeistuksista sekä IAB Finlandin arvostetuista koulutuksista ja tapahtumista. Lisäksi tarjoamme joka kuukausi rahanarvoisia lisäsisältöjä – asiantuntijalta toiselle. Tervetuloa digitiedon lähteelle!